Gå til innhold
Arkivverket

[#25120] Setervoldbrødrene som utvandret til Canada. Hvor ble de av?


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Hallo. Jeg har prøvd å finne ut hvor det ble av disse ``gutta`` her. Jeg vet at de reiste til Canada, men ikke noe mer. En av de døde i Canada. Om noen vet noe hva som skjedde med dem så er jeg takknemlig for svar. Trygve var gift i Strinda, Trondheim. Jeg vet at han har etterkommere der, men ikke hvem. Disse brødrene ble født i Bindal i Nordland og vokste opp på plassen Setervollen i Bindal. Foreldrene het Anton Jonsen Setervold og Albertine Setervold. ( kalt Tina). Disse brødrene kan ha brukt alle navn eller bare Setervold.Disse leter jeg etter: 1.Asmund Melgaard Antonsen Setervold, f. 1887, utvandret i 1907 til Buckhannan sask.2.Trygve Rikard Antonsen Setervold, f. 1897,utv.i 1926 til Canada, død 1989 i Canada.3.Johan Angel Marius Antonsen Setervold, f. 1890, utv. til Usa\Canada.4.Henry Gunstein Antonsen Setervold, f. 1899,utv. ca 1906 til Usa.5.Rudolf Lund Antonsen Setervold, f. 1908, utv.1927 til Canada.6.Anton Martinus Antonsen Setervold, f. 1910. Utv til Usa\Canada??. Han var bosatt i København på 1960 tallet og arbeidet som skredder.Dette er jeg blitt fortalt av familien.De reiste nok fra Trondheim, da det ble det nærmeste for dem vil jeg tro.Hva ble deres skjebne og hvor ble de av?Jeg eller andre i familien vet ikke hva som skjedde med disse. Jeg vet at Trygve døde i Canada, har også hørt at Rudolf døde der, men ikke av hva, eller om det bare er rykter......Og to søstre av disse som jeg heller vet lite om er: Emma, f. 1886,Gudrun, f. 1893. Har hørt at disse kan ha bodd i trøndelag hvor de ble gift. Men er usikker her.Alle opplysninger ang. disse er av interesse, da de var min mormors onkler og er en del av min slektsgranskning.Mormors far het Halvard Fredjer Setervold, om noen skulle kjenne igjen navn her og skulle lure på det.Send gjerne en mail til meg om noen vet noe: orvolla@broadpark.noMVH Ørjan Larsen, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Trygve Rikard – utvandret fra Trondheim (via Bergen) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=187721&personpostnr=187721#a0>Lenke og kan dette være hans ankomst?Immigration Records (1925-1935)Surname: AntonsenGiven name: TrygveAge: 20Sex: MNationality: NorDate of arrival: 1927/04/11 (YYYY/MM/DD)Port of arrival: Halifax , Nova ScotiaShip: STAVANGERFJORD , Norwegian AmericanReference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-bVolume: 1927 volume 7Page: 11Microfilm reel: T-14809 Her er Rudolf Lund Setervold (S’tervold) – utvandret fra Trondheim (via Bergen) LenkeEr dette Asmund Melgaard Antonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Beklager at teksten fall ut i forrige innlegg. Det skulle stått: Her har vi i allefall hele familien i 1900 + Lenke.Videre har jeg funnet følgende opplysninger om Emma og Gudrun i FamilySearch:1) Emma Ingardine Frederikke Antonsdatter, født 03.07.1886, Bindal, gift (ca.) 1907 med Angel Gillesen, Storheil, Bindal [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100263821484&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke. Når jeg søker på Angel Gillesen i FS, får jeg et treff på Angel Gillesen, født 1882 (med klammer rundt) + navn på kona Emma: Lenke. Ved søk i 1900-tellingen får jeg opp én Angel Gillesen, født 1875 i Tysfjord, som er registrert to forskjellige steder, i og med at han er midlertidig bosatt på det ene stedet Lenke og Lenke. Vil tro at denne Angel er identisk med den Kristian Angell Martin Gillesen, født 1875, som er ført opp i 1875-tellingen for Tysfjord Lenke2) Gudrun Irene Aslaug Antonsdatter, født 17.11.1892, Setervollen, Horsberg, Bindal, død ca. 1910 (iflg. FS):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Ørjan,Her er Rudolf:Immigration Records (1925-1935)Surname: SaetervoldGiven name: Rudolf L.Age: 19Sex: M Nationality: NorDate of arrival: 1927/07/11 (YYYY/MM/DD)Port of arrival: Quebec , QuebecShip: ANTONIA , CunardReference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-aVolume: 1927 volume 13Page: 119Microfilm reel: T-14735Det er hva jeg har funnet,Satervold med Residence i Virginia og har fått statsborgerskap i Minnesota, funnet på Ancestry.comHva datoen O:(=other) står for vet jeg ikke, kanskje da det ble reg. i databasen. Osmund kan jo være Asmund, Regna er ant. RagnaMatch Quality Name Event B: Birth M: Marriage D: Death R: Residence O: Osmond Satervold R: Virginia O: 11 Jul 1990 Immigration Minnesota Naturaliza... Regna Satervold R: Virginia O: 08 Oct 1990 Immigration Minnesota Naturaliza...Name: Osmond Satervold County: Virginia Reel: 26 Code: 244 Volume: 13 Page: 51 Name: Regna Satervold County: Virginia Reel: 26 Code: 244 Volume: 13 Page: 51Sender med beskrivelsen:Description: Several years ago, the Iron Range Research Center purchased the entire set of microfilmed Minnesota County Naturalization Records (87 counties) from the Minnesota Historical Society. Because the record set was one of the most widely used records in the Iron Range Recearch Center, it quickly became apparent that the indexes to the records were incomplete and often inaccurate. Conrad Peterzen, a Research Center volunteer, resolved to make a new comprehensive index to the entire set. His index recorded the name of each person requesting citizenship and included the following information: Spouses name, county of residence, microfilm reel reference, print volume, and page number. The index also includes records of people who were denied citizenship and those who never completed the process. The present version of the index contains all of the 87 counties and roughly over 865,000 records. The fact that spouses are listed in the index can be especially important because before 1922, women became citizens through their husbands and did not have their own papers. This index provides the necessary information for researchers to access the original papers in the microfilm collection. The microfilmed papers contain most of the relevant genealogical information, i.e., dates and places of birth and marriage.Note: While most of the locations refer to counties, the following names are cities in St. Louis County: Ely, Duluth, Hibbing, and Virginia.Extended Description: To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents, please contact: Iron Range Research CenterTo contact the Iron Range Research Center directly, you can write them at:Iron Range Research CenterATTN: NaturalizationHighway 169 West, Box 392Chisholm, MN 55719-0392 Phone: (218) 254-7959Fax: (218) 254-7971Email:yourroots@ironworld.comPlease include as much information as possible.Source Information: Peterzen, Conrad, ed. Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 [database online]. Orem, UT: Ancestry, Inc., 1999.Jeg har søkt på Anthonsen/Jonsen Setervold med alle soundex, finner ikke noe som passer.Har også funnet en Osmund Melgaard, på begge Folketellingene 1910/1930 står at han immgr. 1904, så det er nok den samme, men om han er din vet jeg ikke:Match Quality Name EventB: Birth M: Marriage D: Death R: Residence O: Osmond Melgaard B: abt 1887 R: 1910 - HIBBING, ST LOUIS, Minnesota Census 1910 United States F... Osmund Melgard B: abt 1886 - Norway R: 1930 - Coal, Vernon, Missouri Census 1930 United States F... Osmund Melgard B: 26 Oct 1886 D: Oct 1969 - 703, (U.S. Consulate) Oslo, Norway O: Kansas Birth, Marriage, & Death Social Security Deat...Name: Osmund Melgard SSN: 514-32-3963 Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway Born: 26 Oct 1886 Died: Oct 1969 State (Year) SSN issued: Kansas (1951-1952 )Hvis du har fødselsdato, kan du jo se om det kan være din Asmund?Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo Bente. Tusen takk for hjelp.Du er Kjempeflink ! Asmund Melgaard Setervold er født 18 august 1887. Det står B abt 1887 det er riktig men hva står R 1910 for? Bodde han i Hibbing i 1910..? Men når døde han?? Denne Osmund Melgaard er nok riktig da han het det.Er Hibbing i Virginia? eller tolker jeg dette feil? De andre brødrene er født: Johan, f. 07 februar 1890.Trygve, f. 27 april 1897. Henry, f. 17 mai 1899. Rudolf, f. 12 april 1908. Anton, f. 28 januar, 1910.Hei Grethe. Tusen takk for at du hjelper til. Du er også kjempeflink! :-)Hilsen fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Ørjan! Sliter litt med FamilySearch - men jeg tror at du faktisk kan klare deg med den teksten jeg har lagt 'rundt' lenkene. Fødselsdatoene til Emma og Gudrun ligger der, og de eneste opplysningene foruten ca. dådsår på den ene og ektefellen på den andre, var navn på foreldrene. Men så vidt jeg kan se, var det én bror til i søskenflokken, Halvard Antonsen, født 1895, og han er vel ikke nevnt blant dem som utvandret? Har du opplysninger om ham? Så lenge FS er så 'treigt', har jeg ikke tilgang til så mye annet. Og så må jeg bare si meg enig med deg om at Bente er kjempeflink!!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

R:1910 = Residence/bosted i Folketelling 1910.Da er det vel nok ikke han, hvis dødsfall var meldt til U.S. Conulatet i Oslo i 1969.Hibbing og Virginia er begge byer i St.Louis County (= Fylke)i Staten Minnesota.Ja, og jeg er nu temmelig sikker på at det er samme Osmund Melgaard som bor(lejeboer-single-immigr. 1904) i Hibbing 1910,fordi han var en slags (kunne ikke tyde det første)ingeniør i IRON MINE, som den Osmund Satervold der søkte Statsborgerskap i Virginia Minnesota og er i registret 1854-1957 til Conrad Peterzen en frivillig i IRON Range Recearch Center.Det eneste er at jeg tydet hans far til å være svensk i Folketelling 1910, men det er så mange feil i de FolketellingerRegna/Ragna kan ant.da være hans hustru, og han må da være gift etter 1910.For å få bekreftelse på om det er din og innhente tilleggsopplysninger (fødselsdataer - gift - yrke o.s.v. (To receive additional information and forms to access your ancestor's naturalization documents) må du jo kontakte Iron Range Research Center, adresse - Faks og e-mail, har du jo, vi må noen ganger gjøre det, selv om det kan være bomtur, husk å få arkivalienr. med:Name: Osmond Satervold County: Virginia Reel: 26 Code: 244 Volume: 13 Page: 51Name: Regna Satervold County: Virginia Reel: 26 Code: 244 Volume: 13 Page: 51De er jo på samme rulle, og kanskje du kan få vite når han var ansat der.Om det er den samme Osmund Melgard i Folketelling 1930 er jeg derimot usikker på, han er immgr. samme år 1904, men ER SINGLE og da må han jo ha flyttet fra MinnesotaName: Osmund Melgard Age: 44 Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Boarder (Lejetaker) Race: White Home in 1930: Coal, Vernon, MissouriI Staten Washington Death Index står denne:Name: Ragna O Melgaard Place of Death: Walla Walla Date of Death: 24 Apr 1973 Residence: Walla Walla Gender: F Certificate: 010397Du får nu selv prøve å komme videre med dette, om jeg er flink eller ei, får nu tiden vise om det er den riktige, sender innskanningene av Folketellingene til din e-boks.Jeg finner han ikke i 1920.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo Bente.Tusen takk for hjelpen. Finner du noen av de andre brødrene og noe om dem?Jeg er fornøyd med å se ang Asmund, da jeg ikke viste noenting om denne mannen. MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo Grethe. Takker deg for hjelp.Siden du spør om Halvard så skriver jeg ned dette.(I dag skrives Setervold slik: Sætervoll). Halvard Fredjer Setervold, f. 7 april 1895 d.1977 i Sørli Lierne. Han ble gift med Beda Karolina Jonsdatter Svensson, f. 1891 i Sørli d.1928 i Sørli. De bodde i Sørli, gift 1915 i sørli, men har ikke funnet datoen. Men jeg har ikke funnet ut når Halvard flyttet til Sørli, og når han ble døpt og konfirmert i Bindal. Akkurat det finner jeg ikke i det hele tatt.Det som er er at jeg vet ikke hvor jeg skal lete, på nettet. Barna deres har jeg funnet alle unntat den yngste. Finnes dette på nettet? Når ble barna konfirmert med dato og år, faddere, dåp. Har du en pekepinn på hvor jeg kan finne dette? forruten kirkebøker da. Det beste er vel å kikke i kirkebøker, men jeg er så dårlig på dette, men finner det sikkert ut etterhvert.Halvard var vel den enste av brødrene som ble i Norge og de tre søstrene Emma, Gudrun og Magnhild.Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

ResultsWorld War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Johan A Antonsen City: Brooklyn County: Kings State: New York Birthplace: Norway Birth Date: 26 May 1891 Race: White Roll: 1754304 DraftBoard: 39Han har blå øjne brunt hår og annet, bl.a. hans arbejdsgiver jeg ikke kunne tyde.Men, men, men det kan nok ikke være ham, SE HER link til en hjemmeside jeg fant akkurat nå, den må da vel være gull værd for dig, her har du det hele på en fjøl, både bakover,forover og midtimellem, du MÅ jo kontakte denne Jenny på message board, jeg kan bare ikke riktig finne ut,hvordan hun henger sammen med dem.Forsiden:[url="http://www.pinenet.com/~rjkucera/>http://www.pinenet.com/~rjkucera/Men hun kaller dem LYSFJORD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nu spøker det her, er det Hichcock der er på færde, det er ikke Halloween endda?Hele den første delen av mit innlegg ble ikke med, selv om jeg kan se det, er det ikke med???Kanskje det ble for langt, prøver igjen.Jeg startede med:Jeg har det her, men alderen stemmer vel ikke helt? Immigration Records (1925-1935) Surname: Antonsen Given name: Anton Age: 26 Sex: M Nationality: Nor Date of arrival: 1926/11/13 (YYYY/MM/DD) Port of arrival: Quebec , Quebec Ship: MINNEDOSA , Canadian Pacific Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1-a Volume: 1926 volume 23 Page: 211 Microfilm reel: T-14729 Immigration Records (1925-1935) Surname: Antonsen Given name: Henry Age: 22Sex: M Nationality: Nor Date of arrival: 1927/04/30 (YYYY/MM/DD) Port of arrival:Halifax , Nova Scotia Ship: BERGENSFJORD , Norwegian American Reference: RG76 -IMMIGRATION, series C-1-b Volume: 1927 volume 8 Page: 126 Microfilm reel: T-14810Men han kan det ikke være han vet jeg nu døde i 1913, hvis Hitchcock's slektsopptegnelser er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så det var enda en søster også. Beklager at jeg ikke har vært aktiv i debatten, men FS var ute av drift i hele går. Jeg bruker som sagt FS som utgangspunkt for søk i kildene. Kirkebøkene kan være vanskelig tilgjengelige, ikke minst p.g.a. skriften. Siden jeg bor i Oslo, har heller ikke jeg direkte tilgang til kirkebøker for Bindal, hvis jeg ikke går på biblioteket. I og med at Riksarkivet utvides, er lesesalen der stengt fram til september neste år, og det mest etterspurte mikrofilm-materialet, så som kirkebøker, er flyttet til Deichmann i byggeperioden. Men det er først og fremst den delen av søskenflokken som utvandret og de to søstrene Emma og Gudrun du primært har søkt opplysninger om. Og Bente har gjort en kjempejobb med alle opplysningene hun har kunnet bringe til veie!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo og takker for hjelp.Supert Bente.Grethe, jeg har fått hjelp av deg før supert at du hjelper til med svar på ting. Takker deg mye:).Grethe. Jeg har lagt inn et nytt tema på en helt annen person, se Gunngild Pedersdtr Buk. Om du vet hvordan jeg kan finne denne og få sjekket om hun er rett person. Jeg har to med samme navn, den ene Gunnhild Pedersdatter den andre med navnet Buk til slutt og jeg tror det er samme person, men er litt usikker. Kan du se på det? og hvordan jeg kan finne denne rette? Håper det er i orden at jeg spør deg.MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er lenkene på nytt. Jeg tror at én årsak til at de forrige ikke fungerte, var at selve databasen var ”nede”. Håper det går bedre nå:Emma, født 1886: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100263821484&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeGudrun, født 1892, d. ca. 1910: LenkeHalvard Fridjer, født 02.04.1895, d. 17.11.1977 Lenke, iflg. FS gift 1915 med Beda Svensson.Magnhild Hedvig, født 08.03.1905, Setervollen, d. 04.06.1954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja Grethe er flink, jeg glemte å nevne du må huske at det da finnes en Bygdebok:Bindal gård og slekt.Den kan du lå på Deichmanske Bibl.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I Bindal bygdebok, bd. 2, har jeg funnet at Setervollen er bruk nr. 4 under gnr. 37 Horsberg. Om foreldrene til de etter hvert ”berømmelige” Setervoll-brødrene står det (s. 369-370) at faren, Anton Martinus Jonsen, var sønn av Jon Hansen og Marta Hansdatter i Lian. Anton M. ble gift med Albertine Margrete Iversdatter i 1884, datter av Iver Jonsen og Anna Kaspersdatter på Storheil. Den første tiden de var gift, levde de som innerstfolk på Lian. I 1893 fikk Anton skjøte på Setervollen av Ole Rosseland. Kjøpesummen var kr. 350,- som ble betalt kontant. Anton lånte kr. 400,- av Ole Jonsen i Sandvika mot pant i gården.I 1896 skrev Anton til kommunen der han gjorde rede for at han lagt i fra ville unndra å betale tilbake de pengene kommunen hadde lagt ut. Han betvilte at det ville gagne saken, står det i bygdeboka, ”å drive in pengene på rettslig vis. Sjukdommen til kona ble verre år for år, og han frykta for at hun på nytt kunne komme kommunen til byrde. Sjøl hadde han i to år hatt så vondt i ei hand at han bare med stor mye var i stand til å arbeide på jorda og slett ikke komme på sjøen. Doktor hadde han ikke hatt råd til å oppsøke.Ved sida av gårdsbruket ernærte Anton seg som tømmermann og snekker. I 1909 hadde Anton ei skattbar inntekt på 200 kr. Skatten utgjorde 3 kroner og 96 øre som for en stor del ble oppgjort med ved.Sønnen Trygve fikk en merkelig skjebne. Han var gift og bodde i Trondheim. Derfra hadde han emigrert til Canada i tjueåra. Det var meiniga at familien sklle komme etter når han hadde spart opp penger til billett. Dette skjedde aldri, og de hørte ikke mer fra ham. Riktignok hadde han greid å legge opp så mue at han hadde penger til heimreise, men de ble han frastjålet. Like før han døde ble han oppspore i Yukonterritoriet i Canada. Familien fikk ham heim til Norge, men han fant seg ikke til rette. Derfor reiste han tilbake og døde i 1989. Albertine døde i 1939, mens Anton levde til 1952.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei igjen og det er utrolig hva dere gjør for å hjelpe. Jeg har ikke ord! TUSEN TAKK MANGE GANGER !Trygve Sætervoll, kallt Tom i Canada. Slik er historien som det ble fortalt hjemme. Han reiste som ung til Canada og alt det at han ble frastjålet penger er vel riktig. Men han var på et sykehjem der borte, og en av pleierne spurte vist hvor i Norge han var fra, og han fikk hjelp til å sette inn en annonse i adresseavisa i trondheim. Noen der, husker ikke hvem, så hans lille notis. Jeg mener å huske at et barn og noen barnebarn av han reiste til Canada og besøkte han. Da skulle han bli med hjem, men han ble syk og døde senere. Men det at han hadde vøri i Norge og ikke fant seg tilrette, mener jeg ikke stemmer.Min mormor hadde et avis utklipp med bilde av han og den historien, men jeg vet ikke hvor det er, da mormor er død for noen år siden.Jeg har også hørt at Rudolf døde tidlig der nede i Canada. Men jeg er ikke sikker av hva. Men disse gutta ble vel gift og hadde barn der borte???Asmund ble gift med Ragna, men hvor var henne fra? Trygve var gift med ei Hilde\Hilda i Trondheim, men jeg vet ikke mere om dem.Jeg er så heldig å ha foto av noen av denne familien. Men gutta i Canada har jeg aldri sett bilde av. Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.