Gå til innhold
Arkivverket

[#25032] Ane Dorthea Andersdatter, f. i Gildeskaal, gift 19.07.1880 i Melø i Nordland


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

MIN Anne Dorthea Andreasdatter, ble ifølge original kirkebok født på Storvig i Gildeskål, Nordland 16.10.1852 av foreldre inderst Andreas Olai Petersen og hustru Karen Andrea Helgesdatter, og ble døpt 05.03.1853 i Gildeskaal krk. Hun giftet seg 19.07.1880 i Meløy kirke med Hans Olai Edvard Andreas Jørgensen fra Fore i Meløy. Hennes søsken med etterkommere stemmer alle overens med MINE, dog kun muntlig overbragte opplysninger fra og om slektninger.I relativt nylig ettertid er det imidlertid dukket opp at både en slektsbok om 'Slekten Blix fra Hjämtland' (som omfatter EN slektslinje), samt opplysninger også fra et barnebarn til Anne Dorthea (muligens hentet fra samme slektsbok!?), som begge nevner at Anne Dortheas fødselsdato er 17.10.1853. Barnebarnet nevner også helt andre foreldre enn MINE foreldre, nemlig far inderst Christen Andersson og mor Ingeborg Bergitta Larsdatter Alevik, hj.døpt av Anders Aluvik. (Ut fra dette burde jo Anne Dorthea het Christensdtr.!)Ble imidlertid usikker på om jeg selv har konsentrert meg om feil Ane Dorthea (som jeg isåfall evt. har kommet ganske langt bakover med), eller om dette nye er feil opplysninger om Anne Dorthea, og dreier seg om en helt annen.Har noen mulighet for ut fra kirkebokopplysninger å verifisere hvem som har riktige fødsels- og opphavsdata for Anne Dorthea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Berit. Det gikk visst litt fort i svingene, for jeg glemte ta med alle giftemål-dataene hennes. I KB sto at Pige Anne Dorthea Andreasdatter var født på Storvik, Gilleskaal og var 28 år da hun giftet seg i 1880. Farens navn var dessverre ikke innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

I kirkebok for Rødøy, Meløy sogn, Mini 843 A02, folio 7, nr 7 står det: 19 juli 1880 Anne Dorthea Andreasdatter, f 1852 Gilleskaal Storvig, far husmann Andreas Petersen; blir gift med Hans Olai Edvard Andreas Jørgensen, Fore, f. 1851, far husmann Jørgen Vold Ingebrigtsen. Men dette er vel DIN Anne Dorthea så det løser vel ikke det egentlige problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Asbjørn. Det løser ikke problemet, men hjelper betraktelig! Iallfall har faren samme navn ved Anne Dortheas giftermål som den faren jeg fant ved MIN Anne Dortheas dåpsinnførsel. I den KB (klokkerbok?) jeg på Statsarkivet, Trondheim begynte å nøste bakover her for over 30 år siden, -da helt fersk som slektsforsker, -var nemlig ikke hennes far nevnt. Men slurvet dengang selv med innførsel av kilder, -det kan jo kanskje være jeg slurvet også med andre opplysninger!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den andre Anne Dorthea ville ha hett Christensdt. eller Andersen, men ikke Andreasdt. Jeg kan ikke finne henne (f. i Gildeskål) i 1865 eller 1875. Mulig hun er død eller at det er feil i opplysningene fra boka. Om om hun da ikke er f. et annet sted.Din ? Anne i FT 1875 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Pedersen

Den piken Anna Dorthea Andreasdatter fra Storvik i Gildeskål som giftet seg i 1880 i Meløy med Hans O. E. A. Jørgensen var efter mine notater i forbindelse med vielsen datter av husmann Andreas Pedersen i Storvik.Du må selv vite om din linje bakover til Anna Dorthea er riktig, jeg har ikke opplysninger til å kontrollere det. En Anna Dorthea Andreasdatter flyttet til Fore i Meløy i 1879. Hun var født i 1852 og konfirmert i 1869, og kom fra Storvik i Gildeskål. Hans og Anna Dorthea fikk minst fem barn i Meløy i årene som fulgte efter inngåelsen av ekteskapet, slik at hvis du vet hvilket av deres barn du stammer fra skulle vel saken være i boks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for bidrag alle sammen. Det ser ut til at min nylige usikkerhet rundt MIN Anne Dortheas opphav nå er avklart, i og med at både Asbjørn S. og Terje P. har funnet farens navn innført som Andreas Pedersen, Storvik ved hennes vielse til Hans O. Jørgensen i 1880. Både Slektsboken der hun er nevnt, og barnebarnet hennes må derfor være feilinformert.Terje P. Du nevner 'Den piken Anne Dorthea A. osv. var 'efter mine notater' osv.' - har du selv forsket på denne slekten? Isåfall er jeg interessert i å utveksle informasjon. Uansett så har du tydeligvis et par opplysninger som jeg selv mangler, nemlig 1) Anne Dortheas konfirmasjon i 1869 og 2) Et av hennes 5(?) barn. Selv har jeg nemlig kun opplysninger om 4 barn.Min mormor, Bente Karine, f. 1896, var yngste barn til Hans Olai og Anne Dorthea, og hadde to eldre brødre, Jens f. 1882, og Emil f. 1892. Foruten disse har jeg på DA's KB Meløy Døpte 1878-1908 funnet en pike til, Anna Kristine Jensine, f. 1888, som jeg antar døde som liten, - jeg mener iallfall å huske at min mormor nevnte at hun hadde hatt en søster, som var død før hun var født. Flere barn finner jeg ikke, så jeg vil gjerne ha opplysninger fra deg om det 5. barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Britt (8). Hanna Kristine Jensine, f. 7 april 1888 og døpt 24 juni samme år, døde 29 april 1889 og ble begravet 7 mai. Ble altså ca 1 år gammel. Ingen årsak angitt. (Ref

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei igjen. Jeg iler til med å gi Terje (7) støtte. Hans og Ane Dorthea fikk 5 barn. Den du ikke har Britt er: Emil Johan Angel, f. 18 sep 1884 og døpt 26 okt 1884. Han blir imidlertid bare 6 år; han dør 2 juli 1890 og begraves 26 juli 1890. Ingen årsak er angitt. Hvis ønskelig kan du få mer nøyaktige data og referanser. Forøvrig ser det ikke ut til av kirkeboken at de får flere barn. Så slapp du å lure! M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for all informasjonen Asbjørn.Anna Kristine Jensine som jeg fant i DPs KB for døpte er den samme du har funnet som HANNA Kristine Jensine, f. 7 april 1888 og døpt 24 juni samme år, men nå har jeg iallfall viten om at hun døde som liten.Men Emil Johan Angel, f. 18 sep 1884, døpt 26 okt 1884, død 2 juli 1890, begr. 26 juli 1890 har jeg aldri funnet eller hørt nevnt. Jeg vil derfor svært gjerne få mer nøyaktige data og referanser for kilder, Asbjørn.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Jens Rikars Zahl, født 21/2 1882 på Fore. Se «Slekten Ellingsen» person # 540. I boken og på gravstenen står fødselsdato 20/2! Emil Johan Angell, født 18/9 1884 på Fore. Død 2/7 1890 på Fore av difteri. Anna Kristine Jensine, født 7/4 1888 på Fore. Død 29/4 1889 på Fore av mavesykdom. (Det var egentlig det året med skarlagensfeber og meslinger, difteri kom året efter!) Emil Anfeldt Johan, født 30/9 1892 på Fore. Bente Karine, født 5/7 1896 på Fore. Gift hos fogden i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Her kommer referanser i samsvar med anmodning i (12). KB for Rødøy, Meløy sogn, MINI 843 A01, folio 61, nr 58 gir: Ægte født Emil Johan Angel, f. 18/9-1884, døpt 26/1o-1884; ikke hjemmedøpt. Foreldre er husmann Hans Olai Jørgensen, Fore og hustru Ane Dorthea Andreasdatter. Faddere var Husmann Johan Olsen og kone, husmann Jens Andreassen, dreng Eilert Andreassen og pigene Hanna Kristensdatter og Margrethe Kristoffersdtr.KB for Rødøy, Meløy sogn MINI 843 A02, folio 100, nr 25 gir: Ægte født, Emil Johan Angel Hansen, døde 2/7-1890 og ble begravet 26/7-1890, jordfestet 3/8-1890. Far H. Jørgensen hmd, Fore. Den avdødes fødselsdata er 18/9-1884.Kommentarer ang innlegg (13). I KB står det at Jens Rikard Zahl er født 20/2-1882 (hvilket også gravstenen sier). Så å si alltid er det fødselsinnføringen i KB som er riktig.Den som dere kaller Anna Kristine Jensine er faktisk innført i KB som HANNA; bare så det er nevnt.Avslutningsvis la meg ta med at Emil Anfelt Johan ved bevilling av 13/7-1926 ble gitt anledning til å anta ANFELT som etternavn; dette er tilføyet i KB ved hans fødselsinnførsel. Men det viste du vel fra før? M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til litt fra Arvid Støver Gildeskålsamling.Familien til Andreas Olai Pettersen f. 1794 i Rødøy (sønn av Petter Olsen) gift 15071845 de bodde da i Laxådal, fra 1853 bodde de i Storvik. (min far fødested) Karen Andrea Dorthea Helgesdtr (hun er av Benkestokkslekten) f. 03061824 (datter av Helge Pedersen Laxådal) Barn: Andreas f. 23101845 laxådal Helene f. 03071846 Maren Anna f. 04011848 Hans Edvard f. 31031850 gift på Sørfinset i Gildeskål Anne Dorthea f. 16101852 Albertine Andrea f. 30071855 g. m. Jens Lyder Thomasen Nord Femris Edel Chatarine f. 10091859 Eilert Carolius f. 20011864Karen Helgesdtrs mor, Else Andersdtr er søster til min tipoldemor på farsiden.dett kan kanskje hjelpe noe. Anne er ikke nevnt gift i denne utgaven av Støvers papirer på CD fra DIS-Salten, men kanskje Nordlandsarkivet i Bodø hjelpe med mer siden de har alt av papirer etter Arvid Støver.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.