Gå til innhold
Arkivverket

[#25030] Hans Olsen Braathen, f. 1859, 'Dysterbråten', Ås, Akershus.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Vi søker etter informasjon om Hans Olsen Braathen, f. 1859 (?).Hans Olsen Braathen, snekker, skal ha blitt far til et barn, født utenfor ekteskap, i Oslo i 1901.Barnet er Edmund Osvald Vere Braathen, f. 19.01.1901.Hvor Hans kommer i fra er vi usikre på, men han skal etter sigende ha bodd på husmannsplassen Dysterbråten, ( eller bare Bråten ), under gården Dyster i Ås. Han var ikke husmann.Hans skal ha vært vognsnekker på Smaalandsbanen.Noen som kjenner til plasser under Dyster i Ås, som vet noe mer om Dysterbråten ( Bråten ) ?Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Heijeg fant en Hans Olsen, 6 år i FT1865 på Braate Dammen i Aasmed foreldre Ole Paulsen, gårdbruker og selveier født 1818 med fødested Vestby og moren Marie Mathisdatter født 1828, fødested KrogstadHans lsen hadde 2 søstre Olava Olsdatter født 1852 og Matea Olsdatter født 1861Dette var den eneste jeg fant Aas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Berit, og takk for tipset. Det kunne jo vært en aktuell kandidat.Jeg sjekket hvor informasjonen om at Hans Olsen skulle ha bodd på husmannsplassen Dysterbråten, ( eller bare Bråten ), under gården Dyster i Ås, kom fra og hvor sikker denne var.Dette skal Hans Olsen ha fortalt sin sønn, som igjen har fortalt det til sitt barnebarn. Men, selv om han har bodd der, behøver han jo ikke være født der. Jeg legger han inn som en kandidat.Arild:Ja, jeg har også tiitet litt på denne Hans Olsen, og han sieler opp som en sterk kandidat.Jeg håper det finnes gårdshistorie for Ås, som også omhandler husplasser, som kan gi et spor.Takk igjen for innleggene.Stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Fitje

Hei Stein!Dysterbråten var en plass - eller rettere to plasser - under Dyster i Ås. Den er omtalt i Ås Gårdshistorie bind I side 328. Men der finner jeg ingen ting om din Hans Olsen Braathen.Under en annen plass under Dyster, nemlig Myrvoll, står side 324: 'I 1865 bodde to husmenn uten jord her. Det var Ole Andreassen og hans kone Andrea Olsdtr, og Anders Jørgensen og hans kone Karen Kristoffersdtr.' For Ole er det vist til Nyborg under Rustad, der det står (Ås Gårdshistorie bind II side 462): 'Ole Andreassen var husmann her i 1840-årene, gift 1842 med Andrine Olsdtr. Barn: Andreas f. 1843, Herman f. 1847, Hans f. 1850, Inger Marie f. 1854, Anton f. 1855, Else Marie f. 1859. Ole var bygdevekter i Ås. Han døde 1874 på Brekke.' Kan denne Hans være din Hans??Andre plasser som er nevnt under Dyster er Åsheim, Blåfjellet og Gropa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei, Andreas.Takk for innlegget, og takk for mailen.At Hans Olsen har en tilknytning til Dysterbråten er ganske sikkert. Derav også navnet, Hans Olsen Braathen.Jeg skal få sjekket om fødselsåret kan være forvekslet: 1859/1850. Det kan jo være en mulighet.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Fitje

Hei Stein og Arild, I Ås Gårdshistorie er omtalt i alt 5 Dammen. En av dem er Dammen nordre under Bråte i Kroer. Og der finner vi din Ole Paulsen, Arild. Og han har en sønn Hans f. 1860 som du nevner i innlegg (3). Kan dette være Stein sin Hans?? Jeg skriver av litt fra Ås Gårdshistorie II side 528:'Ved auksjon 1849 ble Dammen (søndre) solgt for 550 spd. til Ole Paulsen. .. Ole Paulsen var f.1819, sønn av Paul Østensen Bru i Garder (Vestby), gift 1852 med Marie, f. 1829, datter av Matis Andersen Bråte Ø. Barn: Olava f. 1853, Johanne Matea f. 1855 død 1860, Sven f. 1858, Hans f. 1860, Janette Matea f. 1862 død 1874, Sofie f. 1868, g. med Svante Hjort, Ris-pl, Olava f. 1870, Karl Johan f. 1873. I 1877 kjøpte de Teigen i Nordby (Ås) og solgte Dammen.'Dammen søndre ligger nær grensen mot Vestby, anslagsvis omkring 7 km fra sentrum i Ås, der både Dysterbråten og Myrvoll lå.Kan dette være noe av interesse for deg, Stein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Stein:Hvilke opplysninger er det gitt i kirkeboka om Hans Olsen Braathen i 1901 da hans barn ble døpt? (Hvis ikke dette er undersøkt, bør du starte der. Hvis menigheten er ukjent kan det være du finner rette sted ved å konsultere adressebøkene for Kristiania/Oslo, der vil du kunne finne både Hans Olsen (hvis han bodde i byen)og kanskje også barnets mor eller hennes foreldre, dersom hun var fra byen).Du skriver (4) at Hans Olsen ga opplysningen om at han var fra Dysterbråten til SIN SØNN - var dette nevnte Edmund Osvald, eller en annen sønn?Giftet Hans Olsen seg senere med barnets mor, eller med en annen kvinne? Hva står det evt. i kirkeboka ved vielsen?Har du funnet hvor Hans Olsen var i ft. 1900?Når og hvor døde han? Flyttet han ut av Oslo igjen siden han arbeidet ved Smaalandsbanen? Eller bodde han kanskje ikke i Oslo overhodet?Det kunne kanskje være lurt å sjekke konfirmasjonen til de kandidatene som er funnet - det kan jo være at en av dem bodde på Dysterbråten da, selv om ikke gårdshistorien for Ås oppgir det. Jeg vet av egen erfaring at ikke alle flyttingene til folk er oppgitt i den gårdshistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei alle sammen.Denne saken fikk jeg av en arbeids- og slektsgranskerkollega.Jeg hadde litt tro på at et lite oppslag i bygdeboka kunne gi svar.....men, så enkelt var det vist ikke......Olderbarnet til Hans Olsen Braathen skriver:Min oldefar:Hans Olsen Braathen, snekker, f. 1859. I følge min bestefars fødselsmelding (byarkivet): Min bestefar, Edmund Osvald Vere Braathen (f. 19.01.1901), var uekte barn. Min oldemor, Charlotte Mathilde Augusta Frederikke Andersen (f. 1859, Vere) var på det tidspunkt enke. Hun var tidligere gift med Hans Kristian Lundberg, Halden. Paret hadde 3 barn. Jeg vet ikke hvor nære Hans Olsen Braathen sto min oldemor, og jeg har ikke funnet ut om de bodde på samme adresse. Jeg er derfor også litt usikker på om min oldefar er født i 1859, eller om man bare satte en dato i fødselsmeldingen.Videre:Dette sier ryktet:Hans Olsen Braathen bodde på husmannsplassen Dysterbråten (eller bare Bråten), under gården Dyster i Ås. Han var dog ikke husmann. Han skal ha vært vognsnekker på Smaalandsbanen. Mulig at han er fra Ski/Ås/Krogstad eller der omkring… eller Oslo/Akershus for alt jeg vet.Tidlig på 1900-tallet skal han ha bodd på en hytte i Bærum, sammen med min bestefar, etter at Charlotte  M A F Andersen døde ca 1905. Min bestefar har imidlertid gått på Foss Skole, Grünerløkka, så dette kan ha vært rundt 1915-?Min bestefar skal ha hatt mange betydelige eldre halvsøsken. Dette kan tyde på flere enn de på mors side.Jeg er rimelig sikker på at det er ' vår ' Charlotte vi finner her:LenkeHans Olsen Braathen giftet seg ikke senere med Charlotte.Hvor Hans er i FT1900 vet vi ikke.MvhStein.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

I dag har jeg gått gjennom Nsb's ' Norsk Jernbanekalender ' fra 1877 til 1940.Eneste vognsnekker jeg finner er:Hans Petter Olsen, f. 09.08.1865, vognrepratør, tjenstegjort fra 28.05.1895, Kristiania.Han finner jeg i kalenderen for 1898. ( forrige utgave, 1895 - der er han ikke )( i 1902 har han nok sluttet ).Jeg finner Hans Peter Olsen, f. 09.08.1865, på FS som sønn av Ole Andersen & Birthe Spohie Amundsdatter.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60125.wc2&gardpostnr=110&personpostnr=650#a0>LenkeJeg finner igjen Hans P. Olsen i FT1900.LenkeI 1900 er Hans gift med Anna K. Ols., f. 1874. Gjennom FS finner jeg Annes foreldre her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Gunnar Braathen

Hans Olsen Braathen er min oldefar, og jeg har vært så heldig å få Stein Eriksen til å hjelpe meg i granskningen. I FT 1900 står min oldemor, Charlotte Andersen (Lundberg) oppført som enke. I fødselsmeldingen for min farfar, Edmund Braathen (f. 1901) står det faktisk 'gift, uekte barn'. Bopel: Thv. Meyers gt. 9 (som FT 1900). I FT 1900 har jeg funnet en Hans Kristian Olsen, tredreier - ikke arbeidsdyktig, f. 1859 i Ski. Bopel: Maridalsvn. 96. Denne Hans Kristian Olsen er imidlertid gift med Josefine og har 5 barn. Denne Hans Kristian kan være en kandidat. Fødselsår stemmer, f.sted kan stemme, barn fra tidligere ekteskap og til dels yrke. I tillegg bor han i 1900 i samme område som min oldemor, Charlotte. Det blir mye spekulasjoner, men er det noen som har synspunkter på denne teorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest arild andersen

Hei Kjell Gunnar og SteinJeg fant en ny Hans P. Olsen i FT1865 I Eidsberg på gården/plassen Braaten... kna dette være et videre spor.ArildLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest arild andersen

Jeg prøver å hjelpe til litt videre her på denne nøtten...dette er avskrfit av innlegg (12) Hans Olsen Braathen er min oldefar, og jeg har vært så heldig å få Stein Eriksen til å hjelpe meg i granskningen. I FT 1900 står min oldemor, Charlotte Andersen (Lundberg) oppført som enke. I fødselsmeldingen for min farfar, Edmund Braathen (f. 1901) står det faktisk 'gift, uekte barn'. Bopel: Thv. Meyers gt. 9 (som FT 1900). I FT 1900 har jeg funnet en Hans Kristian Olsen, tredreier - ikke arbeidsdyktig, f. 1859 i Ski. Bopel: Maridalsvn. 96. Denne Hans Kristian Olsen er imidlertid gift med Josefine og har 5 barn. Denne Hans Kristian kan være en kandidat. Fødselsår stemmer, f.sted kan stemme, barn fra tidligere ekteskap og til dels yrke. I tillegg bor han i 1900 i samme område som min oldemor, Charlotte. Det blir mye spekulasjoner, men er det noen som har synspunkter på denne teorien?er det noen som klarer å finne dødsdato samt informasjon om hvem som er nærmeste gjenlevende etter charlotte... vi snakker mest sannsynlig om tiden 1909-1913Håper det er noen som kan hjelpe til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.