Gå til innhold
Arkivverket

[#25057] Gule i Bud, i Romsdal


Gjest Merethe Fiskerstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Merethe Fiskerstrand

Ole Ingebrigtsen Gule (f.1863) gift med Oline Marie Johansdatter (f.1853). Bodsatt i Gule i Bud i Møre og Romsdal. Jeg etterlyser foreldrene til begge. Oles far het Ingebrigt og moren het Brit, men mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det nærmeste jeg hittil har kommet er: 1865-tellingen for Rindal, på Kateimskalvhagen, har jeg funnet Ole Ingebrigsten, 2 år, sønn av INGEBRIGT Olsen og BRITT Trondsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61567.wc2&gardpostnr=307&personpostnr=1659#a0>Lenke – en mulig kandidat?Nok en kandidat? 1865-tellingen: Olina M. Johansdatter, 12 år, bosatt på Inderhaug, Bud, datter av Johan Pedersen og Beret Larsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Kan Olaus Ingebrigtsen være riktig? Han bor på Inderhaug gård på Hustad, Bud, i FT1865, 2 år gammel: LenkeForeldre: Ingebrigt Abrahamsen (husmann uten jord) og Petrine Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merethe Fiskerstrand

Takk for opplysninger. Grethe: Olines familie ser ut til å være riktig, men søsknene til Ole stemmer ikke med det min bestemor husker. De skal hete Oluf, Bedret og Ingebrigt. Det kan hende det var fler av dem. Derfor vet jeg ikke helt om opplysningene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Ingebrigt Olsen Gule kom frå Alfarnes i Veøy, vi skriv vel Åfarnes i dag. Eg har hatt vanskar med å finne familien i FT 1865, kanskje var dei på flyttefot? Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

J3 Ingebrigt Olsen (innlegg 7) er født 1837 i Krogsethaugen (Holmemstranda) i Veøy. Skredder, husmann, gift 1862 med E1 Brit Olsdatter Ødegård, f 1834, fra Ødegård, Alfarnes. De budde først i Ålesund, men flyttet til Gule i Bud. Ett barn Ole Ingebrigtsen Krogset/Gule f 1863-?, g m Brit Gulef 18?. Barn ikkje kjend står det i Bygdebok for Holm I s 56. Foreldre til Ingebrigt Olsen Krogset var forøvrig Sigrid Knudsdatter Rydjord og Ole Knudsen Krogset. Av bokstavene ser du jeg har svært mange ledd bakover i tid. Jeg er i slekt med begge, Ole bror av en av mine tippoldefedre.Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Opplysningene ovenfor var hentet fra s 56 i bind II bygdebok for Holm sogn. I bind I s 815 står det om husmann på plassen Ødegård under Alfarnes Ole Jakobsen Y.Mittet far til Brit Olsdatter Ødegård som Knut R Sande (7) satte meg på sporet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Osvald har ryddet opp i dette. Eg tok for meg konfirmerte i Bud og fann desse borna etter Ingebrigt Olsen og Beret Osdtr, i tillegg til Ole: Ingine Marie f 23.3 1867 i Ålesund!,Ingebrigt f 29.3 1873 i Bud og Beret f 8.1 1876 i Bud. Det kan vere fleire. Ingebrigt Olsen er titulert som husmann, skreddar og fiskar, og budde på ein plass kalla Langstien. Ole Ingebrigtsen heldt til på ein plass under Gule øvre kalla Undstenen lille. Eg trur det må vere mellom Gule og Karlsvig i Bud for lokalkjende. Ole og Oline hadde fleire born, m a ei dotter Olette Marie som blei gift med lensmann Lars Årønæs på Tornes i Fræna.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kan føye til at Brit Olsdatter, f 1834, hadde en søster Magnhild som hadde tre barn, Iver Johnsen, f 1860, Mathea Olsdatter, f 1864 og Aslak Ellingsen, f 1869. Magnhild Olsdatter flytter også til Bud, hun i 1871.Nok en søster Brit Olsdatter Alfarnes, f 1849, flytter til Bud i 1869. Seinare lagnad ukjend.En annen søster Maria, f 1855, har ukjend lagnad. Kanskje hun også flyttet til Bud?Jeg er interessert i å få kartlagt etterkommerne etter Brit Olsdatter og Ingebrigt Olsen, Knut kom med noen i innlegg 11, Merethe, dersom du har flerte, ta kontakt på osrydjo@online.no så skal jeg hjelpe deg med anene også dersom det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.