Gå til innhold
Arkivverket

[#25012] Cavalerilieutenant Carl Conrad Møller, f. 1827 i Christiania.


Gjest Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

Carl Conrad Møller var Blant de 11 underskriverne ved stiftelsen av Revierhavnens Baatforening i 1853, styremedlem 1854-58. sannsynligvis var han knyttet til byens kunstnermiljø, mulig at han selv også var musiker/komponist (NB forveksles ikke med den danske komponist C.C. Møller)FT 1865: Ugift og logerende hos Trælasthandler Peder Hermandsen, Dronningens Gade. Ingen opplysninger i senere folketellinger. Oslo Bymuseum har et fotografisk portrett av Carl Conrad Møller fra 1860-årene, men mangler supplerende opplysninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Du har informasjon om fødsel/dåp`/foreldre? Carl Conrad Møller er født 23.november 1826 i Oslo. Foreldre: Carl Johan Møller og Marthe Haagine Falsen. Døpt: 22. mai 1827, Aker Garnison.Foreldrene ser ut til å ha bodd i Rygge i Østfold tidligere, der de fikk sønnen Johan Adolph i 1819, døpt 17. juli.(Alle opplysninger fra FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk så langtUt fra FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=245&teljing=ft1801&filnamn=f11601.wc2&amt=16&funnenr=159>Lenke antar jeg at faren må være Johan Carl Møller, f.. 1787: sønn av Christianne Fridriche Frisch, f. 1763, som er ”Gift 3die gang” med Kapitain ved artilleriet Nicolay Michaelsen, f. 1757. Johan Carl er åpenbart ikke hans sønn, men sønn av en Møller som antagelig var død. Har noen tips om hvem denne bestefar Møller var?(Siden jeg antok at ”Carl Johan” ikke kom på moten før etter 1814, stusset jeg litt over at også far til Carl Johan Møller skulle ha vært døpt ”Carl Johan”. Denne skepsisen ble bekreftet ved å sjekke FT 1801. Da var det 13 personer med fornavnskombinasjonen, hvorav 9 het ”Johan Carl” mens bare 4 het ”Carl Johan”. Heller ikke for 200 år siden bør betydningen av kjendisfaktoren undervurderes. Etter 1814 falt det tydeligvis naturlig for noen av disse Johan Carl’ene å begynne å kalle seg Carl Johan.)I FT 1801 finner jeg ingen kandidater til hvem Marthe Haagine Falsen kan være. Ut over at hun nok var en slektning av Christian Magnus Falsen (1782-1830), (Tore H. Vigerust har skrevet en utmerket oversikt over Falsenfamilien,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Johan Carl Møller og Marthe Haagine Falsen fikk også en datter Henriette i 1814, Aker garnison.Johan Carl er da av yrke 'Lieutenant ved Artilleriet'. Dette kan nok forklare hvorfor han i 1814 var i Aker garnison, i 1819 i Rygge og i 1826 igjen i Aker Garnison.Se denne siden: [url="http://www.ager.no/Kirkebok/Garni/1814.txt>http://www.ager.no/Kirkebok/Garni/1814.txt (trykk f.eks. ctrl+F og søk etter Falsen).Marthe er faktisk en søster av Christian Magnus Falsen. Tok meg litt tid å finne riktig navnekombinasjon for å finne henne, men hun er døpt i Steigen 13. mai 1790 - som Martha Haachina, datter av Enevald De Falsen (ved dåpen skrevt Defaldsen) og Anna Henrikke Petronelle Mathiesen. Håper lenken virker: LenkeBåde Marthe, Christian Magnus og foreldrene må man til Danmark for å finne i 1801. Du finner de ved søk på Falsen i København i 1801-tellingen fra denne siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er født en Johan Carl Møller i København i juli 1787. Vedkommende var premierløytnant i Norge 18.12.1809, senere kaptein ( 1. januar 1818 ). Du finner flere detaljer i Ovenstads militærbigrafier, men foreldre ikke oppgitt. Denne Møller døde 14.11.1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk begge to.Bakgrunnen hans er nå klarlagt: Han var sønn av kaptein Johan Carl Møller (1787-1841), født i København og Marthe Haagine Falsen, f. 1790, døpt i Steigen. Onkelen var 'Grunnlovens far' Christian Magnus Falsen (1782-1830), og bestefaren var høyesterettsjustitiarius, forfatter og skuespiller Enevold de Falsen.Jeg er imponert over Alexander Lange kreative bruk av FS. Jeg ser at Ski slekthistorielag som gjengir den offisielle slektstavlen til Enevold de Falsen (Patent af 18/8 1758, Patent af 24/12 1867) mangler datteren Marthe Haagine Falsen, f. 1790, blant barna. [url="http://www.google.no/search?q=cache:W7Z45mnPbC8J:www.skislekt.no/adel/Falsen.htm++%22Enevold+de+Falsen%22&hl=no&ie=UTF-8>Lenke Fødslen hennes i Steigen 1791 underbygges for øvrig av at Enevold d F. satt som lagman i Stegen (Nordlands amt), 1789-1791. (Jfr Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 1881. s. 995-996).I det minste myten om Enevold de Falsen er stadig svært levende i Oslo. Det rapporteres at han stadig går igjen på Centralteateret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Carl Conrad Møller, var Cavalerilieutenant i FT 1865. Senere har han blitt foreværende Rittmester i begravelsen i 11.1.1883. Hans adresse i Munkedamsveien 13, Vika. Oslo Konsertkus, Munkedamsveien 14. Flyttet han videre? Giftet han seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.