Gå til innhold
Arkivverket

[#25063] Betre funksjonalitet?


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Her har skjedd to forandringar:For det første fungerer 'Alle termar'-valet. Men i staden for å visa dei i ei såkalle valliste,kjem dei no som ei vanleg liste ei kan haka av for dei ein vil ha. Hugs også at ein før ein trykkjer Søk for å få fram lista også kan skriv eit søkeomgrep. Om ein t.d vil ha Agate, som kan skrivast på ein 'uendeleg' antall måtar kan ha velja 'alle termar', men skriv ein a i boksen. Då får ein opp alle førenamn som børjar på a og kan krysa av variantane av Agate.Når valet er gjort vil det oppe stå kva namn ein har valt.Feil: Eg veit at for kyrkejbøker vil ikkje rolle-valet ha konsekvensar for kva namn som blir lista. Eg lovar eg skal sjå litt meir på kyrkjebøkene.Så har eg gjort noko:Når ein har søkt vil berre søkelista (dei personane som er funne) koma fram, ikkje garden eller samanhengen dei står. For å få fram den må ein trykkja lenka som står fremst på kvar person.De må gjerne melda feil m.m., men eg blir borte til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Skjemst. Det er mogeleg for meg å slå av ting for alle andre enn meg sjølv. Dette gjer eg under uttesting. Og så har eg tydlegvis gløymt å slå den på att i natt. Men no er det gjort, og alt burde fungera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det var bedre ;-)Når man velger 'Skjul søkefelt' sitter man igjen med bare de blå menylinjene samt oversikt over hvor mange treff man fikk i forrige søk. Dette skjer også dersom man har valgt ett av treffene slik at den nederste lista har kommet fram. Enestre mulighet for å komme tilbake til noe fornuftig bilde er å velge Back i nettleseren.Ikke glem at du skal til Riga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Gikk no inn på vigde i Sund 1729-1815. La inn brudgoms fornavn, alle termer og bokstaven t. Så kommer alternativ med navn på bokstaven T opp. Haker av ved navnet Tollev og deretter søk, men søket viser da treff på 2005 personer uten at navnet Tollev fremkommer. Hva er galt ??Prøver så å gå tilbake for å søke på nytt, men blir da aldri kvitt navnelista på bokstaven T før eg logger meg helt ut av Digitalarkivet. Finnes det en måte å resette systemet for å gjøre ett nytt søk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er nok en feil Jan vil se på når han er tilbake over helgen. Ettersom søket ikke fungerer vil du heller ikke få fram 'Ta bort søkeresultatet'-knappen og dermed må du stenge hele nettleseren din. Imellomtiden kan du velge en litt mer tungvint vei for å gjøre et utvalg: Enten ta bort t i søkeboksen og heller velge Tollev fra den lange navnelisten. Eller søke etter Brudgoms fornavn børjar på t og deretter i nytt søk velge Brudgoms fornavn alle termar. Da får du kun listet t-fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ser også at det er endel andre databaser som dette ikkje fungerer på, ser at på de sidene dette ikkje fungerer, så er 'Ta bort søkeresultat' ute av drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søker etter en Karen f. i Asker. Prøver Karen og alle termer og får opp bl.a. 2 Karen Elisabet(h). Krysser av på de 2 og får 0?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Bedre funksjonalitet ? Ja, du kan spoerre, du Berit K.1a: Vi har jo tidligere diskutert hvor tilsidesatt f.eks. kirkeboka for Aker er blitt, det kommer vel ikke fram i min levetid.1b: Jan Oldervoll svarer vel f.eks. at 'dette hev inkje noko med soekesystemet aa gjera, det er berre ein heilt anna sak om farten i digitaliseringen av kildematerialet fra dei stedene i Norge hvor det bodde flest mennesker ?'Jeg har ikke noe aa si til at RHD har samvittighetsfullt fullbehandlet 'grisgrendte' stroek i Finnmark og Troms med relativt faa mennesker....men naa maa de sette opp farten !2: Et praktisk spoersmaal:Jeg holder paa aa sjekke Robert Skogly's lister over bl.a. konfirmanter i Aker i 1761 og 1762 i tilfelle det skal vaere noen som jeg har oversett.Men hvorfor er det bare en enkelt konfirmant pr.ark og saa maa jeg skifte over til neste, det blir meget tidkrevende. Det finnes kanskje et 'triks' som jeg har oversett ? Kanskje dette er besvart allerede, men jeg har vel gaatt vill i de omkring 250 innleggene om det nye systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Helge (13): Jeg så litt på Akerbasen og er enig i at standardoppsettet kan bli litt tungt for manuell leting. Du kan få det litt enklere ved å gjøre f.eks. følgende:1. Fra handlingssøk velg år f.eks. 1762. Da får du en liste over de ulike konfirmasjonene som ikke blir noe særlig bedre.2. Foreta et søk med f.eks. fornavn og alle termer. Da kan du innskrenke søket videre, eller bla i den listen på 10 navn som kommer langt nede på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hvis vi går inn på kommunen Sund, så finner vi ikke link under Hordaland til: Manntall 1701 for Nordre og Søndre Bergenhus. Manntall 1664-66 for Nordhordland prosti. Koppskatten 1645-46 for Nordhordland og Voss.Er det mulig å få lagt inn direkte link på dette under Sund, veit at eg kan søke, men det gjør det litt enklere å ha den liggende som direkte link under kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Oddvar (15):Vi skal få ordnet det slik at databaser som bare dekker deler av et fylke blir fordelt inn på de kommuner de berører. Det har ikke vært tid til det akkurat nå.Dette er forøvrig et ønske som er litt på siden av temaet, funksjonalitet i det nye søkesystemet. Det kan være lurt å opprette et nytt tema i sånne sammehenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S. Botterud

Det nye formatet er MEGET mindre brukervennlig enn det forrige. Blant annet opplever jeg at gamle søk kommer opp selv om jeg har tatt vekk søkerkriteriene. Dette er ikke en forbedring!Jeg føler dessuten at det er lengre vei til dataene nå enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

At gamle søk kjem attende skal me nok få bort.Men eg trur det er lurt ikkje å halda fram diskusjonen her; bruk heller temaet Nytt søkesystem III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.