Gå til innhold
Arkivverket

[#25003] Tobias Toresen Eiden, f. 1812, Fosnes, N-Trøndelag


Gjest Hilde Wedde
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Wedde

I flg Nærøy Bygdebok bind IV s. 273 er Tobias Toresen, Eiden, f. 1812 i Klinga, død 1847 i Fosnes. Gift 3. nov 1842 med Johanna Samuelsdatter Skrøyvstad f. 1809 i Fosnes, død 7. nov 1893 i Nærøy. De fikk 4 barn; Tomas Sedevart Tobiassen f. 16.jan 1842, Peter Oluf Tobiassen f. 31. jan 1843, Johan Peter Tobiassen f. 12. jan 1844 og Bolette Margrete Tobiasdatter f. 17 jan 1847.Far til Tobias er oppgitt til Tore Aagesen Andsjøen, antagelig født i Klinga, mor ukjent.I flg Family Search er Tobias Toresen døpt 26 JUL 1812 i Fosnes, Nord Trondelag, Norway. Far Thor Aagesen og mor Marit Bertelsdr.Hvem er disse foreldrene ?Har vært på folketellingen 1801, og finner her kun 4 aktuelle personer for faren Thor: - Thore Aagesen 12 år, sønn av Aage Olsen i Hinneraae i Rogaland. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=fornavn&pgj=172&teljing=ft1801&filnamn=f11139.wc2&amt=11&funnenr=90>Lenke - Thor Aagesen 34 år, gift i Tjølling i Vestfold. Lenke - Thor Aagesen Klavenæs 33 år, lensmann, gift i Sandeherred i Vestfold. Lenke - Thore Aagessen 28 år, gift i Sandsvær i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei HildeJeg ser du ikke har fått noe svar fra de som sitter med kirkebøker og bygdebøker. Så for å få etterlysningen på topp av lista igjen, forsøker jeg meg med et skudd i blinde :På gården Buvarp i Namdalseid ( som er sortert under Elden sokn (Ellen?) ) sitter i 1801 paret Aage Andersen og Synnøve Thorsdtr. som inderster. De er hhv. 57 og 54 år gamle, og burde kvalifisere som egnede foreldre til Thore Aagesen. Dette på bakgrunn av oppkallingstradisjonen - Synnøves far het angivelig Thor. Hos seg har de her bare sønnen Christoffer på 6 år. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11727&gardpostnr=132&personpostnr=2355#a0>LenkeSom sagt et skudd i blinde - men jeg har også forsøkt å finne Thor Aagesen i 1801 - uten hell. Jeg fant dog ei Marit Bertilsdtr. som 30 år gammel tjenestejente i Beitstad - Bartnes - Ridsem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk for svar, Jon Arne!Dette er absolutt et alternativ for foreldre til Thore Aagesen. Jeg skal forsøke å få lånt Beitstadbøkene for å sjekke om det kan stå noe om dem der. Er det noen som vet om ovenfornevnte Aage og Synnøve har flere barn, og da spesielt en sønn som heter Thor(e)?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det er bygdebok for Namdalseid som omtaler gården Buvarp. Elden sogn (seinere Aas sogn, nå Namdalseid sogn) tilhørte (og tilhører) Beitstad prestegjeld. Namdalseid tilhørte i lang tid kommunen Beitstaden, men er nå egen kommune.Det er ikke mye omtale av Aage Andersen og kona, men her er det som står: (Først nevnes at bonden het Åge Rasmussen) Det var i 1801 3 mann på Buvarp som heitte Åge. Den andre var Åge Andersson, f.o. 1744, son til Anders Monsson på Hundset, som var g.m. søster til Rasmus, Ingeborg, - han og Åge R. var da syskenborn. Han var f. o. 1744 og g.m. Synneva el. Sunni Torsdtr. Elda f. 1747. Han var 'inderst med jord, daglejer og landværn'. til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk for svaret, Eldbjørg!Etter som jeg skjønner, så nevner ikke bygdeboka noe om hvilke barn han har, og om han kan ha en sønn som heter Thor(e). Da er det vel heller ikke vits for meg å låne denne bygdeboka nå.Den Thor Aagesen Ellen som i flg Family Search døpes 05 Jan 1777 Beitstad, Nord-Trondelag, Norway skal ha far Aage Ellen. Er det en av de tre Aage'r som bor på gården Elden ? - Aage Rasmussen er 43 år i 1801, dvs han er født ca. 1758 og kan teoretisk være far til Thor f. 1777. - Aage Andersen er 57 år i 1801, dvs han er født ca. 1744 og kan godt være far til Thor som da vil være 24 år. - Aage Olsen er 32 år og kan ikke være far til Thor.Er det noen som har svar på dette?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det står ikke mer under Buvarp, det jeg kan se. Har sett som snarest under Elda, men fant ikke noen som kunne passe. Det er vel nødvendig å lete i kirkeboka. Jeg er på biblioteket av og til og bruker kirkebok for Beitstad/Namdalseid, men vet ikke riktig når neste gang blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Hei Eldbjørg! Det ville vært flott om du kunne hjelpe meg med å sjekke dette når du har tid. Tobias Toresen er min tippoldefar, og jeg har lenge forsøkt å finne ut om hvem som var hans aner.Som nevnt i innlegg 1 er Tobias i Nærøy bygdebok benevnt Tobias Toresen, Eiden. Kan Eiden være feiltolket fra Elden? Far er benevnt Tore Aagesen, og kan være den samme som Tore Aagesen Ellen f. 1777.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Når det gjelder døpte 1777 i Beitstad fant jeg ikke noe annet enn at presten døpte Aage Ellens barn Thore.Ang. Nærøy Bygdebok; står det Tobias Toresen, Eiden, altså med komma før Eiden?Kanskje det er en ide å se i kirkeboka for Klinga litt før 1812, for å se om en finner vielsen til Thor(e) Aagesen og Marit Bertelsdtr. Hvis de begge var fra Beitstad prestegjeld, kan det jo også tenkes at de giftet seg der, men det har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk for opplysningene, Eldbjørg!Direkte sitat fra Nærøy bygdebok: Johanna Samuelsdatter f. 1809 på Skrøyvstad i Fosnes, d. 17.11.1893 på Lillevea. g.1) 03.11.1842 med Tobias Toresen, Eiden, f. 1812 i Klinga, d. 1847 i Fosnes. Hans foreldre: Tore Aagesen Andsjøen og h.Jeg har utenom dette ikke funnet annet om hans opphav enn navnet på foreldrene på Family Search. Jeg vet ikke noe om hvor de kommer fra og om/når de giftet seg. Jeg vet heller ikke om Tobias har noen søskenJeg får forsøke å fjernlåne kirkebøkene for Klinga. Er takknemlig hvis noen har tilgang på disse og har mulighet for oppslag.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jeg har akkurat sett spørsmålet ditt, Hilde, angående navnet Eiden, og kan kanskje komme med en oppklaring. Det har vært en gård Eiden ved Salsvatnet i Fosnes, - tror ikke det bor noen der lenger. Og så nevner du Johanna Samuelsdtr. Skrøyvstad. Gården Skrøyvstad ligger ved Skrøyvstadvatnet, men den er fraflyttet for mange år siden. Skrøyvstadvatnet er nesten sammenhengende med Salsvatnet, så det er kanskje nærliggende å tenke at Tobias Toresen har vært på denne gården Eiden. Det var iallefall ikke langt til Johanna på Skrøyvstad. På den tid reknet de seg nok som naboer! Jeg kjenner ellers ikke til personene du nevner. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Takk for svar, Aslaug og Morten.Dette letter arbeidet med hvor jeg skal lete videre for å finne Tobias sine aner. Jeg skal forsøke å få tak i kirkeboka for Fosnes.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.