Gå til innhold
Arkivverket

[#25141] Anne Aslaksdatter Eidsvåg, født 1845, flyttet til Kristiansund


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg prøver å finne etterkommere av min oldemors søster Anne Aslaksdatter Eidsvåg, født 1845 i Nesset, Romsdalen. I bøkene for Nesset står det at hun i 1863 før en sønn Oluf, med Kristen Hagen. Så får hun en ny sønn ved navn Oluf i 1865, denne gang er barnefaren oppgitt til å være Knut Olson Kvernberg. Det er ikke nevnt om hun ble gift med noen av barnefarene, men det er opplyst at hun senere flyttet til Kristiansund.3 av Annes søsken flyttet til Trondheim, søsteren Marie, ble gift Bergmann, søsteren Anna gift Grebstad (Grevstad) og broren Paul. Vet at en mann rundt 1970 tallet var i Trondheim og ville oppsøke min mors tante. Hun var på det tidspunktet ikke hjemme og fikk bare vite via naboer at en slektning fra Kristiansund hadde vært der og sett etter henne. Vet ikke hvem han var men går ut fra at det må være en etterkommer av Anne.Har prøvd å søke en del på nettet men Anne er jo ikke det enkleste navnet å lete etter og har foreløpig ikke funnet noen som passer til denne beskrivelsen. Håper noen har kjennskap til denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk skal du ha for de lenkene Berit. Den første var grei i 1865, der er det rett familie. Den har jeg klart så langt, men de to andre var ganske interresant og skal sjekkes ut. For gården Hendset er i alle fall med i Bygdeboken for det området, gården Sunde er jeg litt mer i tvil på. Men da skal jeg vel prøve å finne ekteskapet til de to (Oluf og konen) i kirkebokene for å se hva som står der. Takk igjen. Nå har jeg noe og jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

De to siste lenkene gjelder Anne Rebekka Aslaksdtr. Nekstad,f. 1847 g.m. Andreas Olsen Sund f. 1843, gbr. på Sund i Bådalen. Der andre er Oluf Martinus Knudsen Henden, f. 1865, husmann i Bakken på Hendnesset i Averøy. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Endre og Berit. Går ut fra at det ikke er nødvendig og sjekke den Anne om hun er født Nekstad. Men Oluf er jo fremdeles en mulighet om han bare var husmann på Henden. Han kan jo muligens ha tatt det navnet etter han bosatte seg der, eller vet du om han er født der også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Foreldra til Oluf Knutsen var Knut Larsen Henden, husmann i Hendnesset, og kona Berit Pauline Olsdatter, f. i Trondheim. De flytta til Kristiansund i 1862, men kom visst tilbake til Henda, der Oluf vart husmann etter faren. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei Hanne, har du sjekka utflyttingslistene for Nesset? Det finnes også innflyttingslister for Kristiansund 1865-1876, og selv om de er brannskadde så er de ganske bra lesbar. Kirkebøkene finnes på biblioteket i Ålesund.Har du sjekket FT1875 for Kristiansund? De har vel den på mikrofilm for hele M&R i Ålesund?Hvis hun gifter seg i Kristiansund, kan du jo sjekke kirkebøkene. Innsendte lister til Statistisk Sentralbyrå 1866-1872 er ikke brannskadd og finnes vel også i Ålesund? Og blir hun gift 1873-1879 så er de kirkebøkene brannskadd men ganske mange giftermål finnes likevel. Lykke til, og gi oss beskjed her hvis du finner ut noe. Det er spennende å følge med! Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.