Gå til innhold
Arkivverket

[#25022] Skifte Simon Torgeirson (ca 1664-1746) Berg, Jølster og hans far Torgeir Hansson


Gjest Toril Oshter
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Oshter

Simon Torgeirson Berg (ca 1664-1746), Jølster, sønn av Torgeir Hansson (ca 1634-1691) var gift med Britte/Gjertrud Gunderdtr. Jeg har fått opplyst at han holdt skifte i 1731. Stemmer dette og hva sier skifet om barn og rette navn på hustru?Det var skifte etter hans far: Torgeir Hansen Berg Jølster, protokoll 2a side 111b, år: 1687-1697 Sunnfjord fogderi. Jeg ville gjerne også få opplysninger om dette skiftet.Mange hilsner fra Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ikke kjent med at det er skifte etter Simon Torgersen Berg.Torger Hansen Berg ble det skiftet etter 29. august 1691, og der omtales hans enke Christi Andersdatter, barna fra hans første ekteskap: Simen og Anne (gift med Knut Nilsen Myklebust/Førde), og 12 barn fra ekteskapet med Christi: Anders, Ole, Ludsie (som giftet seg med Sjur Åsen i Førde), Siri (som giftet seg med Anders L. Sandal), Marite (som giftet seg med Ole N. Myklebust), Ingeborre (som giftet seg med Rasmus Knutsen Førde, Breim), Daniel (som kom til Sætre i Breim), Marite, Ingeborre, Mari (som døde i 1692). Dessuten omtales avdødes 'Slegfreddatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Det var nok jeg som blingset litt når det gjaldt skiftet i 1731, det var etter Abraham Simonsen (sønnen hans?)Takk for opplysningene om skiftet etter Torgeir Hansson. Men hva betyr 'Slegfreddatter', det uttrykket har jeg ikke vært borti før? Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Abraham Sørensen er datert 19. juli 1731 og nevner enken Helge Mårsdatter og barna Tollef, 13, Ole, 12, Gunnilde, 10, og Elisabeth, 8 år.Skiftet hos enken, som giftet seg igjen i 1733 med Nils Olsen Øvrebø, ble holdt 11. november 1765. Da var sønnen Tollef Abrahamsen død, men hadde etterlatt seg døtrene Helge og Taline, sønnen Ole var borte uten livsarvinger, datteren Gunnilde var død, og hadde etterlatt seg barna Johannes, Tollef, Nils, Marte og Helge - med faren Endre J. Berg som formynder, og Elisabet var i live, gift med Elias Svidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.