Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Lise mette Johansen

[#25059] Taushetsplikt ang. adopsjon..

Recommended Posts

Guest Lise mette Johansen

Min bestemor født i 1910, er mest sannsynlig adoptert. Er det ikke mulig for meg som barnebarn å få noen opplysninger om hvem som er hennes biologiske foreldre???Altså mine oldeforeldre... Har sendt forespørsel til Barne, ungdoms og familiedirektoratet. men de kan desverre ikke gi meg noen opplysninger.. Hvor kan jeg henvende meg??..

Guest Yngve Nedrebø

Den første adopsjonsloven i Norge kom i 1917, og regelen om 'sterk' adopsjon kom først i 1935, slik at det er liten sjanse for at en som er født i 1910 har vært gjennom en 'sterk' adopsjon. Den sterke adopsjonen medfører at juridiske bånd til biologiske foreldre brytes, mens de 'svake' adopsjonene kan oppfattes som forsterkede fosterbarn/fosterforeldre-relasjoner.Dersom man vet hvor personen født i 1910 er født/døpt, vil man rimeligvis finne biologiske foreldres navn anført. Kirkeboken skal avleveres til statsarkivet 80 år etter siste innførsel, mens klokkerbøkene skal være avlevert så langt opp disse går. Svaret på spørsmålet vil ventelig kunne finnes i det statsarkivet som dekker området der barnet er født.Taushetsplikten i adopsjonssaker ('sterk adopsjon') er satt til 100 år, men vil neppe være aktuell for fødsler i 1910, 25 år før regelen om sterk adopsjon ble introdusert.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.