Gå til innhold
Arkivverket

[#25037] Nils Christian Tønsberg (1813-1897) født i Tønsberg eller Bergen? Foreldre?


Gjest Leif Kåre Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Kåre Solberg

Generalconsul Nils Christian Tønsberg regnes som landets mest betydelige forlegger på 1840- og 1850-tallet, og han satset også, med suksess, som den første norske forlegger på et europeisk marked. I 1855 meldte han seg inn i Revierhavnens Baatforening med ”Baad”, dvs. seilbåt større enn en seilsnekke, med stående rigg.I all biografisk litteratur er han oppgitt som født i Bergen i en embetsmannsfamilie, men FS som har record på fødselen, angir at han er født i Tønsberg. Derimot er det dokumentert at han vokste opp i Bergen, Foreldrene er ikke oppgitt i FS. Heller ikke FT 1801 gir noen ledetråd til foreldrene.Hvilken bakgrunn hadde han? Hvem var foreldrene, og hvilket yrke hadde faren? Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra FS: Nils Kristian Tønsberg f.7-12-1813 i Bergen døde 6-2-1897. Gift 1-5-1835 i Bergen med Maren Dorothea Bødtker. Foreldre Johan Kristian Tønsberg og Anne Marie Olsen Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Lenken til Døypte i Bergen 1668-1815 er meget interessant. Den angir at han er født utenfor ekteskap 8.12.1813 og døpt 22.4.1814 i Bergen (hvilken kirke er DK? – I merknadsfeltet er det ført: ” 10-126”. Er dette en referanse til selve merknaden som er journalført? ). Foreldre: Anna Maria Olsen og skriverkarl Johan Christian Tonsberg. Tilsynelatende står dette i strid med den versjon i FS som jeg innledningsvis baserte meg på. Den angir Nils Christian Tonsberg som født i Tønsberg 7 Dec 1813 med ikke angitte foreldre. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=2256171>Lenke. Andre records i FS viser seg å angi ham som født i Bergen, men alle FS-records for 1813 angir fødselsdatoen til 7.12.1813. I en av dem bekreftes også foreldrene som angis til: Anne Marie Olsen Dahl og Johan Kristian Tonsberg. Lenke Spørsmålet er om alle disse versjonene baserer seg på transkripsjoner av samme grunnkilde, eller om det kan dreie seg om en innførsel om fødsel i Tønsberg og en annen innførsel i kirkeboken i Bergen i forbindelse med dåpen. Selv om fødselen skulle ha skjedd et annet sted, ville vel bare fødseldatoen være angitt uten sted? normalt bør DAs versjon være mer pålitelig. I den ovennevnte IGI-recorden er det gitt et familienavn som mangler i ”Døypte i Bergen 1668-1815” . Jeg vet ikke om familienavnet ”Dahl” kan bekreftes?I FT 1801 er den 20-årige smedlærlingen Christian Tonsberg bosatt hos den 33 år gamle smeden Ole Lie. Lenke noen synspunkter på om dette kan være samme person som skriverkarl Johan Christian i 1814?Når det gjelder moren er det ingen Anne(a) Marie(a) Olsen og/eller bosatt i Bergen FT 1801, mens det er 4-5 kandidater ved navn Olsdatter. En mulig lokal kandidat er også en 13 år gammel datter av en vaskekone i Sandvigen? Lenke På landsdekkende søk finner jeg Anne Maria Dahl, 5 år og datter av Coffardie skipper Ole Knutsen Dahl i Fredrikshald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Det ser ut til at jeg er i ferd med å finne Nils Christian Tønsbergs (1813-1897) bestefar og oldefar på farssiden. Veien går gjennom helbroren Berent Olai Tønsberg som er født i Bergen 7.09.1816 av samme foreldre som Nils Christian Tønsberg (1813-1897).I kirkeboken er faren, Johan Christian Tønsberg, oppgitt som ”gift mand, skriver”. Det skulle vise at faren må ha vært offisielt gift med en annen kvinne enn ”konkubinen” Anne Marie Olsen Dahl som han for annen gang får barn med i 1816.Herfra kan slekten følges bakover. FT 1801 viser at Johan Christian, f. 1788, og Berent Olai, f. 1782, var to av sønnene til Toldbetient Niels Christian Tønsberg og Bergithe Dominice Buk i Arendal (FS-IGI angir ”Rue” som hennes etternavn i alle fødselmeldingene på barna) Lenke. IGI angir videre:Niels Christian Tønsbergs (1745-1806) foreldre: Johan Kristian Tønsberg og Maren Kristine FuhrmanBergithe Dominice Rues (1757-1829) foreldre: Johan Hansen Rue og Kristine Metta Nagel.Den 20-årige smedlærlingen Christian Tonsberg i Bergen fra FT 1801 ser ikke ut til å ha vært i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Slektstavle over slekten Tønsberg finnes i PHT I-IV - 1883, s. 176. Slektens eldste kjente stamfar nevnes som Knud Thinsberg eller Thønsberg, død i Sogn 11/7-1733. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

AnitaTakk for henvisningen, men jeg har et problem. Som fusker i det genealogiske faget, har jeg ikke sjargongen inne. Hva er PHT? Hvis du har tilgang til verket, kan du kanskje si noe mer om hvorvidt N. C. Tønsbergs biografer har rett når de forteller at han kom fra en gammel embetsmannsfamilie? – eller bør man forstå dette som en konsekvens av Tønsbergs egen mytebygging?Jeg ser at du heter Holck, og er interessert i slektsgransking. Du er vel ikke tilfeldigvis i slekt med miniatyrmaleren og tegnelæreren Olaus Krøger von Holck (1820-76). Han var en av pionerene i båtforeningen hvor han satt i styret (1854-74). I Folketellingen 1865 var han oppført som bosatt i Kongens Gade. Holck fungerte også som foreningen arkitekt og sto for byggingen av foreningens oppbevaringsbod i 1854, og en ny etter flyttingen av foreningen i 1870. Denne ble tatt ned i 1902 og satt opp på Hovedøya hvor den fortsatt står. Se www.revierhavnen.no Ut over omtalen i Norske kunstnere, mangler jeg opplysninger om ham.Leif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg er blitt oppfordret til å gjøre oppmerksom på at billeddelen av Nils Christian Tønsbergs første store utgivelse fra 1846-48 – og det gjør jeg så gjerne.”Norge fremstillet i Tegninger med oplysende tekst.” er lett tilgjengelig på DAs Nettutstillingar: Ei nasjonalromantisk reise gjennom Norge i teikningar: Nettutstillingen omfatter 21 arbeider av datidens beste malere, mens ”de oplysende tekstene” av bl.a. P. Chr.Asbjørnsen dessverre ikke følger med. [url="http://digitalarkivet.uib.no/norbild/>http://digitalarkivet.uib.no/norbild/Også Cecilie Boges hovedoppgave i historie fra 2001 om N. Chr. Tønsberg. UiB er lett tilgjengelig med nye lenker til mange av bildene i hans utgivelser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.