Gå til innhold
Arkivverket

[#25095] Søking på slekt i Chile


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Vi har en vennefamilie fra Chile som ønsker å finne ut av slekten. Mor i huset har visst aner fra England. Hvor vil det være naturlig for dem å lete? De har vært i Norge i ca.15 år så Digitalarkivet er nok ikke saken,vil jeg tro. Hilsen Kathe Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ja, det var det jeg mente. Du vil finne flere debatter i Brukarforumet hvor temaet Familysearchs pålitelighet er diskutert.Kort sagt skal man være skeptisk til det man finner og alltid kontrollere opplysningene mot orginalkilder. Grunnen til dette er at hvem som helst kan sende inn opplysninger til FS og opplysningene blir ikke kontrollert. Dette betyr at det finnes mye rart på FS (jeg har blant annet funnet store deler av Andebys befolkning), men det finnes også materiale som er brukbart. En del av kirkebokekstraktene som finnes er det vanligvis enighet om at er av brukbar kvalitet.Men selv om det er mye som ikke stemmer på FS, kan det ofte være en god pekepinn å ha, og et greit utgangspunkt for slektssøk. Men dersom du ikke får kontrollert opplysningene med orginalkilder, skal du være svært forsiktig med å bruke det i anetavler o. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Orginalkilder fra Chile kan sikkert være temmelig vanskelig å få tak i i Norge, men en mulighet kan være Mormonernes slektssentre - jeg har forstått det slik at det kan bestilles mikrofilm fra hele mikrofilmsamlingen til Mormonerne, og du skal ikke se bort i fra at de har en god del filmet materiale fra Sør-Amerika og Chile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Andreas. Du har rett i at opplysninger om de gamle Chilenere er vanskelig å få tak i. Skal prøve det du nevnte om mikrofilmsamlingen til Mormonerne, så får vi se om vi kommer noen veg. Skjønner godt at man gjerne vil finne røttene sine når man attpå til bor i et annet land. Apropos: fant du ut hvem som var moren til Ole Dole og Doffen, og når hun døde? He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Mormonersentret her i Oslo har akkurat mottatt microfiche fra Utah som jeg bestilte for 3 mnd. siden. Etter 6 mnd. returneres de (det kan forlenges). Det koster 20 cent pr. fiche. Landet jeg bestilte kirkebøker fra er Mauritius, så da går jeg ut i fra at de også har oppl. fra Chile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Lise. Forstår jeg deg rett når filmene må bestilles fra Utah,men hentes i Oslo via Mormonersenteret? Eller kan man bestille via Oslo? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal hjem en snartur.Andreas.Det er vel best så, men informasjonen er kurrant nok den.Tar vel alltid FS med en klype salt,men de er veldig gode å ha i enkelte situasjoner.Jeg har hatt mye glede av å finne søsken med samme foreldre bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

(7) Tja. Jeg søkte både på Donald og Dolly Duck, og jo de dukker opp, men som høyst reelle personer etter det jeg kan se. Hilke andebyanere er det du har funnet.Dette ikke ment som noen forsvarstale for Familysearch. Det må tas med større eller mindre klyper salt, avhengig av hvilke deler av databasen man søker i. Mern som et utgangspunkt for å finne data man kan sjekke opp mot originalkilder er det veldig hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

(12) Du må sitte på senteret og se på dem der, får ikke lov til å ta dem med deg.Her er adressen til senteret i Stockholm:Stockholm Sweden Tempelvägen 3 S-13741 Vasterhaninge Stockholm, Sweden Phone: 46-8-5002-6150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Per Helge: ved et raskt søk ser at du har rett. Jeg tror muligens de har luket ut de verste tilfellene av fiktive personer. Synd? Ett eller annet sted på Anbytarforum finnes det en artig debatt om dette. Finner ikke diskusjonen i farta.Ellers er Don Rosas utmerkede slektstavle å anbefale i Andeby-genealogien (publisert en eller annen gang rundt midten av 90-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.