Gå til innhold
Arkivverket

[#25099] Hans Larsen Ramsrud, Biri (ca1761-1845)


Gjest Inger Lise Strand Engen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lise Strand Engen

Mine 3 x tippoldeforeldre Hans Larsen (f. 1761/64? d. 1845)og Kari Jørgensdtr. (f. 1767/68? d. 1821)bor med sine 3 barn på gården Honne, Biri, under FT1801. Lenke (Kari er datter av Jørgen Jørgensen Honne og jeg tror jeg har relativt god oversikt der) De nevnes vekselvis i kildene med bosted Honne, Honneseie og Ramsrud. (Ramsrud er husmannsplass under Honne)Mitt spørsmål er : Hvor kommer Hans Larsen fra? Hvem var hans foreldre?Jeg kan ikke finne noen passende kandidat blant 'fødte i Biri' i den aktuelle perioden. Ved deres giftemål (Biri, 1789) står Hans Larsen oppført med yrke soldat;Vitner er Peder Odden (ukjent) og Peder Melbye. Heller ikke disse gir meg noen hint til evt slektskapsforhold. Jeg er relativt fersk i faget og har bare tilgang til digitale kilder for øyeblikket. All hjelp mottas med takk!Dette innlegget er også å finne på www.slektshistorielaget.noMvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan Hans Larsen (37) være bror til Kari Larsdt.(27 år) som er gift med Jørgen Jørgensen (29). Og kan Jørgen Jørgensen være bror til Kari Jørgensdt.(34) ?Honne 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Kari Jørgensdtr. og Jørgen Jørgensen er riktignok søsken, men ikke 'kun' utfra patronymikon. Deres slekt er kjent ett stykke bakover. Jeg kjenner ikke slekten til Hans Larsen, men det er hvertfall ikke automatikk i at de nødvendigvis er barn av samme Lars. Kari Larsdtr. er hvertfall datter av Lars Jensen Galtestad og Johanne Olsdtr. De hadde ved skiftet etter Johanne ingen barn ved navn Hans. Dermed må du lete ett annet sted etter Hans enn som Kari Larsdtr's bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Tandsether

Jeg har funnet en Hans Larsen som kan være den riktige: Hans døpt 1.1.1763 i Ringsaker, sønn av Lars Svendsen og Gunhild Olsdtr. husfolk under Skavdalen i Redalen. De giftet seg i Ringsaker 21.10.1756 og er da kalt Lars Svendsen Segard (fra Snertingdal) og Gunhild Olsdtr. Skavdalen. Hans Larsen Skavdaleneie levde fortsatt i 1780 da han var fadder. Faren Lars Svendsen Skavdaleneie ble begravd 21.1.1783, 52 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.