Gå til innhold
Arkivverket

[#25117] Treider slekten og Syversen fra Bekkelaget


Gjest Isak Gath
 Del

Recommended Posts

Gjest Isak Gath

I Folketelling for Aker 1834, 'Øerne' står Bernt Syversen (sønn til Syver Chrisiansen, 'Bekkelagsslektens stamfar') med familie, b.a. hans sønn Christian (Otto) Berntsen. Det som er litt eiendommelig er at i tillegg til de som bor på Bekkelaget kan man også finne en Amund Olsen Treider med familie fra Ås. Hans barnebarn (Harald Laurits Treider) og Christian Berntsens barnebarn (Pauline Alette Syversen) giftet seg 50 år senere. Hva gjør Amund Olsen Treider på Bekkelaget i 1834 ? Slekten både før og efter bodde jo i V.Treider, helt til 1880-90 årene. Mvh Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...apropos (henger meg på litt her); jeg lurer på hvorfor Paul Torgersen f 1754 i Drøbak tok navnet 'Treider'? Han var sønn av Torger Persen på Børsum i Ås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en rekke manntall fra 1830-årene for øyene i Oslofjorden (Oslo byarkiv, Akers manntall). Ved å legge opplysningene i disse sammen, finner en bestemt yrkene til hele befolkningen. Og da finner du svaret på spørsmålet ditt, for det er neppe tvil om at det er yrkesvalget som bestemmer bostedet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Hei Tore, Takk for svaret. Jeg har kanskje ikke forklart meg tydelig nokk. Med 'hva gjør han' mente jeg ikke yrkesmessig. I 1834 eide denne Amund Olsen Treider gården i V.Treider (Ås). Så hvorfor var han ført inn på listen i sammen med folk fra Bekkelaget (øyene) ? Mvh Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje vi 'snakker' forbi hverandre? Jeg mener han står i manntallet fordi han bodde der (manntallet skulle jo registrere alle som bodde i manntallsroden), og han bodde der fordi hans yrke krevde eller tilsa det. (Å eie en gård er ikke yrke i denne sammenhengen.) Om ikke manntallet 1834 forteller hans yrke, så kan det hende de andre manntallene gjør det. F eks manntallet fra 1833 og det fra 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, ikke på nettet, men i Oslo byarkiv, Maridalsveien 3, i en arkivserie som heter Aker manntall. Kildene må avskrives / transkriberes før de kommer på internett. De er ikke lette å tolke. Jeg har selv avskrevet 8 manntall fra samme arkivserie (1832-42) for Nedre Gjelleråsen fjerding, som dekket Kampen, Vålerenga, Ensjø, Helsfyr og Kværner, samt manntall for Enerhaugen 1835 og Grønland 1834. Det var en del vanskeligheter. Avskriftene (eller de fleste av dem) finnes på min webside (www.vigerust.net under Oslos historie). Vi får håpe at det med tiden dukker opp personer som finner disse manntallene for øyene såpass interessante at de blir avskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Hei Tore, Takk for hjelpen. Akkurat nå er det umulig for meg å besøke byarkivet. Kanskje i semesterferien i februar, eller til sommeren. Tror du at mormonene kan ha mikrofilmer av disse manntallene ? Mvh Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Jeg ville ikke nødvendigvis brukt tid på sjekke alle årene i folketellingene. Som dere ser i 1834 er han 78 år og noe yrke er neppe aktuelt, vi finner ham i Ås 1801 som gårdbruker og selveier, alderen da er 43 år så det stemmer ganske bra.Kona som ikke nevnes ved navn er kanskje hans andre kone Anne Jonsdatter. For å finne ut mer om hvorfor de var på Bekkelaget, kan du også gå til panteregisteret for Ås og se om de hadde noe føderåd (pensjon) av gården. Jeg antar at et slikt føderåd kunne utbetales også i kontanter slik at de rett og slett bodde på Bekkelaget (ved sjøen!) som leieboere på sine gamle dager og at det var slik disse to familiene ble kjent og deres barnebarn senere gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Irene Westen

Hei Isak! Jeg mener å huske at jeg har lest at to av døtrene giftet seg med to brødre fra Bekkelaget -hvis jeg ikke tar helt feil...... Forøvrig er min mann etterkommer av Amund og Anne Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isak Gath

Hei IreneTakk for opplysningen. Vet du hvem av døtrene ?Jeg har navn og f.d paa 10 barn, derav 5 døtre. Det er to Maria, den ene f.1796 og den andre 1813. Er de fra to forskjellige mødre ? M.v.h. Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei igjen Isak! Skal prøve å komme meg til Deichmanns bib. en dag for å sjekke nærmere. Send meg din mailadr. så kan jeg sende deg det jeg har foreløpig. Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.