Gå til innhold
Arkivverket

[#25017] O.A.Floor ,Giære i Romsdalen 1729 hvem er han?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Karen Franzdatter Hornæs/Aasmundrød (Skjeberg/Øymark )mottok flere brev fra O.A Floor, Giære i Romsdalen på 1700 tallet. Prøver å finne ut hvem han er,om han er gift med en slektning av henne.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

I et brev fra 18 febr. 1729 forteller O.A.Floor at han mistet sin yngste datter i kopper sommeren som var.Han har 3 sønner og to døttre og hans kone gjør seg klar til barsel.Døttrene heter Johanne Maria 'som er ligså høy som hans kone' og Ane Maria. -Jeg vet ikke hva O.A.står for,eller om barna kalte seg Floor.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Du vet ikke noe mer om denne O.A. Floor, kan han f.eks. ha vært offiser?Gjerde er gardsnavn flere steder på Sunnmøre. Du finner den også i Aure på Nordmøre. Dette med 'Romsdalen' betyr muligens bare at garden ligger i Romsdal (amt.)I 1801-tellingen finnes det jo mange som heter Flor, Flohr eller Floor. På garden Løvold i gamle Øre bor f.eks. secondløytnant Jens Jensen Flor/Flohr ii.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11560.wc2&gardpostnr=127&personpostnr=2180#a0>Lenke.Han skal være født i Haltdalen, sønn av Jens Jensen Flor i (1732-1799) gift 1766 i Haltdal med Marit el. Marta Olsd. Ramlo (1748-1834.) Denne Jens Jensen i er muligens sønn av Jens Tausan Flo, bonde og betjent ved smelteverket i Tolga.Her tangerer vi den problemstillingen som ble berørt i debattinnlegg nr. 7436 fra Heidi LenkeUinteressant er vel heller ikke dette innlegget fra Berit Knudsen LenkeAndre Flor-utgaver på Nordmøre finnes her LenkeFor moro skyld tar jeg med denne referansen fra fra FT1801 for Røros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk Torgeir !Du har flere interssante lenker. Hadde jeg bare visst hva O.A.stod for. Bror til Karen Franzdatter som mottar disse brev var Leautnant,men om denne herren er det er ? Siden brevene inneholder personlige nyheter,tror jeg at det er mulighet for at han er gift med Karens søster eller nær familie.Jeg hadde håpet at Giære i Romsdalen skulle lede til noe,men det er jo flere gårder med dette navn !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kan det være Olle Floor, kaptein og sjef for Eirisfiords kompani fra 12. mai 1719, eier av 'Werpenes i Eirisfiords Otting' 1722 - 1735 ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.