Gå til innhold
Arkivverket

[#25080] Olaus Mathisen f. 1820 Næsing S. Odal P. Sverige kom til Skjeberg Øsf. Når født?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei!Olaus Mathisen f. 1820 Næsing S. Odal P. Sverige (kilde 1875-tellingen hvor han er nr. 2205)kom på et tidspunkt til Skjeberg i Østfold. Der slo han seg ned. Sønnen hans, Ole Chr Olavesen giftet seg senere med Anna Charlotte Andersdotter (f.1844-49) fra Sverige. Hennes far het Anders Storm.Med seg fra Sverige hadde Anne en sønn, Martin Toreson, min oldefar. Martin var født 1873-1874. Hans far het Tore Mattson. Mange av disse navnene kan nok staves på forskjellige måter.Det jeg lurer på er om det var en forbindelse mellom Olaus Mattson og Tore Mattson. Tankene går den veien når de heter det samme + er svenske.Derfor vil jeg gjerne finne ut Olaus' fødselsdato slik at jeg kan finne ham i Sverige. kanskje var de brødre? eller onkel og nevø?Slik kan jeg finne Martins far og dermed kanskje Martin selv.Jeg vet at det finnes en database over emigranter til Østfold/Skjeberg. Kan den avsløre noe mer her?MVHMagne Godberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Hei Magne.I Østfold historielags 'svenskedatabase' finner en Olaus Matson 24 år innflyttet til Skjeberg 20 06 1843. Fødselsdato ikke oppgitt, kun alder, og dette skulle vel tilsi at han er født ca. 1819. Han er innflyttet fra Näsinge i Bohuslän.Han hadde med en attest datert 12.05.43.Hans yrke var tjener. Innflyttingslistene i kirkebok for Skjeberg 1843 bør vel sjekkes for øvrige opplysninger. Har også lett etter Anne Charlotte Andersdotter, finner 3 stk, men ingen passer i alder med det du har oppgitt. mvh Annne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Innflyttingslistene i Skjeberg MINI gir ikke flere opplysninger, men bekrefter at det er riktig person. Oppholdssted oppgis til Rønnildhaugen hvor han også oppholdt seg i 1848 ved gifte med Berthe Olsdatter.I innflyttingslistene oppgis det dessuten ikke at han kommer fra Næsinge i Bohuslän, kun Næsinge i Sverige. Om det kan finner flere steder i Sverige ved det navnet har jeg ikke nok lokalkjennskap til i nabolandet.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

I FT1875 Skjeberg står det at Berthe Olsdatter er født i Fet S og P(Sogn og Prestegjeld?) Jeg mener at hun er født 1820 på Berger i Skjeberg som datter av Ole Andersen.Hva mener du om dette Magne?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kommer med en liten hypotese først.Kan den Berthe Olsdatter Olaves giftet seg med i 1848 ha tatt kvelden og blitt erstattet av en ny kvinne ved samme navn?Vel..det får slås opp i kirkeboken før vi konkluderer med noe.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det finnes ikke noen Berthe Olsdatter som kan passe, født i Skjeberg mellom 1820 og 1824. Kanskje hennes familie kom fra Fet, men innflyttet til Skjeberg. Ved hennes gifte opplyses det jo at hennes far er Ole Andersen på Berger.Det er litt utenom tema dette, men en vet jo aldri hvor en ender opp.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det opplyses heller ikke mer enn at han er født i Sverige i 1820 ved hans begravelse den 08.08.1886 i Skjeberg Kirke. Han døde den 04.08. av Vattersot på v. Sandbæk.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Magne! Vi fortsetter med denne saken!Det kan hende Olaus hadde to koner ved navn Berte Olsdatter, men jeg vet ikke.Jeg tenkte også på S og P som sogn og prestegjeld. Det blir da 'socken' og 'P...?'Jeg har forsøkt å søke i Sverige, men jeg har ikek funnet Odal. Jeg legger ut en etterlysning her på forumet om det!Vi gir oss ikke.M!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei igjen,jeg skulle visst lest dette innlegget før det andre. Men sånn er jo det...Olaves kom i en alder av 23 år, med andre ord vil vi ikke kunne finne noen konfirmasjon på ham i Skjeberg. Så da faller den muligheten vekk.Jeg kommer ikke på noen flere åpenbare måter vi kan finne hans dato på nå, hverken innflyttingen, giftet eller bagravelsen gir noe mer konkret å gå på.Når det gjelder spørsmålet om Olaves Mathisen og Thore Madsen er i slekt(regner da med at du mener brødre), så tror jeg ikke det er tilfellet. Jeg kan ikke få henholdsvis Mathisen-navnet og Madsen-navnet til å kunne blandet på en slik måte at det vil kunne være noen tvil om opphavet. Med andre ord tror jeg Thores far het Mads/Mats og Olaves far vet vi het Matis Olsen. Jeg kan selvfølgelig ta feil, og det hadde jo lettet arbeidet en smule også.Ellers har du vel ikke noe mer på Anders Storm nå?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg visste ikke at Olaus' far het Mattis Olson. Hva er din kilde?Tror at Mads/Matis kan være samme navn uten at Tore og Olaus deremd er i slekt. Tror ikke Mads er svensk, men en norks versjon av Mattis!Hva tror du?M!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hans navn opplyses i forbindelse med Olaves og Berthes gifte i 1848.Det kan godt tenkes at Mads og Matis er henholdsvis norsk og svensk utgave av samme navn. Jeg har ikke tenkt på den måten. Jeg har ikke noen holdepunkter for at de ikke skal kunne være i slekt.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.