Gå til innhold
Arkivverket

[#25087] Anna Elisabeth Pedersdatter, gift i Flekkefjord i 1856, hvor kom hun fra ?


Gjest Inger Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lyngstad

Jeg søker opplysniger om Navn: Anna Elisabeth Pedersdatter Far: Peder Larsen Mor: Ingeborg Larsen Født: Dato: 1831 Takknemlig for hjelp om hvor var hun fra og evt opplysninger om hennes foreldre.Hun giftet seg med Lars Tobias Olsen 2 oktober 1856 i Flekkefjord i Vest-AgderLars Tobias Olsen nevnes på side 129 i boka Sirdal ; Gard og ætt, bind 4 av Per Seland, utgitt av Sirdal kommune i 198. Faren Ole Larsen Skibeli var vokst opp på gården Skibeli hvor hans far Lars Osmundsen og senere broren Torjei drev bruket 'Der åt ', sannsynligvis hovedbølet på gården Skibeli. Lars Tobias vokste opp på plassen Molkebakken under gården Skibeli sammen med sine foreldre, mora døde da han var 7 år gammel og faren giftet seg igjen i 1842, da var Lars Tobias 13 år gammel. Faren døde så i 1843. Enken giftet seg i 1844 med en annen og de bodde fortsatt på plassen til ihvertfall til 1846 men i 1849 bodde de på Øksendal. Fra 1857 bodde de på Oftedal. Dette ekteparet fikk 4 barn fra 1846 til 1857. Om Lars Tobias ble boende hos disse er ikke oppgitt. I 1856 giftet han seg selv. Sønnen Olaf Paulus er født i Kristiania i 1859 så det er vel rimelig at han reiste dit snart etter giftemålet. I Kristiania drev han som rørlegger etc. Slekta til Lars Tobias er hovedsakelig fra Bakke herred i nåværende Sirdal kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Anne Elisabeth Pedersdatter var datter av Ingeborg Severine Tønnesdatter f. Ersdahl og Peder Larsen Slåten i Flekkefjord. Peder Larsens enke var i 1865 bosatt i Nesgaten i Flekkefjord. I den lenken du oppgir i 1875 bor svigermoren Ingeborg Larsen og en Tøri Andreassen hos familien i Kristiania. Denne Tøri var Anne Elisabeth sin søsterdatter, datter av Ingeborg Elisabeth Pedersdatter Slåten. Ingeborg Elisabeth Pedersdatter er min tippoldemor og jeg har en del informasjon om familien. Dersom du sender meg en e-mail på jan@eikmail.com skal jeg sende deg det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helge Trelsgård

Jeg må korrigere meg selv - Tøri Andreasdatters mor het Ingeborg Severine Pedersdatter, ikke Ingeborg Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Tusen takk til Jan Helge. Jeg har mottatt en en fil med opplysninger om 6 generasjoner og hele 126 personer som var ukjente for meg. Takk for samarbeidsviljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.