Gå til innhold
Arkivverket

[#25076] Lovise Christiansdtr. f. ca. 1794 Søndfjord?


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Lovise Christiansdtr. er i 1801 til oppfostring på Nordre Bergenshus amt/Askvold prestegj., og jeg undres om noen kan hjelpe meg med foreldre til henne. Hun gifter seg 30.06.1816 i Bergen med Søren Sørensen Flem fra Haram. De får 5 barn før han dør på en båtreise i 1823. Hun gifter seg andre gang i 1830 med Hans Hansen Lisebrekke fra Hardanger. Ved tellingene 1865 og 75 oppgis hun å være f.i Askvold/N.Bergenshus amt.Lovise dør i Bergen 1883. Flemslekta vet jeg mye om, men Lovises familiebakgrunn er et ubeskrevet kapittel. Sønnen Sivert Christian kommer etterhvert til Flakstad, og blir der gift med Abelone Andersdtr. i 1855. Noen som kan hjelpe. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Eg går ut frå at den Lovise Christiansdtr. du er på jakt etter, er ho som i folketeljinga 1801 er til oppfostring hjå Anders Arnesen og Anne Villadsdtr. på garden Øen i det som den gongen, og fram til 1860, var Askvoll prestegjeld. Garden Øen ligg i noverande Hyllestad kommune. Det finst ikkje dåpsregistreringar for Askvoll prestegjeld lenger tilbake enn 1819 i Digitalarkivet. Eg kan kanskje føreslå Bygdebok for Hyllestad som eit eigna oppslagsverk. Det er ikkje utruleg at Lovise var frå ein av nabogardane til Øen eller høyrde til Anders Arneson eller kona si slekt.Alf Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Alf. Tusen takk for svar, og du har helt rett i at Lovise var til oppfostring hos Anders Arneson og kona. Siden jeg er heller ukjent med steder på Vestlandet, så ante jeg ikke hvor Askevold var, og visste derfor ikke hvor jeg skulle starte letingen.Det finnes kanskje microfilm av kirkebøker fra Askevold fra angjeldende tid slik at jeg kan låne. Har egen lesemaskin. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!På FS (IGI) finner jeg en Lovise døpt 17.4.1795 i Askvoll. Foreldre Christian og Anne Sjursdr.Kirkebøkene for Askvoll har kun med barnets navn -ikke patronym.Den eneste Anne Sjursdatter jeg finner i Askvoll i 1801 er denne LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg måtte spørre på Arkivforumet om dette, og fikk av Yngve Nedrebø svar det du nevner her. Foreldrenes navn:Christian Gjertsen og Anne Sjursdtr.Horne. Etter å ha fått dette svaret var det lettere for meg å fine ut av Hyllestad bygdebøker. Der fant jeg å lese at dette paret i 1815 skulle være bosatt i Bergen. Jeg har lett som en gal, og funnet en Christian Gjertsen med rett alder i Bergen 1801, men ingen kone som bodde sammen med han, men han oppgis å være gift mann. Jeg fant i Askvoll også 2 gutter, Sjur Christensen og Nils Christensen som begge var f. 1798, og var til oppfostring på 2 forsj. gårder. Sjur hørtes ut som en sannsynlig sønn av Anne og Christian. Om noen finner ut noe om dette, så blir nå jeg glad. Tusen takk i allefall. Hilsen Gullgjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Hei Gullbjørg' Dette er vel muligens 'vår felles' Christians foreldre? Funnet på FSCHRISTIAN GJERTSEN Event(s): Birth: Christening: 19 AUG 1774 Askvoll, Sogn Og Fjordane, Norway Parents: Father: GERDT ELLINGSEN Family Mother: ALITH GERDTSDR Hilsen Eirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei.Eirin, du har helt rett, det våre forfedre. Jeg har enda mer, men det sender jeg deg på mail etterhvert. Ja, Gerdt Ellingsen var bosatt på Horne i 1801, og tusen takk for at noen bekrefter mine egne funn. Gerdt Ellingsen og kona hadde mange barn, og flere av de andre hadde også barn og etterkommere. Gerdt var bruker av eiendommen Horne i mange år. Jeg mottar gjerne flere opplysninger. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.