Gå til innhold
Arkivverket

[#25119] Lagmann Viking Gunnarson Hus fra Kinsarvik


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Viking Gunnarson Hus, Kinsarvik, f. ca. 1610, var ansatt hos Jørgen Brockenhus på Halsnøy kloster i 1631. I 1640 er han hovmester hos statholder Hannibal Sehested på Akershus. I 1647 fikk han inntektene av Gjerpen prostigods, og året etter kongebrev på lagstolen i Oslo. Han skulle styre embetet i 'Niels Hansens svakhet' Giftet seg samme år med datteren til lagmannen Kristine Nilsdatter. Hvem er lagmannen Nils Hansen? Og hvem var hoffmester på Akerhus på begynnelsen av 1600 tallet?Viking var sønn av Gunnar Kjetilson Hus,Kinsarvik, sønn av Kjetil Vikingson Bu, Kinsarvik/Hereide, Eidfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Her kunne jeg sikkert godt bidra med å legge ut info om Niels Hanssen. Men opplysningene vil forsvinne, siden de ikke er søkbare, bl a pga tittelen på tråden, så jeg lar like godt være.Ei vei å gå kunne være at det ble laget en fortegnelse over alle lagmenn, med lenke til en kortbiografi for hver av dem. Samt et slektsregister med lenke til kortbiografier og yrkesfortegnelser. Bare noen idéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 2. Jeg var litt usikker på tittelen, men kan opprette et nytt tema, kalt hvem var lagmannen Nils Hansen i Oslo,på begynnelsen av 1600 tallet?Viking Gunnarson Hus, har jeg forøvrig funnet på dine sider under Oslos historie, pkt. Taksasjon av Christianias grunnmurs-og bindingsverkshus og gårder i 1962, østre kvart. Han betalte 3000 rd. i 1662, så jeg antar at han må ha vært en av de rikeste borgerne i Oslo på den tiden.Hereid i Eidfjord var til orientering en av de mange gårder'Rike Torstein Askjellson overdro til erkebiskopstolen, og som i 1556 ble forært til riksadmiral Kristoffer Trondson Rustung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det dreier seg om en eiendomstaksasjon, dvs det samme som dagens ligningstakst som grunnlag for eiendomsskatten. (Dvs ikke utlignet eiendomsskatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Prøver en annen innfallsvinkel. (Er fortsatt interessert i lagmannen Nils Hansen, hvis noen kjenner ham)Finnes det noen som kan gjøre oppslag på 'Kleffue' i Gausdal. Hvem er eiere før 1647 og hvem er samtidige eiere? Viking Gunnarson eier i 1653 3sch i Kleffue i Gausdal (Ref. Kilder til Gudbrandsdalens gård-og slektshistorie. Vigerust hjemmesider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Karin Romstad

Viking Huus gift med Kirsten Nilsdatter, datter av Nils Hansen, forrige lagmann i Christiania og hans hustru Annichen Mechlenburg. Viking hus fikk brev på Hadelands tiende. Ref. bind 12, side 158, årstall 1658. Det finnes to Nils Hansen i Christiania på dette tidspunktet, det ville være fint om noen kunne være behjelpelig med å peke ut den rette for meg, feks på hr. Vigerust sider under det historiske Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Karin,på nose.dk under siden omMechlenburgerne finner jeg følgende:'Annichen Mechlenburg Født omkring 1602, Haderslev.26. Død mai 1658, Christiania.26. Med Niels Hanssøn fik hun flere børn. Enkelte af disse børn kaldte sig Kongsberg efter fødestedet.26Gift 1 med Mads Haraldsen Død 164226. Byfoged og trælasthandler i Christiania.26Gift 2 omkring 164526 med Niels Hansen Bergskriver ved sølvværket i Kongsberg, senere lagmand i Christiania og medejer af sølvværket.Børn af Annichen Mechlenburg og Mads Haraldsen: Carsten Madsen Mechlenburg, f. omkr. 1630Børn af Annichen Mechlenburg og Niels Hansen: Peder Nielsen (Kongsberg) Kirstine Nielsdatter (Kongsberg), d. 1671'og videre'Kirstine Nielsdatter (Kongsberg) Død 167126.Gift 165326 med Wittekind Gyntheri Huus Død 166826. Lagmand i Christiania.Børn af Kirstine Nielsdatter (Kongsberg) og Wittekind Gyntheri Huus: Helle Huus, f. 1657, Christiania. Annichen Huus, f. 1660'Vet ikke om du kommer noe lenger med dette, men opplysningen her er ihvertfall at Nils Hansen var Bergskriver ved sølvværket i Kongsberg, senere lagmand i Christiania og medejer af sølvværket.Hilsen Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Arnfrid. Hjertelig tusen takk for opplysningene.Kanskje noen vet noe mer om bergskriveren Nils Hansen ved sølvverket i Kongsberg? Og kanskje det finnes etterkommere etter Helga og Annichen Vikingdøtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

i 1640 skal en lagmann Nils Hanssøn eid SMALVOLL (Alna, Oslo). Siden ble SMALVOLL notert med en rekke prominente eiere med titler som president, sogneprest, løitnant og generalmajor. Kilde: osloelveforum.orgog på vigerust.net er en Nils Hanssen nevnt som lagmann i Christiannia 1631-1655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

iflg ofstad.info skal Helle f 1657 i Christiania (Helga) ha vært gift med NIELS MECHLENBORG d Bragenes 1713. 9 barn. Anniken f 1660 skal iflg samme nettsted ha vært gift med rådmann i Christiania EGGERT STOCKFLETH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.