Gå til innhold
Arkivverket

[#25146] Ingeborg Monsdotter Magerholm, M&R - foreldre?


Gjest Heidi Lyshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Lyshol

Ingeborg Monsdotter Magerholm giftet seg 26. juli 1812 i Borgund kirke med Klaus Nilsson Grytte. Hun var hans andre kone, det ble lyst for dem den 21. juni samme år.Kan jenta under være henne? Har noen mer informasjon? Foreldre? Annen slekt?I 1801-folketellingen er en Ingeborg Olsdotter tjenestepike på Magerholm, Borgund. Hun er 14 år. Kona på gården heter også Olsdotter - kanskje ei søster?Er slett ikke sikker på om dette ER henne, men dette er den eneste Ingeborg Olsdotter i Borgund som har noe som helst med Magerholm å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Het hun ikke Monsdatter? Det skjer mye på 11 år så det er vel mye mulig at hun kom til Magerholm mye senere enn 1801. I 1801 tror jeg det finnes 5 ugift mulige Ingeborg Monsdt. i MR. 2 av dem blir kanskje litt for voksne i 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jo nettopp, Olsdotter til Monsdotter er jeg ikke særlig begeistret for, men lignende transkripsjonsfeil har forekommet før.Min favoritt blant de fem Monsdøtrene er 18-åringen på Drabløs i Ørskog, skulle gjerne kunnet gå nærmere inn på henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Eg trur som du at Ingeborg Monsdatter (18) på Drabløs i Sykkylven i 1801 er den rette. Det er truleg ho som i følge Familysearch vart døypt 10 august 1783. Foreldre: Mogns Johansen og Kari Jørgensdatter.På Drabløs var Ingeborg i tjeneste hos Jacob Olsen og hustru Birgte Jørgensdatter. Sistnemnde kan ha vore ei morsøster til Ingeborg. I 1801 vart også ei Ingeborg Monsdatter 17 år gml. konfirmert i Sykkylven. Ved dette høvet skreiv ho seg for Blindheim. På Blindheim i 1801 finn vi Mons Johansen 50 år og i første ekteskap med Birgte Olsdatter 65 år. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11527&gardpostnr=80&personpostnr=1355&merk=1355#ovre>LenkeMons Johan(nes)sen var frå Korsedal i Stordal og vart i 1796 gift med enkja Brite Olsdtr på Blindheim. I 1805 flytta dei over fjorden til Magerholmvik og der døydde Brite i 1811 og Mons året etter. I følge skiftet etter Mons var han barnlaus.Det kan altså tyde på at Mons Johansen har fått dottera Ingeborg utanom ekteskap med Kari Jørgensdatter og at ho ikkje har hatt arverett etter faren. Eit oppslag i kyrkjeboka for Ørskog, som Sykkylven då høyrde til, på dåpen til Ingeborg kan kanskje gi ei stadfesting av dette.I 1801 er der berre ei Kari Jørgensdatter i Sykkylven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Liker resonnementet ditt - skal grunne videre...Har omsider fått bestilt bygdebøkene på disk, da blir det sikkert greit å lete etter Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

' I 1801 vart også ei Ingeborg Monsdatter 17 år gml. konfirmert i Sykkylven. Ved dette høvet skreiv ho seg for Blindheim. 'Har du tilgang til kirkebøkene? Kan ikke finne dette på Digitalarkivet...'Det kan altså tyde på at Mons Johansen har fått dottera Ingeborg utanom ekteskap med Kari Jørgensdatter og at ho ikkje har hatt arverett etter faren. Eit oppslag i kyrkjeboka for Ørskog, som Sykkylven då høyrde til, på dåpen til Ingeborg kan kanskje gi ei stadfesting av dette.'Bygdeboka kom i dag, og der står det i alle fall ikke noe nyttig. Har noen tilgang til den kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Det er nokre år sidan eg heldt på med desse folka og då las eg gjennom nokre avskrifter av kyrkjebøkene. Der fann eg den nemnde konfirmasjon. Trur også eg leitte etter dåpen til Ingeborg utan å finne den på den tida eg hadde til rådvelde. Det kan og vere at sidan dette sannsynlegvis var eit barn fødd utanom ekteskap, så er dåpsinnføringa gjort på eigen stad i kyrkjeboka.Akkurat no har eg altså ikkje tilgang til kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei HeidiVar en tur på biblioteket i dag og sjekket dåpen til Ingeborg. I følge Family search er det riktig dato der. '10 august 1783 - Døbt et uægte barn ?? far Mogns Johansen Korsedahl og ?? Kari Jørgensdatter Hole. Navn Ingeborg.(HF-1136, side 236.)Det er også skrevet om dem to plasser til i kirkeboken, side 230 og 233. Side 230 har noe med utestenging av kirken å gjøre.Tok kopi av side 230 og siden 236, om du er interresert i ha dem kan du maile meg, adressen har du vel, om ikke gi beskjed.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Takk Hanne! Har skrevet til deg...Og HVIS Kari Jørgensdatter Hole var den som var født i 1757 og datter av Jørgen Larsson Hole og første kone, Berte Gregoriusdotter Tjønes, så har vi enda et anesamfall.Denne Kari giftet seg i 1797 med Svend Knutsson Våtmyr og hadde i 1801-folketelingen to barn med ham.I følge Sykkylvsbok 2 er er det bare en Jørgen på Hole på denne tida (på Jørngarden), så det ser ganske sannsynlig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei HeidiSkal sjekke og se om jeg finner fødselen til Kari neste uke, tror ikke jeg får anledning til å rekke biblioteket før lørdag. Kommer tilbake da om jeg finner henne. Ellers så ser ikke jeg heller flere mulige kandidater under Hole, og alderen ser jo ut til å stemme med Jørgen og Berte som foreldre. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Mons Johannessen vart døypt 21 sept. 1749. Foreldre: Johannes Pedersen Korsedal i Stordal og kona Kari Monsdatter. Kari Monsdatter var tredje kona til Johannes. Dei vart gifte 24 juni 1744. Ho var frå Brunstad i Sykkylven. Johannes Pedersen, fødd ca 1690 på Midtgard i Sunnylven, var son til Peder Johannessen Midtgard Lenke. Sistnemnde var son til Johannes Gregoriussen som kom til Midtgard midt på 1600-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Tor, var jeg ikke alt lykkelig gift, ville jeg fri til deg!Takk skal du ha - da må jeg lete etter Kari på Brunstad, der har jeg horder av slekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Takkar for tilbodet Heidi. Mons Johannessen var halvbror til mi tiptiptip-oldemor, så i tilfelle ville det blitt fleire anesamanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Det jeg fant i bygdeboken for Sykkylven under Brunstad var en Mons Jonsen Dravlaus som gifter seg med enken Borni Olsdatter Brunstad. Mons var bruker på Brunstad, br.nr. 2, Bøen fra ca. 1703-1706. Det står ikke noe om deres barn, da det er Bornis datter fra første ekteskap som overtar gården etter dem. Kirkebøkene starter vel først i 1720, så da finner vi vel ikke henne født der, men kan jo sjekke konfirmasjonslistene fra starten, hun kan jo dukke opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Jo, men det står at Borni var 63, så vidt jeg husker, og da er hun en veldig dårlig mamma-kandidat.Men Moms kan jo ha fått barn ved siden av -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Heen

Hei Heidi. Var en ny tur på biblioteket i dag og fant følgende om Kari Jørgensdatter, døpt Dom. 22 a Trin. 1757, Sykkylven. Far : Jørgen Hole. (HF-1135, side 929), Under introdusert på side 933, samme film står følgende : Jørgen Larsen Hole's kone Birthe Gregorud. (Introd. 1 jan. 1758). Faddere ved dåp var : Peder Strømsem, Peder Hole, Randi Hole, Inger Strømsem og Marthe Brunstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Myklebust

Litt meir om Kari Monsdatter.Ho hadde 3 born med Johannes Pedersen Korsedal: Synneve f.1744, Peder f.1746 og Mons f. 1749. Ved skiftet etter Johannes P. i 1759 hadde Kari til laugverge Ole Salmundsen Brunstad. Formynderar for barna var: Helge Amundsen Brunstad, Lars Salmundsen Brunstad og Ole Salmundsen Fedt. Ved eit skifte i 1761 etter Marte Johannesdatter, ei av Johannes P. sine døtre frå første ekteskap, var Ole Salmundsen Fedt formyndar for Peder og Synneve, medan Elling Salmundsen Drabløs var formyndar for Mons.Ifølge manntalet til ekstraskatten 1762 er ikkje Kari Monsdtr lenger på Korsedal. Ho har kanskje flytta tilbake til Sykkylven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Det er tydelig at Kari Monsdotter var fra Brunstad, med så mye Brunstad-folk blant de nevnte. Men hvem var foreldrene hennes? Mons Jonsson fra Drablaus, han som giftet seg med enka Borni, eller Mons Arnesson Andeberg, også han i tilfelle før han giftet seg til Brunstad? Eller en annen Mons som ikke står nevnt under Brunstad?(Klipp fra Sykkylvsbok 2 - lenge leve CDROM ! - Enkja Ragnhild Jonsdtr. gifte seg att 1733 med Mons Arnesen Andeberg (f. ca. 1696, d. 1743) g.2. 1741 m. Guri Jakobsdtr. Brunstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.