Gå til innhold
Arkivverket

[#25089] Anne Maria Gulbrandsdatter f.ca. 1749 Hof


Gjest Gerd Åby Bjerkestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Ønsker hjelp til oppslag på Anne Maria Gulbrandsdatter f.ca. 1749 i Hof. Prøver å finne hennes foreldre. Hun g.m. Halvor Hansen Strand i Hillestad, og døde på Strand i 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Jeg kan ha oppgitt feil årstall for fødsel. Botne bygdebok sier at hun døde 1809, 60 år gml. Det tilsier at hun er født rundt 1739. Men i folketellingen 1801 er hun oppgitt med alder 38 år, og det tilsier fødselsår rundt 1762-63. Dette stemmer i tilfelle med konfirmasjon 1776. Botne bygdebok oppgir vielse til 1777, og tredje barn er f. 1784. Da kan hun ikke være f. så sent som -63! Botne bygdebok sier videre at deres sønn Gulbrand som var f. 1784 døde i 1797, men han er med i folketellingen 1801!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Beklager at du har måtte vente så lenge før jeg har svart deg, men nå kommer ihvertfall noe!Jeg kan da komme med en del opplysninger til deg som muligens kan føre deg videre til andre steder. Jeg har lett i kirkebøkene for Hof, MINI 1 & 2, 1741-1814.Jeg har lett etter Anne Maria (med en far som heter Gulbrand) i perioden 1772-1780. Det gav ingen resultat, men jeg vil lete videre bakover i tid for deg også. Men du må ha litt tolmodighet med meg (hehe)!Jeg har også lett etter Anne Maria's sønn, Gulbrand, dette gav heller ingen resultat. Søkingen foregikk i perioden 1782-1786 i Hof.Fant derimot en opplysning om dine personer i 1777 i Hof som forteller at: Anne Maria Gulbrandsen og Halvor Hansen Strand giftet seg (jeg kommer tilbake med flere opplysninger rundt dette noe senere)... * Det er ingen vielse mellom dine personer i Hof i 1798, som Familysearch tilsier.Jeg får håpe jeg har bidratt med noe så langt! Så kommer jeg tilbake med flere opplysninger noe senere...Vet du om noen barn som blir født i Hof, og vet du om de hadde noen familiere bånd til stedet? Dette kan kanskje hjelpe meg videre i søkingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Åby Bjerkestrand

Ikke legg for mye arbeid ned i dette. Jeg har mulighet til å lete selv på Statsarkivet. Meningen var bare om du kunne sjekke de aktuelle fødselsårene, blant døpte. Etter at hun giftet seg flyttet hun til Strand i Hillestad, Botne. Familien er omtalt i Bygdeboka for Botne. Alle barna er nok født der. I bygdeboka står det at Halvor g. 1777 m. Anne Maria Gulbrandsdatter fra Hof. Jeg har ingen opplysninger om hennes slekt. Flere opplysninger rundt vielsen kan jo være interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.