Gå til innhold
Arkivverket

[#25077] Flakstad,Vareidet-Ulrikke Pedersdatter 1821


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Jeg har kikket litt i KB for Flakstad, og finner ingen person med navnet Ulrikke Pedersdtr. døpt 1821 +/- 5 år.Studerer vi KB grundig og bruker litt fantasi kan det være Nildrike Rist, f.24.01.1818. Hun var en av 11 barn til klokkeren i Flakstad Peter Bengtsen (f.1774) og Uldrike Hansdtr. (f.1773). Dette ekteparet bodde på Wareide.NB! Det var ikke helt uvanlig at barn født i Flakstad ble døpt i Buksnes. For å få en 100% verifikasjon på personen, så bør en sjekke konfirmasjonslistene, og hva som er beskrevet om ekteparet ved copulasjonen. Vet du når Christen/'Nildrikke' ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg vet dessverre ikke når de ble gift. Det er jo interessant at hun kanskje var datter av Peder Bengtsen og Ulrikke Hansdatter,da en annen av min slekt var datter av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Uff og uff, jeg ser at jeg har tolket/skrevet Ulrikkes navn feil i KB - hun heter altså Ulrikke Rist, ikke Nildrikke Rist.Dette fremgår også av konfirmasjonslisten i 1835 der fødselsdato er nevnt. Ulrikke står forøvrig som nr.1 blant jentene - flink pike.Christen/Ulrikke ble gift i Flagstad kirke 18.07.1848. Han er ungkarl, hun pige - dvs. begge ugifte. Oppgitt alder er 29 år på de begge. Christen Hansen er fra Skulbrud i Buxnes og Ulrikke som vi vet fra Vareide i Flagstad. Christen's far er Hans Hansen. Ulrikke's far er Petter Bentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har bladd gjennom ½ m papir og fant litt:Mor til Ulricha Hansdtr. er Annichen Jensdtr. Skifte etter Annichen holdes 1796 på Myhrland i Flagstad (skifte nr. 1731, bok 10, protokoll HF1985) og arvingene er :Enkemann Johannes HansenBarna Lenert , Jens, Julianna, Annichen , Barbro (f.1769) – alle med far Christopher Johansen, Flagstad. (Digresjon: Lennert fikk 12 barn og har ca. 5500 etterkommere i Lofoten i dag).Barna Ingeborg, Ulricha og Anna – alle med far Hans Nilsen, Myrland.Ref. Børje Jonsson så ble Annichen gift med Christopher Johansen i 1761 og med Hans Nilsen i 1773.Tredje ekteskapet (forøvrig uten barn) med enkemann Johannes Hansen ble inngått i 1792.UK Peder Bentsen og pige Ulricha Hansdtr. ble forøvrig viet i Flagstad i 1798. Jeg har en anelse om at Petter B. har sine aner fra Værøy (jeg skal ha det skrevet ned men kan ikke finne skribleriene).Noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.