Gå til innhold
Arkivverket

[#25013] Ole Hammer Røstvender på Røros


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Ole Hammer Røstvender skal ha vært far til Dorte Olsdr f ca 1670, som var gift med bergknekt Hans Olsen Bock på Røros.Er det noen som har opplysninger om røstvenderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ingen andre opplysninger enn det som lar seg hente ut på internett. Uansett - jeg kan jo si hva jeg har funnet.Det var skifte etter Ole Hammer (hans kone er ikke nevnt) i 1706. Hans eneste barn var to døtre. Den ene Guren (Guri) var gift med Mogens Angermand (møller på Røros i 1705), den andre Dorthe var gift med bergsknekt Hans Olsen (Bach?).Mogens Angermand hadde tydeligvis en sønn Johan Angermand som i 1734 ble gift med en Gunnhild Eriksdatter. De hadde eb datter Karen som ble født i 1735. Ved hennes dåp er faddere bl. a. HANS OLSEN BUCH og Anne Monsdatter.Anne Monsdatter tror jeg er den samme som ble gift med Peder Pedersen Rugeldal/Rugelsjøen i 1735, da Johan Angermand dukker opp som fadder på deres barn.Det var alt. Håper noe av dette kan være av interesse.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Astrid! Det er kjekt å ha en - som amerikanerne sier - 'cousin' med aner på Røros. 'Bach' skal vel være Bock/Buch? Det skriver i hvertfall - etter det jeg har fått opplyst - Odd Tjade i Årbok for N-Østerdalen 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I et manntall fra 1685 omtales Ole Hammer som smelter, men det er kanskje ikke så viktig. Mer interessant er det at det i 1685-manntallet også finnes en Peder Hansen Hammer. En gjetning kan jo være at han var bror av Ole, - men altså bare en gjetning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hammer er kanskje den gamle skrivemåten for Hamar. Det var jo ganske vanlig på Røros å gi folk navn etter hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Etternavnet Hammer kan kanskje ha sin opprinnelse i Hamar, men siden det er snakk om bergverksfolk, holder jeg knapp på andre forklaringer. Kanskje navnet er tysk? I Trondheim var det flere med etternavnet Hammer på 1600- og 1700-tallet.Jeg vil legge til at blant de ansatte ved Årdal Kobberverk finner vi en Peder Hammer i perioden 1712-1716. Et manntall fra 1714 viser at han var født i Trondheim rundt 1664. Dette kan altså evt. være den Peder Hansen Hammer som var på Røros i 1687.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes også en Peder Hammer / Peder Olsen Hammer som i 1747 ble gift med en Anne Olsdatter. Disse hadde en tre - fire barn døpt på Røros. Men om disse hører sammen med de andre to, vet jeg ikke.(Arnstein, jeg svarer deg her også på det spørsmål du stiller meg under tema 15996. Jeg vet ingenting om de to Monsdøtrene som ble gift i Stjørdal)Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.