Gå til innhold
Arkivverket

[#25136] Sandsæteren Norderhov - hvor mange forskjellige fam. Iver/Iversen? Emigranter?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Jfr tema 13203 - '..Petter Iversen fra Sandsæteren. Petter var sønn av Iver Ellendsen Hagen (1788-1862) og Maren Malena Svendsdtr Sandsæter (1797-1862)...' Jeg har notert at Petter og tvillingbroren Martin var yngst av 11 barn.I samme tema dukker det opp en Andrew Iversen som skal være født ca.1855 på Sandsæteren. Sagnet tilsier at hans far het Iver Larsen, noe jeg ikke er bombesikker på.'...My great grandfather was Andrew Iverson and he was born March 29, 1855 in Sandssetter, Norway. (The spelling of Sandssetter could have been changed from Sandsaeter.) This is what I know from his obituary. He married Bertha Anderson who was born January 7, 1861. She was also from Sandssetter. I don’t know much about them. They must have married in Norway because 2 of their children (twins) were born there. There names were Inga M. and Anna C. It would be interesting to find out if Inga’s middle name was “Maren” or “Magdalena”!! My father told me that Andrew’s father was Iver Larson. I have no documentation of that. It could very well be that Petter and Andrew were related somehow. I’m sorry I can’t be of more help. If there is something that you come across, I would love knowing anything! Thanks for getting in touch....'-----Siden min Petter og Martin var yngst i søskenflokken lurer jeg på hva deres 9 andre søsken het.Svend og Sofie som omtales sammen med Petter på Sandsæteren i 1865 kan muligens være 2.Hadde de en en bror som het Iver? og fikk denne Iver en sønn ca. 1855? Alternativet er at det fantes flere Iver/Iversen på Sandsæteren.HJELP!! Og hvem var denne Bertha som også var fra Sandsæter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

FS gir meg 10 av barna, men hva het den 11.?-----OLE IVERSEN - Christening: 19 APR 1824 Norderhov, Buskerud, NorwayANNE SORINE IVERSEN - Christening: 26 JAN 1817 Norderhov, Buskerud, NorwayELLING IVERSEN - Christening: 18 NOV 1821 Norderhov, Buskerud, NorwayMARIA IVERSEN Christening: 12 AUG 1832 Norderhov, Buskerud, NorwayPETTER IVERSEN - Christening: 27 DEC 1843 Norderhov, Buskerud, NorwayJOHAN IVERSEN - Christening: 26 DEC 1826 Norderhov, Buskerud, NorwayMARTIN IVERSEN - Christening: 27 DEC 1843 Norderhov, Buskerud, NorwayANDERS IVERSEN - Christening: 26 DEC 1829 Norderhov, Buskerud, NorwaySVEND IVERSEN - Christening: 27 DEC 1818 Norderhov, Buskerud, NorwayOLIA IVERSEN - Christening: 20 APR 1835 Norderhov, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har sett i Norderhov kirkebok nr. 11, og fant bare en Anders Iversen født i 1855, men han var født 15. februar og døpt 9. april i Haug. Foreldrene var Gaardmand Iver Olsen Sætrang den yngre og Marie Andersdatter.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg finner heller ikke et eneste spor av noen så ikke skjønner jeg. Det interessante nå skulle ha vært om noen kunne sjekke opp utflyttere fra Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg vender også tilbake til denne Andreas fra Haug annex. Navnene på hans barn går igjen så det er ikke umulig. Kan han ha tjenesetegjort på Sandsæter? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Vibeke Jansen

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er etterkommer av Ole Iversen Sandsæteren gift med Anne Larsdatter Ødegårdseie. Deres sønn Hans Andreas Olsen f. 24/9-1859 i Hole er min tipp-oldefar. Har du noen flere opplysninger om hans foreldre/slektninger eller gården de bodde på ville jeg bli glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei igjen Vibeke. På Family Search finner jeg et gift par i 1847 med fedrene Iver Ellensen og Lars Halvorsen. Videre på fødsler finner jeg Ole f 5/3 1824, døpt 19/4 foreldre Iver Ellensen og Maren Svendsdatter. Anne f 4/1 1823, døpt 16/2 foreldre Lars Halvorsen og Barbro Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

I følge Fs skal Iver og Maren ha giftet seg 29/11 1816 i Nordrehov. Stod desverre ikke foreldre. Lars og Barbro skal ha giftet seg 28/11 1822. Ingen foreldre der heller. Barbro står der f 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.