Gå til innhold
Arkivverket

[#25104] Aner til Asgjerd Johnsdatter Nøkland fra Eiken i Vest-Agder


Gjest Jan Arild Strømstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Arild Strømstad

Jeg søker etteropplysninger om min oldemor Asgjerd Johnsdatter, sannsynligvis fra Nøkland i Eiken, født i ca 1873 og døde på Strømstad i Hornnes i 1948. Hun var gift med Olai Severinsen fra Storelvdal f. 1889. Hun hadde vært gift tidligere, og hadde fra før bl. a. en sønn som het Tobias Vang, født 5. mai 1902. Jeg har prøvd å søke i Folketellingen i 1900 uten å finne henne.Er det noen som har opplysninger, er jeg veldig interressert.Mvh. Jan Arild Strømstad janarst@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Asgjerd Jonsdatter heter Nøkland til etternavn, og jeg finner Nøkland som et gårdsnavn i Hægebostad, Vest-Agder. I FamilySearch/VRI har jeg funnet en Asgjerd Jonsdatter, født 1873, Hægebostad, datter av Jon Olsen og Marte Torkildsdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=27915972&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke.I 1865 finner jeg en Marte Torkildsdatter, født 1847, bosatt på gården Nøkland, Hægebostad Lenke og i 1900 er hun gårdbrukerenke på Haddeland, Hægebostad LenkeHer er Olaf Severinsen, født 1889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Arild Strømstad

Takk skal du ha. Hun hadde vært gift før, men jeg har ikke noe navn på tidligere ektemann. Jeg vet bare at de hadde en sønn som het Tobias Vang og som emigrerte til Amerika. Olaf Severinsen sønn av Edine Treseng fra Storelvdal har jeg også funnet tidligere, men jeg har ikke fått bekreftet at det er samme person som er min oldefar. At det var han som flyttet til Evje. Det har også gått rykter i familien om at han kom fra Sverige. Han var rallar og var med på å bygge Setesdalsbanen, så det høres ikke så usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har hatt ein telefonsamtale med Anna Rossevatn, Eiken, som arbeider med Eiken bygdebok. Ho kunne bekrefte at det er rett familie Grethe har funne fram til. Asjer Johnsdatter var datter til Jon Olsen Haddeland og Marte Torkildsdatter. Marte døde 1903.Asjer blei 1893 gift med Nils Nilsen Tveiten, og dei fekk guten Jon. Nils døydde 1894. Jon er hos farmora i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01034&gardpostnr=305&personpostnr=1534#a0>Lenke Han emigrete i 1911.I 1902 fekk Asjer guten Tobias. Han voks opp hos fosterforeldre og tok etternavnet Vang etter dei. Han blei 1928 g.m. Martine Haugland (1905-1989), Bakke sogn. Han busette seg der, og døde i 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Cecilie Strømstad Sørvig

Hei Regner med det er samme person det er snakk om her. Min oldefar er Olai serverinsen strømstad og var gift med Asjgerd. Har blitt fortalt at hun var gift en gang før,og at hun hadde minst en sønn fra før som tok navnet Vang. Har endel slekstsbøker og annen informasjon som jeg sikkert kan finne frem om du er interessert. Min bestefars søsken er Olga,Severin og Arne. Hvem av disse er dine besteforeldre? Eneste jeg har møtt er Olga og så vidt jeg husker-Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Arild Strømstad

Ja det er samme person. Jeg tror ikke Asgjerd var gift da hun fikk sønnen Tobias. Det Harald Storaker skriver om at hun giftet seg med Hans Olav Henrikson fra Fredrikstad, må være feil. Jeg har hørt at Hans Olav bodde på nabogården. Jeg mangler ennå en bekreftelse på at Olai Severinsen kom fra Storelvdal.Cecilie, vi er nok tremeninger. Etter det jeg har forstått er du barnebarnet til Normann, bror til min farfar Severin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.