Gå til innhold
Arkivverket

[#25126] Kittil Torsson utvandret i 1863?


Gjest Ingjerd Ø. Stulen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Hei! Jeg forsøker å få hjelp til en utvandrer. Det er Kittil Torsson og hans to sønner fra Sølverud i Sauherad.Familien står i Sauherad bygdebok, bind IV, side 495-496. Her står det om Kittil Torsson f.1826 at han og hans to sønner Tor, f.1855 og Rolleiv, f.1858, reiste til Amerika. I boka Saude og Nes Utvandrarar 1843-1914 står det også at Kittil og hans to sønner utvandra, der er året for utvandringen deres 1863. Kan noen ha kirkebøker/passasjerlister o.l. som bekrefter dette og som forteller når og hvor de dro? Med hvilket skip? Vet ikke helt hvor jeg skal ta fatt siden det er så tidlig som 1863, og Swiggum sine lister har ikke 1863? Igjen er jeg meget takknemlig for svar. Mvh Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! I folketellingen 1865 for Saude (Sauherad), gården Solverud, finner jeg føderådskone, enke Kari Eriksdatter. Hennes sønnesønn (fostersønn) heter Rollef Kittilsen, 8 år, (f. ca. 1857). Lenke.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant 1 Thor Kittelson 21 år arb. med kone Julia 24 år, begge f. Norge i Pleasant Springs, Dane, Wisconsin i 1880 USA. Ellers så finnes det mange Kittelson i 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Hei og takk for alle tilbakemeldinger! Familien fra FT1865 er i slekt med de jeg etterlyser. Roolef, som var 8 år i 1865 er den samme Rollef som utvandret med sin far Kittil Torsson og sin bror Tor. Når det gjelder sidene til Norw.Heritage, så er det de samme som jeg kaller 'Swiggum-sidene', men her finner jeg ikke noe. Jeg håpet å finne disse personene på emigrantlister/skipslister, slik at det var mulig å se hvor de hadde tenkt å reise og når de ankom Amerika. Noen som har tips? Ønsker å takke for flott forum med utrolig fin hjelp. Takknemlig hilsen Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Hei, jeg glemte å envne Thor Kittelson i Pleasant Springs, WI. Han er litt ung, 'min' Tor skulle vært født i 1855, men det kan jo være en feil? Står det noe nærmere om hvor Julia kommer fra i Norge? Mvh Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står kun Norge desverre. Er ellers enig at han er for ung til at det skulle kunne være han, men han var den eneste jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd Ø. Stulen

Jeg har denne Kittilsen familien og en person ved navn Hans Andreas Østensen som jeg forsøker å finne i USA, men kan altså ikke spore opp disse. Hans Andreas kom jo til Ellis Island, men jeg vet for så vidt ikke mer. Disse Kittilsens er altså ikke å finne. Men tusen takk for hjelpen likevel. Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.