Gå til innhold
Arkivverket

[#25018] Hjelp til bygdebokoppslag - Vik i Sogn og Fjordane - gården Seim


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiEr det noen som kan hjelpe med et oppslag i bygdebøken for Vik? Jeg lurer på to ting:1)I 1801 bor det en ENDRE INGEBRIGTSEN med hustru INGEGIER (INGEGJERD) ANDERSDATTER + barn på gården Seim. Jeg har lett etter hennes fødsel, men kan ikke finne den i Sogn og Fjordane.Står det noe i bygdeboken som kan opplyse om hvor hun kom fra?2)Faren til denne Endre Ingebrigtsen heter INGEBRIGT ENDRESEN, han døde på Seim i 1780. Jeg lurer på om det står noe om hvor han kom fra også?Takknemlig for all hjelp.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

Da det gjelder Endre kom han til bruket i 1735 , då sat Ivar Leganger med 1 laup og 1 hud, madam Leganger med 18 merker 1/2mæle korn og 1 kvart hud. I 1756 åtte madam Leganger 1 laup og 1 hud, og så hadde ingebrikt sjølv 18 merker smør og 1/2 hud. Han hadde bruket til han dødde antagelig i 1781. Dan vart gift med Ingejerd Gutormsdatter Tveit, med ho dødde barnlaus . Han gifte seg så med Sigrid Olsdatter Stadheim 1765 og med henne hadde han barna Ola fødd i 1765 dødde som soldat i Fredriksatad i 1789; Mari fødd i 1767 vart i 1801 gift med sersjant Sjur Styrkson Sæbø; Endre fødd i 1769 vart Ingegjerd Andersdotter , han dødde alt i 1816; Brita fødd i 1771 vart gift i 1797 med Ola Helgeson Lyktvor, Enken etter Engebrikt ble atgift med Johannes Endresson Brekke som styrde bruket frem til Endre overtok i 1793. Endre hadde følgende barn Ola fødd i 1795 som fekk bruket; Andreas fødd i 1797 om han vet en ikke no mer. Det er her tale om Seim Bruk nr. 3Kjell Arne Sem-Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Kjell ArneTusen takk for at du gjorde oppslag for meg. Da vet nok ikke bygdebokforfatteren heller hvor de kom fra.Igjen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Arne Sem-Johansen

LeilaHar vært inne i dag på digitalpensjonate over gifte i Sogn og Fjordane under Vik. Finner Ingebrigt som gift 3 ganger første gang i 1735 navn da er skrevet med E ikke med I og kommer der fra Fresvik. andre gang i 1758nest og siste 1759.Kjell Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen Kjell ArneBeklager at jeg ikke har gitt respons tidligere, har hatt noen problemer med internett-oppkoblingen.Det at han hadde vært gift tre ganger var ukjent for meg. Takk skal du ha for den informasjonen.Dette åpner jo andre muligheter for hvor han kommer fra.Har lett under døpte i Sogn og Fjordane her på Digitalarkivet etter Ingebrigt. Jeg finner ham gravlagt i 1780, og der står det fødselsår 1702 på ham. Men det trenger jo ikke være riktig.Har funnet en Engelbret Endresen døpt 17/10 1706, Faren het Endre og hans bustad var Eitorn. Prestegjeld id var 1419 = Leikanger. Hører Fresvik til under dette prestegjeldet? Er veldig lite kjent på de kanter.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Kjell ArneTusen takk for den oppklaringen. Dette kan jo kanskje være rett personer. Skal prøve å undersøke dette nærmere.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jon Sværen

Faren: Ingebrikt Endreson 1702-1780, var kanskje frå Fresvik. Endre Ingebriktson Seim, 1768-1816 er gift m/ Ingegjer Andersdtr 1762 - 1826. Ho vart konfirmert i Vik i 1779, men utan bustadadr. Noko iflg Balvoll tyder på at ho IKKJE er frå Vik Alle opplysningane finn du i Hefte 2, s. 30, som kom ut hausten 2003 og er skreven av Gudmund Balvoll. Du kan f.eks ta kontakt m/ Vik Lokalhistoriske Arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei JonTusen takk for innspillet og tipset om tilleggsheftene.Jeg har hatt min slekt i Sogn og Fjordane liggende litt på is. Men nå er skal jeg ta det opp igjen.Skal få fjernlånt kirkebøker for å se på noen faddere, låne bygdebøkene og ta kontakt med Vik Lokalhistoriske Arkiv angående disse heftene. Man kan kanskje få kjøpt disse.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.