Gå til innhold
Arkivverket

[#25039] Vigersløv (Wegerslev, Vorslev) på Kongsberg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I Bevergrend på østsiden av Lågen like nord for Kongsberg ligger en plass som heter Vigersløv. Nå lurer jeg på om dette stedsnavnet kan settes i forbindelse med 'Niels Jensen Wegerslev', f.ca.1790 som vi finner i 1801-tellingen for Kongsberg ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10604.wc2&gardpostnr=455&personpostnr=2488#a0>Lenke)? Nils var sønn av Maren Andrea Jørgensdatter Albech (f.1766) og hennes mann som formodentlig het Jens Wegerslev e.l., men som var død før 1801.I folketellingen for Kongsberg fra 1840 finner vi ikke noen med dette navnet, men jeg mistenker kjøpmann 'Niels Vorslev' (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har funnet disse lenkene – Danmark: Slektsnavnet Wegerslev. Men har antakelig ikke noe med Kongsberg-folkene å gjøre. Legger dem ved – likevel:[url="http://www.danbbs.dk/~stst/pers-bas/pers_w.htm>http://www.danbbs.dk/~stst/pers-bas/pers_w.htmLenkehttp://w1.498.telia.com/~u49821926/hagenbjerg.htmLenkeLenkeLenkeVidere har jeg funnet følgende i FamilySearch (IGI og VRI): Maren Andreas Jørgensdatter Albeck Lenke og LenkeGift 26.05.1785 i Kongsberg: Jens Nielsen og Maren Andreas Jørgensdatter. LenkeBarn: Marte Jensdatter, døpt 1788, datter av Jens Nielsen (tror dette er Marte, 13 år, 1801) LenkeNiels Jensen, døpt 1789, sønn av Jens Nielsen (er litt usikker på denne, men farens navn stemmer) LenkeNiels Jensen Wigersløv, døpt 1791, sønn av Jens Wigersløv LenkeCharlotta Amalia Jensdatter Wigersløv, døpt 1795 datter av Jens Wigersløv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk, Grethe! Jeg skal sjekke disse dåpsdataene med kirkeboka ved første anledning. Jeg noterer meg ellers at etternavnet her også skrives Wigersløv. Det støtter jo min hypotese om at plassen Vigersløv har navn etter (en person i) denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Huff, da! Her har det skjedd noe med lenkene! Det sto 'Wigerslov' i FS-versjonen (FS/VRI), og har jeg tatt som Wigersløv. Skjønner ikke hva som har skjedd, for alt så greit ut da lenkene ble lagt inn.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Prøver igjen!!Giftermålet i 1785: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=30837009&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeMarte Nielsdatter, døpt 1788 LenkeNiels Jensen Wigersløv, døpt 1791 LenkeCharlotta Amalia Jensdatter Wigersløv, døpt 1795 LenkeMaren Andrea Jørgensdatter Albech Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Knut!Denne Vigersløvplassen har fått navnet sitt etter Procurator Niels Wegerslof/Wegerslef (bl.a.) også titulert som 'Kongelig allernaadigst Beskikket BergAdvocat Søndenfields i Norge'. Litt av en tittel hva?? Han var eier fra 1768, og til enka solgte den i 1793.Familien har nok aldri bodd på plassen, men kanskje benyttet den som 'landsted' ! Det var jo flere 'byfolk' som hadde løkker og plasser her oppe.Niels var gift 1.g med Marthe Heitler (skifte i 1767), gift 2.g 24/3-1768 med Madselle Anne Nielsdtr. Schaar ved 'Kongelig Dispensal uden foregaaende Trolovelse. Copulerede hiemme udi Huset' og 3.g 3/2-1770 med Mselle Magdalena Margrethe Fyhn fra Trondheim.I første ekteskap hadde han tre barn som var nevnt i denne rekkefølgen i skifte:- 1. Jens, ble konfirmert i 1778 og gift i 1786 med Maren Andrea Jørgensdtr. Albæk. Hun er vel da datter til Ragnhild Loretntzdtr Albech fr Årdal? 2. Paul, f ca 1761 3. Anne Marie, f ca 1765, konfimert 1780I innlegg nr. 10379 om familienavnet Albek - skrev jeg om Hans Olsen Frisch som giftet seg i 1751 med Lisbeth Lorentzdtr. Albeck. De bodde på naboplassen til Vigersløv (Frischepladsen) fra 1765 til 1783. Det er tydelig at her kjente de hverandre.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Tusen takk, Turid! Her fikk jeg jo svar på det meste. Fint med et grundig svar. Maren Andrea var ganske riktig datter av Ragnhild Lorentzdtr. Albech fra Årdal. Du har vel ikke peiling på hva Jens syslet med?Spørsmålet om hvor det ble av denne familien etter 1801 er fortsatt ubesvart. Er sønnen Nils identisk med den kjøpmann Nils Vorslev vi finner i folketellingen for Kongsberg fra 1840?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Niels Wegerslev var vel også gift (2.gang) på Kongsberg med Anna Schaar født samme sted.Mht. tittelen var den nok langt finere enn det relativt beskjedne område han fikk praktisere i.Første kone, het hun ikke Holter (fra Lier) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei igjen!Etter at jeg hadde skrevet i går fant jeg et annet notat om kone nr. 2. Du har helt rett Geir, hun het Martha Povelsdtr. Holter, f i Lier 1737 og døde 2/3-1767 i barselseng. Sønnen Povel Holter døde 27/5-1768, 5/4 år gammel. Det første notatet mitt var fra skiftet -Skiftebok 7 (1762-69) nr.277, folio 470. Knut. Jeg har dessverre ikke noe om hvordan det gikk med Jens og familien. Jeg har bare notert noen data etter som de har dukket opp!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.