Gå til innhold
Arkivverket

[#25059] Taushetsplikt ang. adopsjon..


Gjest Lise mette Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise mette Johansen

Min bestemor født i 1910, er mest sannsynlig adoptert. Er det ikke mulig for meg som barnebarn å få noen opplysninger om hvem som er hennes biologiske foreldre???Altså mine oldeforeldre... Har sendt forespørsel til Barne, ungdoms og familiedirektoratet. men de kan desverre ikke gi meg noen opplysninger.. Hvor kan jeg henvende meg??..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den første adopsjonsloven i Norge kom i 1917, og regelen om 'sterk' adopsjon kom først i 1935, slik at det er liten sjanse for at en som er født i 1910 har vært gjennom en 'sterk' adopsjon. Den sterke adopsjonen medfører at juridiske bånd til biologiske foreldre brytes, mens de 'svake' adopsjonene kan oppfattes som forsterkede fosterbarn/fosterforeldre-relasjoner.Dersom man vet hvor personen født i 1910 er født/døpt, vil man rimeligvis finne biologiske foreldres navn anført. Kirkeboken skal avleveres til statsarkivet 80 år etter siste innførsel, mens klokkerbøkene skal være avlevert så langt opp disse går. Svaret på spørsmålet vil ventelig kunne finnes i det statsarkivet som dekker området der barnet er født.Taushetsplikten i adopsjonssaker ('sterk adopsjon') er satt til 100 år, men vil neppe være aktuell for fødsler i 1910, 25 år før regelen om sterk adopsjon ble introdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.