Gå til innhold
Arkivverket

[#25040] Hvordan spore en slektn. som em. i 1882?


Gjest Ingjerd Ø. Stulen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Hei! Jeg har fått hjelp til å finne en slektning av meg på dig.arkivet sine lister for emigranter. Min bestefars halvbror Hans Andreas Østensen f.17/2-1864, utvandret med skipet 'Island' den 7/9-1882 fra Christiania. Skipet ankom New York 27/9-1882. Det står at Chicago er Hans Andreas sin destinasjon. Og spørsmålet mitt er hvordan jeg kan spore opp om han reiste dit, om hvor han eventuelt slo seg ned, og så videre om livet hans. Det er ingen i vår familie som i tidligere år har kunnet finne ut av dette. Takknemlig hilsen Ingjerd Østensen Stulen, Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

For Nord-Dakota finnes det en 1885-telling. Dersom denne er landsdekkende, og digitalisert, kan du sikkert få hjelp her på forumet til å lete etter Hans Andreas. Han vil jo selvsagt figurere i senere tellinger også, men kan være vanskeligere å finne da, f.eks om han har amerikanisert navnet sitt. Dersom HA kom fra en gård, kan det være lurt å se etter gårdsnavnet også, når du søker etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Hei, og tusen takk for rask tilbakemelding. Det er første gang jeg legger inn spørsmål i dette forumet,så jeg er veldig nybegynner! Hvordan mener du at jeg kan få hjelp til å lete etter Hans Andreas her? Og hvor finner jeg ut om 1885-tellingen er digitalisert? Hans Andreas bodde ikke på en gård egentlig. D.v.s. hans far giftet seg med enke på Sannes gård i Holla, men når hun døde senere flyttet Hans Andreas og hans far Østen Hansen tilbake til Skien. Der bodde de på Mæla der hans far var smed. Så jeg har liksom ikke noe gårdsnavn som jeg føler er 'nært' for Hans Andreas å ta. Mvh Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele passasjerlista til S/S Island som ankommer New York 28. sept 1882 er scanna og ligger på www.ancestry.com (det koster en slant å få adgang). Jeg har leita gjennom hele lista. 20 sider. Finner han ikke. Snålt.Dersom noen andre vil prøve seg, er linken til siste siden av passasjerlista her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Hei. Jeg har funnet han på digitalaekivets 'Emigranter over Kristiania 1871-1930' med 'L.nr.' 9562. Der står han slik: År: 1882; Side: 231; Linjenr: 19; L.nr.: 9562; Ny fam.gr.: 1; Kontr.dato: 06.09.1882; Reisedato: 07.09.1882; Førenamn: H. Andreas; Etternamn: Østens.; Fag: Arb; Kjønn: m; Alder: 19; Heimstad: Skien; Destinasjon: Chicago; Medbr.penger: 100; Linje: Fr. Lie; Skip: Island; Fr.beløp kr: 160; Fr.beløp øre: 00; Tillatelse: R.Deretter fant jeg på Swiggums lister at skipet ankom 27/9-1882 (ikke 28/9) i New York. Som sagt er jeg ny på dette så jeg vet ikke hvordan andre muligheter jeg har. Har tittet litt på dette med Ancestry.com og lurt på om jeg skulle melde meg inn. Fungerer dette bra da altså? Jeg takker igjen for hjelp og venter i spenning videre. Mvh Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Per Helge (2):Det er mulig jeg ikke følger godt nok med; men hvorfor mener du han havnet i N.Dakota?Til Ingjerd: Om du skal arbeide mye 'med' USA er ancestry.com et 'must'.For å finne en enkelt person klarer du deg langt med å lete der uten å være betalende; supplert med hjelp fra 'oss andre'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - Han som leter to tre ganger på samme sted - Han finner av og til. Han er 19 år. Navnet er tolket i digitaliseringen til Andreas Rsensen. Men det står nok noe i nærheten av Andreas Ostensen. Han er registrert ankommet New York 28. sept. 1882 (Og ikke 27. sept. - Mulig skipet ankom dagen før og at de måtte vente på registreringen.) Det ser ut som om han reiste alene.Om Ancestry er verd pengene? Absolutt - dersom det er mange du skal lete etter, da. Men for et enkeltsøk er det ikke verdt utgiften. Synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Med Jon's innlegg (7) er det rimelig å anta at han brukte fornavn som Andreas/Andrew/Andy i Statene.Flott!! Etternavnet kan være vanskeligere. Så langt har jeg ikke funnet noen Osten* som passer; men ved å bruke fantasien (litt for mye??) fant jeg f.eks. denne her karen; som har oppgitt borgerskapet til 1882.Name: Andrew Onsrien Age: 66 Estimated birth year: abt 1864 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Race: White Home in 1930: Union, Eau Claire, WisconsinNavnet er klart en 'amerikanisering' ettersom det i 1930-tellingen kun er denne familien som har navnet:Andrew Onsrien Union, Eau Claire, WI abt 1864 Norway White Head Sarah Onsrien Union, Eau Claire, WI abt 1865 Wife Bessie Onsrien Union, Eau Claire, WI abt 1890 DaughterHar enda ikke funnet han i 1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Dette er spennende! Tusen takk for raske tilbakemeldinger. Dette var interessante spor. Tusen tusen takk til alle så langt. Jeg håper det finnes en løsning på dette. Takknemlig hilsen fra Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tor (6): Jeg mener ikke at han er i Nord Dakota, men dersom 1885-tellingen (som er nettutlagt for Nord-Dakota) er landsdekkende og digitalisert (slik den er for Nord-Dakota), så vil dette være den tellinga hvor det er størst shanse for å finne ham. Både fordi sjansen er dtor for at han befinner seg der han oppga å skule reise til i 1882, og fordi det er størst sjanse for at navnet hans ikke er blitt amerikanisert til det ugjenkjennelige så kort tid etter at han ankom USA. Jeg vet det er mange her som abonnerer på ancestry.com, og som dermed har tilgang til amerikanske folketellinger. Med den hjelpsomheten som daglig oppvises her inne, regner jeg med at noen vil ta på seg å kikke etter denne karen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.