Gå til innhold
Arkivverket

[#25125] Olav O. Viko/Oliver Collini Vico, lagnad i USA?


Gjest Håvard Viko
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Viko

Olav O. Viko var fødd 21. april 1861 på Gol i Hallingdal, og reiste til Amerika i 1890. Her i Norge studerte han teologi, utan å ta eksamen. I USA arbeidde han som journalist i 'Skandinaven', og brukte namnet Oliver Collini Vico. Siste signerte artikkel frå han i Thor A. Andersen sin database over Nordmenn i USA er frå 1898. I jubileumsboka til 'Studenterne fra 1884' i 1909 er det antyda at han seinare skal ha studert medisin i New York, utan at ein veit dette sikkert. Kan nokon hjelpe meg med å fylgje lagnaden hans vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN være 'din' mann som i 1930 er bosatt på 579 South Washington Avenue, på Manhattan i New York. Han er født i Norge av norske foreldre, innvandret 1890, er naturalisert, bor alene, er ugift, sies å ha som yrke 'editor, books'. Er 69 år. Jeg mener han er skrevet som. 'Olaf O. Vico' (men digitaliseringen på ancestry.com kaller han for Olaf A. Viso). Jeg er ikke brennsikker på om initialet for mellomnavnet skal være O eller A. Kanskje andre kan ta en titt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Memo to staff--i guess you already know the English button is not functional? I cannot explain this either---but he is in the 1910 census (Heritage) as Alfonson(say what?!) Vico, 48, lodger, single, to us 1890, a writer for 'papers'; living at 201 w 76th st, a broading house. Did not see him in 1900/1920, but do not now have time to search for odd spellings. Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Inntil Roger er tilbake: Bosted Manhatten; New YorkExcellent job Roger!Til Jon's innlegg (2): Jeg har sett på flere av skjemaene fra samme registrator og heller til at mellomnavnet er en 'A' som kan indikere 'Alfonsen' - men fra hvor kommer det?? Er det en 'amerikanisering' av Olaf?Det ser jo ut til at Roger har funnet rett mann - selv om det ikke fremgår fødested.Og den Jon har funnet i (2) er også svaært så interesant; samme mann, forskjellig navn/skrivemåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.