Gå til innhold
Arkivverket

[#25159] Hans Mathisen og Kari ( Karen) Larsdatter, g. 17 okt 1772, Tjølling, Vestfold


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg søker opplysninger om mine tipp-tipp-oldeforeldre. Hvem var deres foreldre? Hvor kom slektene fra? I kirkebok for Tjølling med giftemålet står ikke foreldre nevnt.Hans Mathisen f. ca 1741, d. 8 feb 1801 ( husmann på Klepaker ned. Tjølling) Hans bosted ved giftemål , er gård Istre, og hennes bosted er Løve. I folketellingen for 1801 bor en Kari Larsdatter, 56 år, enke etter 1. ekteskap, i et jordløst hus under Klepaker Ned. sammen med Lars Hansen ( et fosterbarn) Lenke Kjente barn; Mathis Hansen f. 9 mar 1782, bosted Skaara, Tjølling. død 31 mai 1869, Sandefjord. Ved dåpen er fadderene: Anne Hansdatter, Langøe( eller Lamøe), Anne Katrine Larsdatter, Eftang, Morten Hansen, Huseby, Lars Jansen,Staalager, Nils Larsen Skalleberg. Fadderene finner jeg i bygdebøkene for Tjølling ( Krohn-holm) NB! Opplysning om at fadder Morten Hansen, Huseby, kjøpte Skåra, og er bruker ( 1774-1785). Finner dessverre ingen familiesammenheng til faddere. Ved konfirmasjonen 1796 har Mathis Hansen adr. Klepager, Tjølling. ( I noen gamle familienotater blir Mathis Hansen omtalt som Mathis Hansen, ( Ytterbø?) eller Yttersøe, eller Vittersø. En Hans Mathisen , husmann fra Klepaaker død i Tjølling , 8. feb 1801, i følge Kirkebok for Tjølling. Det kan være grunn til å tro at han må være far til Mathias Hansen, og dermed min tipp-tipp-oldefar. Problemet er at jeg ikke finner Hans Mathisen eller hustru Kari ( Karen) Larsdatter nevnt i gamle L. Berg eller Krohn-Holms Tjøllingbøker. Jeg har lett lenge etter slektsammenhengen, og er takknemlig for all hjelp jeg kan få. mvh. Aksel Einar Mathiesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar!Jeg har sett litt i Bygdebøker og databaser, men for å kunne koble Hans Mathisen / Mathis Hansen, må jeg ha din siste sikre slektssammenheng. Er det Hans Mathisen gift med Karen Larsd.?Den første Hans Mathisen som er registrert døpt i Tjølling er Hans 26. okt. 1719, Skalleberg. Far Mathis Larsen, se side 656. Faddere var: Inger Skalleberg, Randi Helgesd. Istre, Anders Nilsen Istre, Lars Istre og Korporal Kristen Helgesen Istre.Jeg regstrerer fortiden fødte i Tjølling og har som mål og ha databasen ferdig neste år på denne tiden.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg lurer på om dette kan være den Hans Mathisen som gifter seg med Kari Larsdatter. Lenke Problemet er at ingen av foreldrene står oppført, og heller ikke alder på ektefellene. Dette paret kan passe bra som foreldre til Mathis Hansen f. 9 mars 1782,f. Tjølling på Einars anetavle.Det er ikke lett å finne en Hans Mathisen f.ca. 1741 . Har prøvd på F.S. men der kommer det fram kun en som passer i alder, uten foreldreopplysninger og med svært ' mystisk' stedsnavn.( Tydelig sendt inn av en som ikke har gransket kirkebøkene)Jeg har for tiden lånt L. Berg Tjøllingboka og finner der en del omtale av faddere ved Mathis Hansens dåp. Har sendt sidetall i bøkene, og hva jeg har funnet til Einar, men finner heller ikke noen klar slektssammenheng. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den Hans Mathisen som døde 8 feb 1801, Husmann fra Klepager. Lenke Han kommer da ikke med i folketellingene for 1801.Her hvor hans antatte enke, Kari Larsdatter er med i tellingen for Tjølling, på Klepaker. Hilsen Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Dette ser ut til å være en virkelig 'nøtt'. Den Mathis Hansen som er omtalt på s. 656 i Tjøllingboka, ser ikke ut til å passe med Einars Tipp-oldefar. Mathis Hansen, f. 1782 i Tjølling. Han skulle etter Einars aneliste være gift 25juni 1812 i Sandar med Anne Marie Andersdatter. Lenke Den Mathias Hansen fra Skalleberg Nordre som er nevnt, er f. 1757, d. 1835 og gift med enken Torine Hansdatter. ( Ellers er det utrolig mange navnlikheter ute å går her.) Einars antatte tipp-oldeforeldre: Mathis Hansen og Anne Marie Andersdatter bodde i Sandefjord . Han var fisker og tømmermann. Kjente barn: Hans P. f. 1812, 2. Karen f. 1815 , Anne f. 1819 og Anders Mathiesen f. 1827 ( Einars oldefar) En mulig kandidat til tipp-tipp-oldefarens far kan være : en Mathis Kristensen fra Skåra.Ø se Tjøllingboka s. 468.Slottet. Han er f. 1695, d. 1754. G. f.g. 1719 med den mye eldre enken Mari Jacobsdatter. Hun døde 80 år gammel i 1850 og samme år giftet Mathis K. seg igjen med en ung Else Larsdatter fra Skisåker. N. Den eventuelle sønnen Hans Mathisen f. 1741, må da i så fall være født utenfor ekteskap. Den Else Larsdatter som er nevnt, kan være moren. ( Men dette er kun teori) Hans Mathisen er ikke nevnt i denne forbindelse i bygdebøkene. Her er kun nevnt en Kristen f. 1752, blir vekk. Mulig det vil stå noe i et skifte om denne Hans kan være sønn av Mathis Kristensen? Eller ført inn i kirkebøker i Tjølling som et uekte barn? Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg er enig med deg i det Kristian Hunskaar. Vi har også prøv å finne kandidater i nærliggende områder, Hedrum, Sandar, Brunlanes. Finner ikke mange som kan passe. Har du noen gode forslag på lager? Flott at det kommer noen eksperter inn i bildet, dere har god oversikt over kilder, og muliheter til å finne det vi amatører overser. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til alle mine hjelpere.Hva gjelder sikre opplysninger om Hans Mathisen så kan nevnes!Ved fødsel av min tipp-oldefar Mathis Hansen så står det i k.bok (film): Hans Mathisen Skaaras sønn Mathis f.9.mars 1782. (mulig bror Lars Hansen f. 20august 1886.Far:Hans Mathisen Kleppager)Ved konf.av Mathis Hansen i 1796 så står det Kleppager Ved ekt.s.den 17.okt.1772 så står:Ungkar Hans Mathisen (pluss noe som er vankelig å tyde)Istre med pige Karen Larsdtr. Løve.Den 8 feb.1901 dør Hans Mathiesen 59 år på Kleppager. Jeg har vært på biblioteketi dag igjen med fortset telse i morgen. En foreløpig stor takk til dere som forsøker å hjelpe meg.Mathis hadde 4 barn: 1.Hans f.1.4.1812-2.Karen f.22.10.1815-3.Anna f.20.07.1819-4.Anders f.21.01.1827 (min older-far) Hilsen Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

En aktuell kilde for dette tidsrommet er som alltid ekstraskattmanntallet 1762, som lister alle personer over 12 år. Dette er bevart for det gamle Larvik grevskap. Jeg har skrevet av dette for Hedrum, Brunlanes m/Stavern, Nevlunghavn og Helgeroa, Larvik m/Langestrand og Sandefjord. Der kan jeg ikke finne noen passende Hans Mathisen.Dessverre har jeg ikke skrevet av manntallene for Tjølling og Sandar, samt Tjøme og den delen av Kodal som hørte til Larvik grevskap. Det bør være mulig å finne Hans Mathisen her, om han da ikke kom langveis fra, eller av en eller annen grunn er uteglemt i manntallet.Nå er det slik at ekstraskattmanntallet er å finne i Riksarkivet, og jeg vet at ikke alle har mulighet til å reise dit. Men så er i alle fall kilden lansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Kommer med en 'utfordring' til dere som er så flinke med avskrift av kirkebøker og gamle dokumenter. Dere gjør en flott jobb for ettertiden! Har nettopp hatt en telefonsamtale med Einar . Han har sittet på biblioteket og sett på filmer fra kirkebøker i hele dag, men dessverre ikke funnet fødsel/ dåp til Hans Mathisen f. ca 1741. Jeg har oversendt en del papirer med avskrift og kopier til han i dag, men ingen av oss har muligheter til å besøke Riksarkivet på denne årstid. Ved søk på Foreldre : Mathis Kristensen og Else Larsdatter ( se mitt innlegg nr. 6) fant jeg noe artig. Det var 3 barn født i det korte ekteskap fra 1750-1754. Christen Mathisen døpt 28 mars, 1751, Slottet, Tjølling. en ny Christen Mathisen døpt, 9 jul 1752, ( sikkert oppkalt etter bror som trolig er død tidligere) Så til det artige. 3. barn Lenke Er oppført med to fedre, den første er da avdøde Mathis Kristensen, og den andre er enken Elses nye mann. Det er ganske stor mulighet for at denne Mathis K. kan ha fått en sønn ca 1741, utenfor ekteskap. Hans første kone døde 80 år gammel i 1750, og han kan ha fått en sønn med en ukjent kvinne, eller med Else Larsdatter, før de ble gift i 1750. Hvis kirkebøkene for 1741 er lesbare i Tjølling, burde det være mulig å finne Hans Mathisen også. Håper på hjelp fra en av dere. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Det er ingen Hans Mathisen født i tidsrommet rundt 1741, verken ekte eller uekte.Kristen Mathisen døpt 18. mars 1751. Slottet. Far Mathis Kristensen. LenkeKristen Mathisen, døpt 9.juli,1752, Slottet. Far Mathis Kristensen, som vel er den Kristen som ifølge Bygdeboken blir vekk.Og Martine Slottet, som er gravlagt 1756. far Nils Paulsen.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Synd at det ikke var døpt en i Tjølling med navn Hans Mathisen i de kildene som er tilgjengelige. Vi hadde håpet at denne mannen fra lenken her skulle finnes igjen ved en dåp. Lenke Han kan selvsagt være døpt et annet sted, men alder passet så bra. Det blir nok å lete i andre kilder for Einar da. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell Håkestad! Jeg lurer på om du har noen mulighet til å finne Einars tipp-Oldefars,Hans Mathisens dåp 9 mars 1782, Tjølling. Her burde rette foreldrepar være notert. Lenke Hvis du har dette matrialet lett tilgjengelig, hadde det vært flott med hjelp til å finne dette. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk igjen til deg Kjell!Kan du ha noen forslag til hvordan en skal komme videre i denne floka. Disse personene; Hans Mathisen og Karen/Kari Larsdtr.må jo ha kommet fra noe sted.I Tjølling er det vitterlig reg.ekteskap den 17 okt.1772.Den Hans Mathisen som er død den 8 feb.1801 på Kleppager kan ikke ? være noen annen enn mann til enken i 1801 på Kleppager N Kari Larsdtr 56 år. Ved konfirmasjon er min tippoldefar Mathis og Lars som hans sansynlige bror registrert til Kleppager. Ved folket. 1801 så sitter enka Kari Larsdtr. igjen med en fostersønn Lars Hansen. På film viser det at Lars er født utenfor ektes. men oppført som sønn av Hans Rasmussen Løve og Gunild Hansdtr.Dette viser at tilknytningen til Løve må ha vært klar for Karen/Kari. Løve var jo for henne også oppholdssted på ekteskapsdatoen. Vel er det noen som har forslag til å komme videre, så er jeg takknemlig for all hjelp. Hilsen Einar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg er blitt gjort oppmerksom på at jeg i innlegg nr. 15, har byttet om navnet på Einars Tipoldefar, det skal selvsagt være Mathis Hansen døpt 9 mars.1782. Lenken er med rett navn. Jeg har vært litt for rask med mitt innlegg. Hatverk er lastverk! Beklager! Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Hans! Det er beklagelig at det skal være så vanskelig å finne ut av dette. Hovedårsaken er at vi ikke får hjelp av FT 18o1 og da hatt mer og gå ut ifra. Jeg har studert Løve og skal gjøre det igjen. Man skal ikke se bort for feil i Bygdeboken, men så langt tror på min teori om at de var tjenestefolk da de ble gift, han på Istre og hun på Løve. Jeg er ikke sikker på om flyttedagen ble praktisert på den tiden men, de flyttet ofte fra gård til gård og er vanskelige og spore. Barn ble innskrevet der de ble født og de ble ofte omtalt med fornavn og gårdsnavn for og gjøre det enda vanskeligere for oss. Min far født 1896, ble alltid omtalt som Kresten Håkkastad. Og kirkebokskriveren brukte ofte sine egne håpløse formuleringer.Han hadde for øvrig mange historier om hvordan tjenestefolk ble hyret. Akkurat nå har jeg ikke andre råd enn at du klarer opp rundt de nærmeste, det er utrolig hvor mange retninger slektskapet tar. Jeg kan ikke si annet enn at Kirkebøkene må gi et svar på en eller annen måte. Det gjelder og ikke gi opp, det dukker ofte opp en ny måte og se tingene på. Jeg brukte to år på og finne ut av en del av mine Svenske forfedre.Jeg skal fortsette registreringen og kanskje finner jeg et eller annet. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg 17.Hans Mathisen Skåra’s sønn Mathis døpt 9. mars 1782.Faddere:Anne Hansdatter Lamøya, Anne Catrine Larsd. Eftang, Morten Hansen Huseby, Lars Jansen Stålåker og Nils Larsen Skalleberg. Og da er vi tilbake på Slottet igjen.Jeg skal se på karen / Kari født i Løve, Tjølling ? rundt 1745 i løpet av dagen. Det går ellers snart trill rundt både her og der tror jeg. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du vil se på Kari ( Karen Larsdatter) i kirkebøkene. I folketellingen 1801 finner vi flere Larssønner og døtre på Løwe Mellom. Dette kan være slektninger av Kari. Lenke Hun kan faktisk være en søster av Lars Larsen som arbeider som formand hos Paul Nilsen. Her i denne tellingen finner vi Caren skrevet med c. ( nok en Larsdatter som er hustru til Lars Larsen.) Ikke lett å holde styr på alle de like navnene. Hilsen Gunn H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Nå fant jeg noe som ser litt pussig ut. Lurer på om fosterbarnet til Kari Larsdatter kan være et barnebarn? Gunhild Hansdatter er jo oppført som mor til fosterbarnet. Her står det en Gunhild som er datter av Hans Mathisen. Lenke Kan hende dette vil hjelpe? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg endelig den bror av Mathis som Einar nevner i forbindelse med konfirmasjon. Lenke Hans Mathisen og Kari Larsdatter må tydeligvis ha hatt mange barn. Hilsen Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.