Gå til innhold
Arkivverket

[#25031] Ingeborg Hansdatter f ca 1781/ 1782 Nedre Dal Sel/Vågå


Gjest Heidi Waage
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Waage

Se også innlegg 23978 Ingeborg Hansdatter/Imbjør Hansdtr f 1781/1782 var datter av Hans Jakobsson og Rønnoug Imbertsdtr (gift 12.12 1779 FS)på Nedre Dale i Sel Noen som har flere opplysninger om disse? foreldre/besteforeldre og hvor de opprinnelig kom ifra? Hans Jakobsens far bodde på samme gård som sønnen i 1801 tellingen Lenke Hvem var hans kone? Alle opplysninger mottas med takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Foreldre til Hans Jakobsen Dale var Jakob Hansen, død 1804, 82 år , og Imbjør Imbertsd. død 1799, 80 år. Jakob kjøpte N.Dale i 1762. Hvor de kom fra, vet jeg ikke, for de har ikke gifta seg eller døpt barna i Vågå p.g. eller i bygdene omkring, i Fron begynner ikke kirkebøkene før ca. 1799, så jeg tror de kanskje kom fra Kvam i N.Fron. De hadde barna ( alder ifølge ft. 1801): Kari f. 1749, Hans f. 1750, Ingebret f. ?, Sigri f. 1757, Peder f. 1758. Rønnaug var datter av Ingebret Rasmussen Havn 1724-1801 og Ragnhild Jonsd. f. Rosten 1737-1810.Hilsen Gunvor Tofte, Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Hei.Far til Ragnhild var Jon Olsen Rosten og mora het ant. Kari, (ifølge oppkallings-skikken). Foreldre til Ingebret var Rasmus Johansen Havn, 1703-1773, og Rønnaug Ingebretsd. Skjenna 1704-1784. Rønnaugs far het Ingebret Andersen ø. Veggum, gift til Skjenna. Navnet på kona hans vet jeg ikke, men Ingebret var sønn til Anders Olsen, død 1691, og Ragnhild Axelsd. Veggum død 1675. Ragnhilds foreldre var Axel Olsen Veggum og Marit Ingebretsd. ( Dette er mine forfedre også. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Gunvor,I mine papirer har jeg en Marit Rasmusdatter Havn (1713-1774), datter av Rasmus Johannesen Havn. Er det snakk om to som heter Rasmus Johansen Havn ? For Rasmus Johansen Havn i innlegg (4) f. 1703 kan umulig være far til min Marit f. 1713 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Det jeg har å bygge dette på, er: I et skifte på Skjenna etter Ingebret Andersen står det at datteren Rønnaug er gift med Rasmus Nedre Ødegården. Og i forbindelse med at sønnen Ingebret Rasmussen overtar plassen ø. Havn, er faren nevnt som Rasmus Johannesen. Den eneste R.J. jeg finner i dødslistene som kan være aktuell, er død i februar 1773, 69 år . Det er jo ikke så mye å holde seg til, så det hadde vært fint å hørt hvor du har funnet Marit Rasmusdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Opplysningene om Marit Rasmusdatter har jeg ad omveier fått fra Norddalsarkivet (v/Tor Stallvik):Marit Rasmusdatter Havn skal ha vært kona til Isak Halvorsen Moen (Havn), død 1788. Selve navnet hennes er ikke dokumentert, men er basert på navneskikken: Den andre sønnen til Isak Halvorsen ble døpt Rasmus (Rasmus Isaksen, f. 1738. Kona til Isak må derfor ha vært en Rasmusdatter. De førstefødte sønnedøtrene ble døpt Marit. Dette må derfor ha vært fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Trond, Den Marit Rasmusdatter som døde i 1774 (f.ca 1713) er jeg ganske sikker på at var Marit Rasmusdatter som giftet seg med Svein Johannessen Sørlien i 1740(hans 2.gifte). De flyttet senere til Selsverket, der han døde i 1769.Den ?Marit Rasmusdatter som evt.var gift med Isak Halvardsson Havn kan muligens være den Marit Rasmusdatter som er registrert under Formo i 'Sjæleregisteret' fra 1736 og født ca 1717-20. Men som nevnt er det ikke bevist at kona faktisk heitte Marit.Gunvor, Jeg har registrert to Rasmus Jonson/Johanneson som kanskje kan være aktuelle: En Rasmus Jonsson f.ca 1684 og død Sep 1761. Den andre er den du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

En kommentar til innlegg (2) og spørsmålet om hvor Jakob Hansen Dale kom fra. Navnet Jakob var ikke så vanlig i Sel på den aktuelle tiden, men matrikkelutkastet fra 1723 viser at det i alle fall bodde én Jakob der. Han het Jakob Olsen og bodde på Dale! Koppskattelistene fra 1711 viser at han bodde der da også og hadde kone og to barn (navn ikke nevnt).Kan det ha vært et slektskap mellom disse to Jakobene? Gunvor sier at Jakob Hansen Dale trolig kom fra Fron. Kan det tenkes at han tok gården på odel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En kommentar til innleggene (8) og (9): Jeg ætter selv fra Abraham Isaksen Havn, f. 1746 og bosatt på Husfloen i Engerdal fra 1778. Han har to døtre og en sønn, nemlig Siri, Isak og Marit. Siri heter hans kones mor på Husfloen, så Marit er nok helst hans egen mor. I mine data angis hun som Marit Rasmusd. Lien, uten at jeg vet noe mer om det. Skulle gjerne funnet mer av anelinjene bakover fra Isak Halvorsen og Marit Rasmusd. De har for øvrig en meget tallrik etterslekt i Engerdal og Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Når det gjelder Isak Halvorsen har jeg (med samme kilde som i (6)) Halvor Rasmussen Moen (1664-1733) som far og Rasmus Halvorsen Ulmo som farfar.Halvor er omtalt i et skjøte som sønnen Isak fikk på Moen den 3. mai 1733. Der står det innskrevet at Halvor har vært bruker av en løkke i Uldalen og at enken gir den godvillig til sin stesønn. Enken er derfor ikke mor til Isak, og Halvor må ha vært gift mer enn en gang. Iflg. skoskatten i 1711 bygslet Halvor Moen og betalte for seg og kona pluss to barn. I papirene mine er Rasmus Halvorsen Ulmo oppført som far til Halvor. Det er imidlertid ikke funnet dokumenter som gir belegg for at dette virkelig var Halvors far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til Trond Myrstad for raskt svar! Mannslinjen bakover har jeg fått informasjon om tidligere, og det er vel om ikke sikkert, så temmelig sannsynlig at Halvor Rasmussen er sønn av Rasmus Halvorsen på samme sted. Mest spennende er imidlertid de ukjente kvinneleddene, da de vil bringe inn flere gårder i området. Interessant vil det også være om disse folkene har noen forbindelser til Selsverket, da jeg ellers har mye opphav fra kopperverkene Kvikne, Røros og Løkken, samt Kongsberg sølvverk. Uansett synes jeg denne anelinjen fra Sel er et friskt innslag i en slektskrets som ellers er mye 'innavlet' i Trysil, selv om den også har vesentlige innslag fra Rendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Trond: Det manntallet fra 1666 som ligger ute på nettet (fogdemanntall eller prestemanntall?) viser i alle fall at Rasmus fikk en sønn som het Halvor ( Lenke ). Dette beviser jo ingenting, men er likevel greitt å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Hanslien

Odd Roar: Da kjenner du sikkert til sagnet om at tipp-oldefar til Abraham, Halvard Rasmusson Ulvolden f.ca 1596, var den som fant kobberkisen på Rusthøa som førte til at gruvedrift ble startet. Jeg mener det er publisert et slektsskrift om denne slekta - men jeg har dessverre ikke dette.Kvinnnavnene bakover fra Isak tror jeg er stort sett ukjente. Isak hadde ei stemor Sigtrue Larsdtr, som er kjent fra et skifte.Når det gjelder Marit Rasmusdtr Lien(1713-1774), som du nevner, så har jeg mye data på henne (b.a et skifte etter onkelen hennes i 1751). Men som sagt var hun gift med Svein Johannesen Lien og har ingen ting med Havn-slekta å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Mange takk for siste innlegg! Har lurt på akkurat dette, da jeg tidligere har sett at det var en Rasmus eller Rasmussen på stedet som fant malmen i Sel. Et par andre forfedre grunnla verkene Kvikne og Røros, så denne anen er grei å ha med! Mener å ha lest at en annen forfar, garmaker Francke, kom nedom fra Kvikne, og arbeidet en tid i Sel. (Undres for øvrig på om de to Knut Bagge i Kvikne/Innset, smelteren Knut Iversen (mitt opphav) og pliktsfuten Knut Pedersen(?) kan ætte fra Knut Halvardsen Bagge i Fron. Kfr. tråd nr. 23989.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Det slektstidsskriftet som det vises til i innlegg 15 er vel: 'Ulvolden på Selsverket 1596 - 1995' av Kjell Arne og Per Erling Bakke. Boka ble utgitt i 1996 som ISBN 82-993992-0-3.Boka forteller om Halvor Rasmusen Ulmo som trolig er født en gang rundt 1696 (det er så vidt jeg vet ikke vist til noen dokumentasjon som forteller hvem denne Rasmus er og akkurat når han ble født. Fødselsåret er blant annet motivert ut fra at han er nevnt i skattelistene fra 1620-årene og derfor må ha nådd myndighetsalderen som var 25 år. Det er en drøfting av dette i boka.Man mener å kjenne til to sønner etter denne Rasmus, Rasmus Halvorsen Ulmo - ca. 1711 og Lars Halvorsen Ulvollen ca 1631 - .Boka følger deler av etterslekta til de to fram til 1996, primært sentrert om gården. Jeg tror ikke at boka er i salg lengre, men jeg vet at forfatterne har gjort et nytt opplag. På en av omslagssidene oppfordres det til å ta kontakt med dem. Per bor på Otta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.