Gå til innhold
Arkivverket

[#25102] glaspusterslægten Kith


Gjest Helen Lypart Møller
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Lypart Møller

Hej. Er der nogen her, der har mulighed for at hjælpe mig med glaspusterslægten Kith? Johanne Kathrine Jamesdatter Kith *6/2 1837 i Hurdal, ~8/5 1854 i Hurdal med Frederik Martinius Lyphardt *31/1 1832 i Biri. Johannes forældre er: James (Gustav) Jamesen *(måske 1811), ~25/ 1836 i Hurdal med Anne Kirstine Johannesdatter *? Jeg har fundet 4 søskende til Johanne:Augusta *1840, Carl A. *1842, Juliane J. *1846 og Hans P. *1849. Har nogen mulighed for at oplyse mig om fødselsdato og-år for James og Anne Kirstine og fortælle mig hvem er deres forældre? Jeg har et gæt på at min James kan være søn af James Richardsen Kith *1781. På forhånd tak og venlig hilsen Helen Lypart Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

hej Berit K. Jeg har set alle dem, der bor på glasværket og en Kith-familie, der bor på Ødemark. Har jeg overset noget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det står noe om James Kith her LenkeNøstetangenEkstraskatten for Nøstetangen glasshytte I 1741 ble Norges første glasshytte anlagt av Det Norske Compagni på Nøstetangen i Hokksund. Nøstetangen knyttet til seg de beste gravørene og glassblåserne fra England og Tyskland: James Kith kom fra England, og Heinrich Köhler og Villas Vinter hørte til de beste tyske gravørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

Tak for det Nina M, jeg har set det. Det er en oplysning om den James Kith, der blev hentet til Nøstetangen ca. 1755. - Er der blevet forsket i Kith-slægten af nogen i Norge. Er der nogen der ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

James Gustav Jamesen Kith ble født i Hurdal 6.10.1811. Han var som du har gjettet, sønn av James Richardsen Kith og hans første kone Cathrine Christophersdatter Fagnæs.Anne Kirstine Johannesdatter var født i Vardal 21.11.1807. Faren, Johannes Pedersen, var smed ved Giøvigs glassverk (eller Hunds glassverk som det også kalles). Moren het Kirstine Olsdatter. Johannes Pedersen er trolig identisk med den 18-år gamle sønnen til glassverkssmeden Peder Hansen og hans kone Kierste Engebretsdatter som du kan finne under Biri glassverk i folketellingen for 1801.Jeg har arbeidet mye med glassverksslekter og har i den forbindelse vært i kontakt med flere etterkommere av gamle James Keith som har gjort omfattende granskninger av slekta. Jeg tror jeg har noen adresser til dem. Send meg e-postadressen din så skal jeg se hva jeg kan gjøre for å formidle kontakt.Jeg har noen spørsmål til deg ang. Johanne Cathrine Kiths etterkommere. Jeg har notert følgende barn i ekteskapet med Fredrik Martinus Lyphardt: Josefine Amalie (f. 1855 i Hurdal), Adolf Magnus (f. 1859), Hanna Augusta (f. 1863), Fernanda (f. 1865), Julius (f. 1867), Inga f. 1870 (?). I følge FamilySearch fikk paret en datter Maya i Slagen, Vestfold 11.7.1875. Av den danske innvandrerdatabasen framgår det at familien reiste til Danmark i 1881 og at Fredrik Marthinus døde der i 1885. Ved folketellingen ved Kastrups glassverk 1890 finner jeg Johanne Lippert som enke med tre barn: Julius 22, Maja 14 og James 11, alle født i Norge. Julius f. på Biri 1867 er registrert som glasmagersvend i Frederiksberg, Københavns amt 1904. Hans mor Johanne Kathrine bodde i Frederiksberg i 1916. En Inga Abrahamsson f. Lypart (født på Biri 1870), er også bosatt i Fredriksberg.Reiste de fire eldste barna også med foreldrene til Danmark? Hvor er den yngste sønnen James født? mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

Hej Anne. Tusind tak for hjælpen! Jeg har tilbragt megen god tid på Frederiksberg Stadsarkiv med at se i mandtalslister, som er ført hvert halve år fra 1871 -1920. Har her set hvordan min farmors og farfars familier har krydset hinanden - bevidst og ubevidst. Arbejdet er ikke tilendebragt endnu, og jeg mangler også at se i kirkebøgerne, men pludselig blev det jo sommer - jeg fortsætter i denne vinter. -Familien startede i Lyngby. Julius har været i lære på Lyngby Gl. værk. Oktober 1882 finder jeg dem på Frederiksberg. - Jeg har ikke fundet nogen oplysninger i lyngby, der er ikke noget, der er gemt! - Ind imellem forsvinder nogle af dem fra Frbg. - og vender tilbage. Jeg har endnu ikke søgt på, hvor de har været.Hanna Augusta Lypart *2/3 1863 i Biri ~11/3 1883 i Domkirken i Oslo med Albert Julius Gulbrandsen *29/1 1857 i Hurum. Jeg mener, jeg har fundet Albert v/FT 1865 for Christiania, da er han 9 år. Hans far er steenhuger. Jeg har ikke fundet Hanna og Albert senere, hverken i Danmark eller Norge.Resten af familien har jeg set i Danmark.Josephine A Lyphardt *24/9 1855 i Hurdal. Hun er gift Petersen, men er enke, da jeg finder hende på Frbg. Børn: Klara F *1873. Peter Edvart *1976. Ved ikke hvor børnene er født. Mit bedste gæt på hendes mand er Carl Johan Petersen *26/7 1845 i Jevnaker. Han er på Aasnæs Gl.værk v/FT 1865 (resten af hans familie er i Biri). Jeg tror fam. Lyparts rute er gået over Aasnæs, Sarpsborg Vallø og Christiania på vej til Danmark.Adolf M Lyphardt, glasmager *29/7 1859 i Biri ~27/11 1887 på Frbg. med Hanchen Florentine Vilhelmine Stricker, glasmagerdatter *(23/2 1857) i Aalborg. Børn: Carl, glasmager *1899 på Frbg. død ca. 1916. (Hanchens søster Adelaide blev gift med Theodor Fr. Kauffeldt på Frbg. i 1883).Fernanda Lyphardt *16/8 1865 i Biri ~23/11 1884 på Frbg. med Anders Gustaf Svensson, glasmager * 1863 i Sverige (han har arbejdet på Liljedals Glasbruk). Børn: Frida Juliane Kirstine *1885.Julius Lypart, glasmager *11/9 1867 i Biri ~1/6 1890 på Frbg. med Karen Marie Arvedsen, høkerdatter *8/7 1871. Børn: Julius C *1892(død som barn). Hilda J *1894. Edith D F *1896(død som barn). Augusta J S *1899. Hans J F *1903(død som barn). Edith D K *1908. Julius Lypart er min oldefar - der er ingen af hans efterkommere, der er glasmagere.Inga Lyphardt *3/2 1870 i Biri ~2/12 1888 på Frbg. med Frans Jacob Abrahamsson, glasmager *6/8 1864 i Sverige. Børn: Johan F *1889. Lilly J C *1893. Otto B T, glasmager *1895 (skudsmål fra gl.værk i DK: 'kan arbejde, men vil vist ikke'). Agnes F J *1898. Emil J J *1903. Georg W *1905. Inga og Frans rejste til Sverige i 1889 og retur til DK i 1891.Maja Lypart *14/6 1875 i Slagen ~21/1 1904 på Frbg. med Jørgen Emil Jacobsen, blikkenslager *1877.James Bernhardt Lyphardt, glasmager *11/5 1878 i Vallø. Han flytter en del rundt på Frbg. (lige i nærheden af Gl.værket). I en periode er han dog i Böhmen og tilbage igen på Frbg. den 21/2 1901. Indtil videre ser jeg James sidste gang på Frbg. i april 1902 (han er ugift), men jeg vil naturligvis prøve at finde ud af, hvor han er blevet af.Håber du kan bruge noget af dette. Mange venlige hilsner. Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Mange takk for opplysningene om familien Lypart/Kith i Danmark. Jeg ser at du har gjort et omfattende arbeid med å finne dem alle. Når det gjelder datteren Josephine Amalie gift Petersen, kan nok ikke Carl Johan Petersen fra Aasnæs glassverk være riktig ektefelle. Han giftet seg med Bertine Oline Moe i 1867. Jeg søkte på FamilySearch og fant Petter Edvard Petersen døpt i Slagen 29.9.1876. Foreldre: Petter Edvard og Josephine Pettersen. Datteren Clara fant jeg imidlertid ikke. Jeg har verken undersøkt kirkebøker eller folketellinger for Slagen, men det er vel nokså sannsynlig at moren er Josephine Lyphardt. Jeg prøvde å finne ekteskapet, men lyktes ikke med det. Kanskje familien var ved glassverket i Skjeberg (ved Sarpsborg) før de kom til Vallø glassverk og at ekteskapet kan ha blitt inngått der? Jeg har gjennomgått en del kirkeboksmateriale fra Beitstaden, men har ikke funnet dem der.Ellers har jeg funnet fram adresse og telefonnr. til en Keith-etterkommer som har kartlagt slekta. Han er også en etterkommer av din ane James Gustav Keith. Jeg synes ikke jeg kan legge hans navn og adresse ut på nettet. Så hvis du ønsker kontakt, må du sende meg din adresse eller e-postadresse.For øvrig svarer jeg gjerne på ytterligere spørsmål om glassblåserslekta Kith.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

Hej igen. Jeg har sendt en besked til dig på en @-adresse, der indeholder dit navn. Kan du se, om du har modtaget den? vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Jamessen

Hei Helen Jeg kommmer fra samme aner som deg:James Keith f. ca. 1722 i Newcastle kom til Nøstetangen august 1755. Han jobbet på Nøstetangen til det ble nedlagt i 1778, flyttet da til Hurdal , hvor resten av familien var. Han døde 10.01.1802 i Hurdal Gift med Jane Addison f. ca. 1720 i England Død 07.10.1800 Hurdal Barn: 1.John Keith f. ca. 1747 i England 2.Michael Ricard Keith f.1751/52 i England Døde av tæring 02.08.1817 og begravet 09.08.1817 i Hurdal gift med Berthe Andersdatter Aas f. ca. 1745 død 05.08.1809 i Hurdal 3.James Keith f. 1757 Nøstetangen flyttet til Glemmen(Østfold) ca. 1805-1807. 4. Et dødfødt barn 1758 NøstetangenBarn av Michael og Berthe. 1.Johanne Marie Keith f. 1777 Hurdal , 2.James Ricardsson Keith f.1781 død 15.11.1851 Hurdal gift 1.Catrine Christophersdatter 28.12.1798 Hurdal Gift 2. med Kirstine Mathisdatter f. 1791 gift 27.07.1827 Hurdal 3. Johan Andreas Keith f. 1786 Hurdal, død 30.12.1844 i HurdalBarn av James R. Keith og Catrine1.Catrine Berthe Jamesdatter Keith f. 1799 Hurdal 2.Nicoline Catrine Jamesdtr. Keith f. 28.09.1803 3. Hendriette Fredriche Ottine Jamesdtr Keith f. 19.06.1808 4. James Gustav Jamesen Keith f. 1811, døpt 06.11.1811 i Hurdal gift1.25.07.1836 med Anne Kirstine Johannesdtr. f. ca. 1808 Vardal 5. Lena(Anne Katrine) Jamesdtr. Keith f. 04.02.1815Her er noe. Skulle du trenge mer så må du bare gi beskjed.Jan Jamessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Lypart Møller

Hej Jan J.Tusind tak for din henvendelse og alle oplysningerne. Det var lykkedes mig, at finde de fleste af personerne, men der var rigtig mange datoer, jeg kunne supplere med. Jeg har lidt navne-forvirring vedr. James Keith *1722's kone. Jane Addison lyder smukt; hvordan kan det mon blive til Airne .... I en begravelsesliste fra Hurdal står der Catrine Kith ud for 7/10 1800. Er der nogen af disse ting, der kan opklares? Når man, som jeg, for det meste kun har adgang til digitale oplysninger, er det vældig rart at kunne få ryddet de værste mistolkninger af vejen. ............... Jeg har sendt et brev (snail-mail) til Roy J. søndag aften; det kan da umuligt have nået jer allerede mandag eftermiddag. .....(vores henvendelser må have krydset hinanden)... I det findes lidt baggrund og forespørgsler. Der står også min @-adresse. - Kunne vi fortsæte på privat basis? Venlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Den Catrine Kith som er begravet 07.10.1800 er oppgitt å være ca. 80 år gammel når hun dør. Kanskje hans første kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Jamessen

Hei Takk for det se nedenfor James Keith, født ca. 1722 i Newcastle, England, kom til Nøstetangen august 1755. Han jobbet på Nøstetangen til det ble nedlagt i 1778, flyttet da til Hurdal hvor resten av familien var Han døde 10.01.1802 i Hurdal Kone Jane(Johanne Cathrine) Addison, født ca. 1720 i (Durham) England, død 07.10.1800 Hurdal .Ada Polak(Anne Minken) har funnet et giftermål mellom James Keith og Jane Addison i en kirkebok i Newcastle. Problemet er at James Keith`s kone er kalt Cathrine ved begravelsen i Hurdal år 1800. Hun er også registert i ekstraskattemanntallet for Nøstetangen 1765. I dette manntallet er fornavnet vanskelig å tyde. Det lokale historielaget har transkribert det som ”Airne”. Muligens har navnet hennes vært Jane Cathrine. Det finnes en Johanne Keith som er registert som fadder i Hurdal 1773 som trolig må være James Keith`s sin kone. Videre hadde alle 3 sønnene hennes hver sin datter ved navn Johanne(2xJohanne Marie og 1 Johanne Cathrine). Min mail er jan.jamessen@nexans.com vih mvh Jan Jamessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest helen lypart møller

Hej Else Lillefuhr.De er ganske rigtigt mine begge to. I 2004 blev jeg gjort opmærksom på, at Digitalarkivet i Julekalenderen havde lagt ud: Døpte i Sjømandskirken i New York 1878 - 1905. Så da fandt jeg børnene. De har også fået to børn nogle år senere på Manhattan.I 2006 fandt jeg, at Julius Gilbertsen var forlover ved et bryllup i 1887 i Sjømandskirken, New York, siden har jeg ikke søgt efter dem. Det var fint at få oplysningen om hans død i 1931.Tusind tak for din hjælp. Må jeg være så nysgerrig, at spørge om de er dine aner også?vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Loge

Hei alle sammen. Det er hyggelig å finne disse sidene hvor etterkommere etter James Keith kan utveksle historiske data. Mitt slektskap til JK er som følger: James Keith g.m. Catrine Michael Richard Keith g.m. Birthe Andersdatter Aas James Keith f 1781 g.m. Katrine Christoffersdtr Flesvik Nicoline (Lena) Catrine Jamesdtr Hun giftet seg med Luccas Christoffersen Luccasrud f 1805 Deres datter Inger Marie Luccasdatter. g.m. Gulbrand Jensen Bamrum f 1821 Feiring Deres sønn Jens gulbrandsen Langaard gift med Marie Oppegaard. Disse er mine besteforeldre. Hører gjerne hvis det er noen som kjenner seg igjen. Hilsen Jorunn Loge f. Langaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helen lypart møller

Hej Jorunn Loge.Vore veje skilles ved Nicoline Catrine Jamesdtr. *1803. Jeg er efterkommer af hendes bror James Gustav Jamesen Keith *1811, der giftede sig med Anne Kirstine Johannesdtr. *1807.vh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.