Gå til innhold
Arkivverket

[#25092] Quebec også en innfallsport til Amerika


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Er det noen som kjenner til om det vil bli satt igang registrering av de personer som kom til Quebec fra Europa? Mange kom hit før de dro videre til andre deler av Canada eller til Amerika? Vi har jo Ellis Island og dens register, men hva med Quebec?mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Takk skal du ha! Men da jeg er på jakt etter folk som kom til Quebec på 1880 tallet , så var dette litt sent, men en fin og nyttig informasjonskilde.Ellers så har jeg 4 personer litt ut i slekten som reiste over til Amerika med Oslofjord i 1907. De er ikke registrert på Ellis Island. Den ene av dem bodde allerede i Wisconsin og var vel bare over på ferie e.l. i Norge . På tilbakeveien hadde han med seg noen nære familiemedlemmer , kanskje de gikk bakdøren ,sammen med han som allerede bodde i Amerika??At de kom og bosatte seg i Amerika er sikkert 2 av dem har jeg nekrologene til, og den ene var sogar World War 1 Veteran, og de begge døde i Wisconsin .mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Og hva med Halifax Nova Scotia i Canada.[url="http://www.genealogy.gc.ca/06/06_e.html>http://www.genealogy.gc.ca/06/06_e.htmlPå Ancestry.com (må abonneres på)skriver de dette:Description: Historically, Canada has been the destination for millions of immigrants from around the world seeking a better life in North America. Compiled from a variety of sources, this database is a collection of over 193,000 records between 1780 and 1906 relating to immigrants to Canada. This update adds the names of over 46,200 persons. Researchers will find the name of the immigrant and year and source of the original record. The entries in this database are not complete transcriptions of the original records; an e-mail link is provided at the bottom of each results page for those who would like to purchase a more detailed electronic transcript for a particular entry. This database can be immensely helpful for researchers with Canadian ancestors. We will periodically be adding more Canadian immigration data to our online library, so return to Ancestry.com often.Extended Description: Researchers throughout North America will appreciate the value of this database that has been compiled from a variety of sources to represent the movement of immigrants to Canada. Historically, there have been frequent periods of migration between the United States and Canada, creating an interesting research problem for the genealogist. Neither Canadian nor American researchers can afford to be ignorant of records in the other nation. Passage to Canada was often less expensive than travelling to ports in the United States, so immigrants might travel to Canada and then complete their journey to the United States on land. Economic and social pressures have also played important roles in migration patterns.The entries in this database are extracted from original records. They have been compiled to represent only those individuals for whom immigration information was available in the original records. The entries in this database are not complete transcriptions of the original records; an email link is provided at the bottom of each results page for those who would like to purchase a more detailed electronic transcript for a particular entry.The information in this database comes from a variety of original documents. A large majority of the entries have been extracted from the 1901 census records for parts of Ontario and Quebec and represent those individuals who indicated a year of immigration and a place of birth outside of Canada. Other records represented include: historical atlases of Ontario, Quebec, and Prince Edward Island; biographical extracts from Quebec's Eastern Townships; War Office records listing Loyalist regiments in Lower Canada (Quebec); the 1851 census of Quebec City (for those who indicated a place of birth outside of Canada); early Irish immigrants in Eastern Ontario; groups of Scottish immigrants to Upper Canada (Ontario); and, Crown land grants in Kent County, Ontario.The original records from which this database has been prepared are housed in a number of archives and libraries across Canada. The source information for each record will guide you to the relevant collection. Should you wish to visit the repositories, further information about each archive may be found at the following web-sites:National Archives of Canada: http://www.collectionscanada.ca/index.htmlNational Library of Canada: www.nlc-bnc.ca/ehome.htmPrince Edward Island Public Archives and Records Office: http://www.edu.pe.ca/paro/about.aspPublic Archives of Nova Scotia: http://www.gov.ns.ca/nsarm/Provincial Archives of New Brunswick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei.Jeg har prøvd å søke etter slekt som reiste til canada, men uten å lykkes.Til Bente Aaris. Beklager om jeg forstyrrer debatten. Kan du prøve for meg om du finner disse? Asmund Setervold, f. 1887, reiste 1907 til Buchanan sask(vet ikke hvor det er, canada?). Rudolf Lund Setervold,f.1808,reiste 1927 til canada. Trygve Setervold,f. 1897, reiste 1926 til canada,død 1989 i canada,Henry Setervold,f.1899, til canada, Johan Setervold,f. 1890 til canada,Anton Setervold, f. 1910,.Disse er alle født i Bindal Norge og de er brødre.Takknemlig for svar. Vennlig hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Ørjan,Jeg skal se etter dem, hvis du oppretter ett nytt tema f.eks. - Setervold utvandret til Canada - eller evt. opplyser din e-mail adresse, så vi ikke slår knuter på tråden her.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I den forholdsvis tidlige immigrantperioden var Quebec den vanligste havnen i Nordamerika de norske emigrantene til USA kom over. Mellom 1854 og 1865 kom 90% via Quebec (i følge O. Lovoll: 'Det løfterike landet')! Grunnen var at Canada da hadde et mye bedre utbygget jernbanenett og dampbåtnett på de store sjøene enn USA hadde. Det var svært mye enklere reise til Chicago eller Milwaukee fra Quebec enn fra New York. Det var første etter 1865 det ble lett å reise med tog til Midtvesten fra New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Bente.Jeg trodde at jeg hadde skrevet noe her, men det har jeg nok rotet bort.Takk for svar. Om du kunne finne noen av disse personene for meg så ville det ha vært fint. Det var jo mange som hoppet av i Quebec og Halifax for å komme seg videre til bl.a. Wisconsin.Andrine Gulbrandsen født 1854 reiste med D/S Angelo 5.9.1884 til Amerika , ugift. Hun var fra Norderhov, det samme var søsteren nedenfor.Hennes søster Mathea Gulbrandsen født 1859 reiste med D/S Geiser i 1883, hun skulle til Wisconsin. Også hun var ugift.Ellen - Erland Thorsen og hans kone Berit kom til Quebec i june 1867. De hadde reist fra Drammen med båten Flora . De var fra Hallingdal.Finnes det noe register over båter som bl.a. kom fra Drammen. Det kan være av meget stor betydning om slike lister finnes , for svært mange av registreringslistene over de som utvandret fra Drammen er kastet. Det var stedet's politimester som hadde ansvaret for oppbevaringen av disse , og den politimester som fantes i Drammen , syntes de ikke hadde noen verdi.Det samme skjedde også i Stavanger.Andreas Thoresen , 19 år og hans bror Nils Andersen , 16 år reiste for Quebec med D/S Montebello i 1893. Snere byttet Nils navn til Thoresen , som var hans fødenavn. men hans far het Thore Andersen.Takker for fin webside som du signaliserte om. Takk skal du ha.Når det gjelder Boston å kjenner jeg ikke til at de har søkbar registrering ute på Internett, og når det gjelder Ellis Island så har man ikke noe søkbart før 1892.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Tormod,Desverre finner jeg ingenting til dig, det er ingen lister for året 1893 og 1867 er det bare 41 pers. en military list som er grunnl. for immigr.Kanskje du kan finne dem i Canada i Census 1901.Det eneste jeg får frem er denne i Minnesota Land Records, om han er din vet jeg jo ikke:Name: ERLAND THORSEN Land Office: BENSON Document Number: 5438 Total Acres: 160 Signature: Yes Canceled Document: No Issue Date: November 07, 1889 Mineral Rights Reserved: No Metes and Bounds: No Statutory Reference: 3 Stat. 566 Multiple Warantee Names: No Act or Treaty: April 24, 1820 Multiple Patentee Names: No Entry Classification: Sale-Cash Entries Land Description: 1 SW 5TH PM No 118 N 45 W 26Men det finnes en New York Passenger Lists, 1851-1891, den abonnerer jeg ikke på.Mig bekjennt finnes det ingen register spes. med båter fra Drammen.Har du forsøkt her:LenkeMed vennlig hilsen Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Bente.Takk for nok en interessant web site. Den kjente jeg ikke til , men har allerede satt den opp som en favoritt. Den vil jeg prøve ut.Takk for hjelpen.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det er litt rart Erland Thorsen og hans kone Berit står ikke oppført på denne passagerliste for barken Flora avr. 3.May ank. Quebec 11.juni 1867:[url="http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=florb>http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=florbHer vil du også kunne finne at S/S Angelo seilte Christiania/Christiansand/Hull, hvis du klikker på det lille roret ut for 1884-09-05 (måneden står først), vil du se hvilke korresponderende skipe Miss Andrine hadde mulighet til å komme sig videre med ant. fra Liverpool.http://www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=W25S/S Geiser seilte til New York det er 7 avg. i 1883:http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=geiseS/S Montebello samme The Wilson Line of Hull som S/S Angelo og seilte også i rutefart Christiania/Christiansand/Hull, Andreas og Nils måtte også videre med et annet korresponderende skip.http://www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=W40Her er også et Forum hvor du kan legge forespørsler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Om du ser på passasjernummer. 32 og 33 er Ellen og Berit der. Det står dog Elin og Berit, men det er de jeg nevner.Nu er det muligens lurt å si god natt. Jeg kommer ev. tilbake med andre synspunkter i morgen. mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei Bente. Jeg lager et eget innlegg, så blir det ikke så mye rot for personen som laga innlegget først. Håper du kan se på siden min da.Hilsen fra Ørjan.Ps 1000 Takk for svar fra andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.