Gå til innhold
Arkivverket

[#25058] Søskeflokk fra Kinn/Førde?


Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Heindl

Hvem kjenner navnet på foreldrene til Bertha, Thea, Jakob, Nicoline og (Mathilde?) Martha Jakobsen? Antagelig kom søskenflokken til verden mellom 1870 -1890 i Kinn/Førde. Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest E. Heindl

Noe mener jeg å ha funnet, men dessverre på langt nær ikke alt jeg gjerne ville vite.Yngve Nedrebø hjalp meg til navnet på foreldrene av søskenflokken; du finner dem under temaet 25143 på arkivforumet.Alle videre informasjoner jeg har, er ubekreftet, men foreløpig ser det slik ut: Besteforeldrene var antagelig 1) Nils Christiansen Espeland og Gunhild Malena Olsdatter Bruland samt 2) Ole Jonsen Vie og Vibekke Jacobsdatter. Dessuten fantes det muligens i søskenflokken en bror med navnet Ole som var skomaker. Alle søsken synes som voksne å ha bodd i Bergen. Thea giftet seg to ganger, mens Nicoline og antagelig også Bertha forble ugift. Jacob er kanskje feil.Du ser det er mange om og men og jeg ville bli veldig glad, hvis du eller andre kunne bekrefte de vaklevorne informasjonene. - Det som jeg så absolutt gjerne ville visst, er hvor det ble av foreldrene, Jacob og Alette. Kanskje også de flyttet til Bergen?Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være Jakob og Alette i 1865 LenkeFS: Jakob Nielsen 31, far Niels Christensen, gift 18/11 1867 Eikefjord SF (Kinn ?) med Alette Gunhilde Olsdt. 22, far Ole Johnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Takk til Berit Knudsen!Lenken du sender er kjent og antagelig riktig, for på Nøttingnæs finner man i 1865 også en Jacob Nilsen. Så dette var vel tid og sted for begynnelsen av Jacob og Alettes fellesskap.Mvh E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei!Jeg sitter her med bygdebøkene for Førde, og finner her Alette Gunnhild sammen med foreldre og søsken på Vie i Førde:Bruk 4, Viegjerde:Ole Jonson f. 1801 Vie, gift 1829 med Vedeke Jakobsdatter f. 1804 Bruland.Barn: a) Mads Johannes f. 1829 b) Marta Marie f. 1832 c) Elen Helene f. 1835 d) Jakob Olaus f. 1839 e) Karl f. 1843 f) Alette Gunnhild f. 1845Foreldrene til Alette står også nevnt under Bruland, hvor de bodde i noen år etter 1845. Står også litt om et tyveri begått av Ole under oppholdet der.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Denne Vibiske/Vedeke Jakobsdatter er forøvrig søster av en av mine forfedre (Gunnar Jakobsen f. 1806), så her har vi felles interesser :-)Har noe info om hennes foreldre, og også om foreldrene til Gunnhild Malene Olsdatter, hvis du er interessert i dette.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Hjertelig takk for dette!At Ole ikke alltid hadde rent mel i posen, var kjent, men navnene på Alettes søsken var derimot ukjent.Etter de informasjonene jeg har fått eller funnet, hette foreldrene til Vedeke Jakob Gundersen og Elen Mattisdatter. Far til Jacob, Gunner Rasmussen, (bestefaren til Wedeke) var gift med Martha Jacobsdatter som var mor til såvel Jacob Gundersen som også til Gunhilde Malene Olsdatter. Da alle mine anerekker er en kombinasjon av informasjon og teori, hadde det vært alle tiders hvis du kanskje kunne bekrefte dette. Og skulle du kunne røpe meg, hvem Elen Mattisdatter var, ville det være en kjempetjeneste.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen!Her er søskenflokken til Vedeke/Vibiske:Foreldre: Jakob Gunnarson f. 1773- d. 1835 på Bruland. Gift i 1801 ned Elen Matiasdotter.Deres barn: a) Judit f. 1801 b) Vibiske f. 1804 c) Gunnar f. 1806- d.1844 Gjel, Bruland d) Anna Margrete f. 1809- d. 1883 Bruland e) Mads f. 1814 f) Andrina Bendikke f. 1821- d.1864 Vie Foreldrene til Jakob Gunnarson:Gunnar Rasmusson f. 1744 Bruland. d. 1792 Bruland. Gift med Marta Jakobsdotter Rotenes f. ca 1751.Marta giftet seg opp igjen i 1794, med Ole Mikkelson Via f. 1764, d. 1798 BrulandBarn i første ekteskap (Gunnar og Marta): a) Jakob f ca 1773- d. 1835 Bruland b) Rakel f. ca 1782 c) Abraham f. 1785- d. 1868 Bruland d) Andreas Mikal f. 1787- d. 1836 Halbrend e) Sakarias f. 1790Barn i andre ekteskap (Marta og Ole): a) Gunnhild Malene f. 1794Alt dette er hentet fra bygdeboka.Jeg vet dessverre ikke mer om Elen Matiasdatter, men kanskje vi kan klare å finne ut noe?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Har nå vært inne og kikket på 'Døypte i Førde', for å se om det sto noe mer der om Elen Mathisdatter m familie. Fant ikke noe om henne, men dåpsdatoene til barna fins der.'Vibike' ble døpt 16.10 1803, og er nok derfor født i 1803 også, og ikke i 1804 som bygdeboka sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Hei og hjertelig takk for enda mer informasjon!Kan du kanskje være så snill og kike i bygdeboken din om Mikal Gundersen Via, ca. 1722 - 1781, og Mari Olsdatter Mo, ca. 1726 - 1810, er foreldrene til Ole Michelsen Via, født 1764? (Jeg trodde hittil at Mikal Gundersen kom fra Bruland.)Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Det stemmer at Mikal Gundersen og Mari Olsdatter er foreldrene til Ole Mikaelsen Via.I bygdeboka finner jeg følgende info om denne familien:Bruk 1 Indre Via 1760-1810:Mikal Gunnarson f. 1722, d. ca 1781 på Via. Bodde på Klopstad da han i 1751 giftet seg med Mari Olsdatter Mo. Hun dør på Via i 1810, og er oppført som bruker der til sin død.Av barna deres vet vi om følgende: a) Marta f. 1752 b) Gunnar, bst. Bergen i 1781 c) Marta Helene f. ca 1761, d. 1821 Via d) Ole f. 1762. Fikk bygsel på bruket i 1785, gift 1794 med enka Marta Jakobsdatter Bruland, d. 1798 på Bruland. e) Oline f. ca 1767 f) Jon f. ca 1769Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Jeg blir helt matt; - dette vil si at Gunhild Malene Olsdatter og Ole Jonsen Via hadde felles besteforeldre.......hm!Om Elen Mattisdatter vet jeg så og si ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Hei igjen!Jeg glemte å si takk - og å ønske god påske! Håper dere har 'ordentlig' påskevær i Florø.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei igjen!Kan ikke klage på påskeværet i år, selv ikke her i ellers så regnfulle Florø :-)Ser nok ut til at Mikal Gunnarson Vie og Mari Olsdatter Mo er besteforeldre til både Ole Jonson Vie og Gunnhild Malene Olsdatter ja...Førde var ikke så store stedet for noen generasjoner siden.Fint å kunne være til hjelp. Har begge bygdebøkene fra Førde, og gjør gjerne oppslag. Jeg er ofte innom her og kikker, og kan ellers nås på mail: humerus1976@yahoo.comMvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.