Gå til innhold
Arkivverket

[#25159] Hans Mathisen og Kari ( Karen) Larsdatter, g. 17 okt 1772, Tjølling, Vestfold


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Håkestad

Gunn!Du er en iherdig sjel. Vedrørende IGI som helt sikkert er et flott tiltak og til stor nytte for mange og som kan være riktig. Men for meg er deres dåps registrering totalt ubrukelig fordi for eks. et barn som dør etter dager eller uker ikke blir registrert og det kan virke vill ledene. Noe av deres arbeid ser ut for å være avskrift etter folketellinger eller kopi av andres arbeid uten at kilden er nevnt.Einar og Gunn! Jeg finner ingen Kari (Karen) Larsd. døpt i Tjølling 1740 – 1750.Jeg tar nå fatt på det meget salige år 1731, og registrerer alle faddere så sant det går an å lese fra Statsarkivets (uleselige) filmkopier.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Kjell! Synd du ikke fant denne Kari( Karen)Larsdatter du heller. Det er nokså utrolig at dette paret ikke er registrert i kirkebøker, eller tatt med i Bygdebøker. Er enig med deg i at F.S. ikke er så pålitelig, men det kan være en hjelp og en pekepinn, likevel. Særlig her hvor andre kilder ser ut til å mangle. Jeg lurer på om det ligger en mulig forklaring i gamle L. Bergs bygdebok likevel. I utgaven fra 1915 står det på s. 286 under 2. Mellem-Laue: 'I 1750-årene er gården delt mellem to bønder, Lars og Ola. Den først nevnte, Lars Rasmussen, ble 1776, fradømt sitt feste for vanbruk og gjeld.Han hadde da bare fjerdeparten.---- I 1760-årene satte forvalteren inn fire brukere, men det ble armod for alle. I en ekstra-skattliste 1768 skriver presten: ' Opsitterene paa Mellem- Lauve er nu tilsammen bragt i saa ytterlig armod at de ikke har det ringeste til ekstraskattens betaling, uten plaug og harv, da de har leiede kreaturer og en ussel hest hver.' Under slike forhold måtte folk flytte fra gårdene, og ble kan hende ble de også dårlig registrert der de kom. Ville gjerne hjelpe Einar, men tror nok det blir vanskelig å finne ut mere enn vi har gjort i tilgjengelige kilder. Einar svarer nok selv også, men han er indisponert noen dager. Lykke til med ditt arbeid , Kjell! det blir satt stor pris på av mange 'slektsforskere'. mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg gir ikke opp så lett med leting. I dag fant jeg faktisk en Karen Larsdatter, f.1751 i Tjølling ( året etter at du har lett i kirkebøkene, Kjell) denne Karen er datter av en Lars Olsen. I L. Berg bygdeboka finner jeg s. 286, under Mellom Lauve , Bruk 3. Lars Olsen, bodde her fra 1750-årene, døde 1799, omkr. 75 år. Muligens fra Søndre Skisaaker, hustru Mari Kristoffersdatter ( fra Varil eller Sundby.) Barn omtales ikke. Om dette nå skulle være den manglende Karen? så er her en tilknytning til gård Løve i alle fall. Opplysninger fra F.S Lenke Lurer på om du kan sjekke dette i kirkebøkene, hvis du har tid. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Lars Olsens giftemål i Kirkebøker på ' Vestfoldslekt' Lenke Denne feilmargin i alder er vel akseptabel? for en Karen Larsdatter ? Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Lars Olsens Løve Øvre’s datter Karen døpt 5. des. 1751.Faddere: Anne Skisåker, Berthe Rasmusd. Varild, Ole Larsen Løve, Kristen Hansen Varild og Ole Olsen Skisåker. Det var også en Karen . 1759. se side 430, som ble gift 1782. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell! dette begynner å bli spennende! Tror vi er inne på noe her, med den Karen som er f. 1751. Flott at du fant faddere! Med dem som utgangspunkt fant jeg noe som jeg håper kan være et gjennombrudd i saken.S. 974,Tjøllingboka til Krohn Holm, under Skisåker Nordre.Her finner jeg fadder Anne Skisåker. Bruker av Skisåker N.( ca 1706- 17419 er en Lars Toresen g.m Ester Olufsdatter ( Sandnes mellom) Barn: 1. Tore Larssøn, f. 1711, flyttet til Varil,2. ANNE Larsdatter f. ca 1716, g.m. Anders Olsen ,Hem v.( Hun muligens en av faddere ved Karens dåp 1751.) 3. Ole Larssøn f. 1711, d. 1773 ( bruker og eier ca 1749-1773) 4. ELSE LARSDATTER g.1.m. MATHIS KRISTENSEN, SLOTTET. g. 2.g. med Nils Paulsen , Slottet. ( Her har vi tydelig forbindelse med Mathis Kristensen, Slottet) fra tidligere innlegg. Nå gjelder det ' å holde tunga rett i munnen' for å finne sammenhengen videre. Det må jo være nære slektninger dette? Den Mathis Kristensen , Slottet hører til Lo(e) Se Presten Mads Hanssøn, Lo(e) , Ættetavle s. 183,L.Berg. Jeg får studere sammenhengen nøye. Takk for god hjelp, Kjell. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Jeg har sett litt på døde i Tjølling og Kari / Karen Larsd. f. 1751. Det nærmeste jeg kommer er: LenkeHun finnes heller ikke i folketellingen i 1814. Det er rart at bygdeboken ikke har henne med som datter av Lars Olsen Løve. Tjølling Bygdebok er ellers meget godt gjenomarbeidet, selv om jeg har funnet noen feil, er den av meget høy kvalitet, med et bra register. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell! jeg har også funnet den samme Karen,død som på din lenke. På s. 430 Løve Mellom står Lars Olsen d. 1799, 75 år . fra Skisåker S. g.m. Mari Kristoffersdatter, Sundby, 1751. Her er ført opp som barn nr. 1 Kristina, f. 1754, og barn 2. Karen f. 1759. Den Karen som er f. 1751 står ikke nevnt. Karen f. 1759 skal være g.m. Lars Larsen fra Buer i Sandar. Her ser det ut til å være noe feil. Vi har begge funnet Karen døpt 1751, hvis hun var død tidlig, burde hun finnes under døde.I så fall skulle vel Karen f. 1751 være død, før en ny søster ble oppkalt,(ikke lett dette?) Ellers passer Karen f. 1751, bra til den som kan ha vært g. m. Hans Mathisen i 1772. I L. Berg står det på Lars Olsen og Mari Kristoffersdatter at : barn omtales ikke. Kan hende vi er kommet over en av unøyaktighetene i Bygdebøkene. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Det ser ut for at vi har funnet den riktige Kari Larsd. Hun ble konfirmert 1764. Det står riktignok Maren i kirkeboken, men i notatene til den store slektsforskeren og sogneprest i Tjølling 1800 – 1835, Niels Seiersløv Stephansen, står det Karen. Med Lars Olsen Løve som forlover tror jeg den saken er klar. Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kjempeflott, Kjell! Nå tror jeg Einar blir glad. Han har lett grundig og lenge etter denne Karen Larsdatter. Da blir det å finne hvem som egentlig er far til ektemannen, Hans Mathisen. Kan hende min teori ikke er så gal likevel? Håper det dukker opp bevis i et eller annet gammelt dokument. Skifter eller skattelister er sikkert tingen. Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Igjen,takk til dere begge Gunn og Kjell. Det var litt av en oppmuntring å komme hjem fra sykehuset nå i kveld, for så å se hvilket engasjement og hjepsomhet som her blir demonstrert. Rart er det også å se hvordan mine egne notater i Tjøllingboka og fra filmstudier nå ser ut til å vise fram til resultater.Hvor ofte jeg har trodd å være på sporet, for så å stange i veggen, det har jeg ikke tall på. Dette viser hvor viktig det er i livet å gripe fatt i håpet. Ha en god og velsignet natt. vennlig hilsen Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar! Jeg har lett etter flere barn, men fant bare de to som du har funnet.Hans Mathisen og Kari Larsd.’s barn:(1.) Hans Mathisen Skåra’s sønn Mathis, døpt 9. mars 1782.Faddere:Anne Hansdatter Lamøya, Anne Catrine Larsd. Eftang, Morten Hansen Huseby, Lars Jansen Stålåker og Nils Larsen Skalleberg(2.) Mathis Hansen Kleppåker’s sønn Lars, døpt 20. aug. 1786. Faddere: Kari Andersd. Klåstad, Anne Andersd. Kleppåker, Truls Andersen Skalleberg, Tor Nilsen Klåstad og Paul Andersen Kleppåker. Lars døde feb. 1787. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Begravede1&view_detail=1&ID=3723>LenkeNår det gjelder vielsen til Hans og Kari så foreslår jeg at det sendes en E-post til Statsarkivet i Kongsberg, for og få klarlagt hvem som er den andre forloveren.MINI – 3. 1735 – 1778. post 5 1772. (sidetall er ikke Lesbart).Postadresse/besøksadresse: Frogsvei 44, 3611 Kongsberg E-postadresse: statsarkivet.kongsberg@riksarkivaren.dep.no (Ved henvendelse via e-post, ber vi om at du oppgir fullt navn og adresse) Kirkebøkene for Tjølling har noen mangler:Året 1699 er ufullstendig og rotete ført.Det mangler et helt år fra påsken 1715 til påsken 1716.Vigde 1756 – 1758 mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathisen

Hei igjen Kjell. Etter at jeg kom hjem på perm fra sykehuset i går kveld sÅ forsøkte jeg å se igjennom noen gamle notater. Der fant jeg følgende: Tjølling 3 film nr.510 s.27 Vielse 1772. Ungkar Hans Mathisen tjenende på Istre Ned. og pige Kari Larsdtr Løve Øvre. Caus: Thøstel og Lars Olsen Løve Kan dette være til noen hjelp tror du. Ellers takk for din gode hilsen. Vennlig hilsen Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar! Innlegg 38.Ungkar Hans Mathisen tjenende på Istre Ned. og pige Kari Larsdtr Løve Øvre. Caus: Thøstel og Lars Olsen LøveSlik det er innført i kirkeboken skulle man tro at Thøstel (Tjøstolf) var bror av Lars, eller at de hadde samme etternavn. Det er i hvert fall ikke far til Hans Mathisen. Det skulle heller ikke være nødvendig med noen henvendelse til Statsarkivet.På grunn av kirkebøkenes manglede opplysninger på 1700 tallet tror jeg ikke vi klarer og finne Hans Mathisen’s slektskap. (jeg hater å gi opp).Vedrørende ditt brev i dag og Sandar, så skal jeg se på hvilke muligheter som finnes,- innimellom registrering i Tjølling. Det hender jeg går lei. Du vil uansett få nytte av mitt arbeide der.Med hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar! Jeg laget en oversikt over Anders Mathisen i Sandefjord’s aner. Hvis du vil kan du lage et nytt tema for å finne ut mer om hans kone’s forfedre.Ole Olsen Kaupang N. Gift 03.02 – 1687 med Maren Mikkelsd. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Viede1&view_detail=1&ID=144>LenkeOle Olsen Skisåker, f. Kaupang N. LenkeLars Olsen Løve M. f. Skisåker. Lenke døpt. 1722 29.11 (1. søn. i advent), Lars Olsen, far Ole Olsen Skisåker, fadd. Mari Løve, Tor Fristad, Søren Guri og Halvor Kristoffersen Skisåker.Kari (Karen) Larsd. Løve. LenkeHans Mathisen Skåra’s sønn Mathis, døpt 9. mars 1782. i Tjølling. Gift i Sandar. LenkeMathis Hansen finner vi i folketellingen for Sandefjord 1865, hos sin datter og svigersønn. LenkeDeres 4 barn:(1.) Hans, f.01.04 – 1812.(2.) Karen, f. 22.10 – 1815, gift 1855, m. skomaker Stian Pedersen.Sfj. Lenke(3.) Anne, f. 20.07 – 1819.(4.) Anders Mathisen, f. 21.01 – 1827. gift 1853 m. Ingeborg Marie Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kjell. Takk for at du ikke har sluppet saken.Den Karen Larsdtr. du ref.til Og som står omtalt i Krohn-Holm Tjølling bygdebok, s.430 er oppført som gift med Lars Larsen i 1782. 'Min' Karen Larsdtr er jo gift med Hans Mathisen den17.10.1772 i følge kirkeboken ID:928. Er det meg som ikke ser skogen på grunn av trær, eller ?? Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Hans!Karen Larsdtr gift med Hans Mathisen den17.10.1772 er den som ikke er omtalt i i Krohn-Holm Tjølling bygdebok, s.430, men som var i min database ID 928.Jeg skal se på Sandar / Sandefjord etter hvert, men det vil nok ta noe tid.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

God morgen Einar og Kjell!Flott at du Kjell har satt opp så bra oversikt. Nå var det enkelt å følge slekta bakover fra Lars Olsen, Løve.Ikke rart at du ikke 'ser skogen for bare trær, Einar.'Som Kjell sier, så er det nettopp denne Karen som er glemt i Bydebøkene. Hun er ikke tatt med hverken i L. Berg eller hos Krohn-Holm.Hvis du går tilbake til våre svar innlegg 28, 29 0g 30. vil du se at dette er en datter av Lars Olsen Løve, født 1751, samme år som foreldrene giftet seg. LenkeØverst på s. 430 i Krohn-Holm boka står, under Løve mellom , de andre barna til Lars Olsen og Mari Kristoffersdatter, Sundby:1. Kristina f. 1754, 2. Karen f. 1759. det er den damen som er gift med Lars Larsen, Buer.Det er pussig at to søstre har samme fornavn. Passer ikke så godt med oppkalling-skikker, men det er ikke helt uvanlig.Kom til å tenke på historien fra de gamle lesebøkene om ( Ola-Ola) hvis du husker den?Ellers er jeg enig med Kjell i at det sikkert nå lønner seg å skifte tema og legge ut spørsmål om en annen fra anelista.Jeg foreslår at du lar Hans Mathisens opphav hvile, og heller se senere om du finner han i skifter, eller andre kilder.Selv ville jeg valgt å spørre om foreldre til Anne Marie Andersdatter, fra din anetavle nr. 9. Tror at det kan bli like utfordrene å finne opphavet til kona til Mathis Hansen, ane nr. 8.Lykke til i alle fall! Det har vært en lærerik og spennende jakt. Håper å følge en ny debatt. Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fant Einar en liten sønn Jens Hansen Løve. Død 3 mnd gammel,1772, sønn av Hans Mathisen. Her er lenke til dette dødsfallet. LenkeEllers er det nye temaet i gang . Anne Marie Andersdatter etterlyses nå. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til ekspertisen. Jeg har erfart noen ganger at det er forskjell på prest og klokkerbok. Hva gjelder Tjølling i tiden rundt 1735-1760, er jeg spent på om det kan forventes mer og flere opplysninger enn de svært sparsomme jeg har sett på den filmen som som jeg har studert, dvs. finnes det flere utgaver.Hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!I dag fant jeg faktisk en ny, mulig kandidat tilden mystiske Hans Mathisen, f. ca 1741.Under døpte på Nøtterø, finner jeg en Hans dpt. 1743.Foreldre Matthias Hansen og Eli Pedersdatter.( Bodde på Kjære -gårdene)Faddere : Berthe Andersdatter (Pyth)Peder Madsen, GoenJacob Pedersen , GoenKari Jacobsdatter , Øvre Kjære.LenkeDenne Hans Mathisen tror jeg ikke vi har undersøkt før?Finner han ikke i farten under konfirmerte, og han kan selvsagt være død ung?Mulig et spor å følge? Det ligger mye opplysninger om gårder på Tjøme under DIS Vestfold-linker, Vestfoldslekt.Både Kjære-gårdene og Goen er det slektsopplysninger fra. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kjell Håkestad

Hei! Jeg har her et utdrag fra min database av barn med Hans Mathisen som far og som alle kan være Hans og Karens barn.Mathias Jensen Istre, som er fadder ved barn f. i 1772, kan være far til Hans Mathisen. Men det er ganske pussig at det ikke finnes noen opplysninger om ekteparets vandring fra gård til gård og de var helt sikkert i arbeid på stedene hvor barna ble født.Hans og (faren) er nok født et annet sted.1772 22 09.08 Jens M Hans Mathisen Løve Live Larsd. Løve Pernille Larsd. Vittersen (Mathias Jensen Istre) Lars Rasmusen Løve Knut Larsen Løve1774 54 20.11 Anders M Hans Mathisen Løve Live Larsd. Løve Anne Dorthe Huseby Lars Olsen Løve Knut Larsen Løve Mathis Torsen Løve1777 40 09.11 Gunild K Hans Mathisen Hegdal Inger Hansd. Larvik Gunild Larsd. Grønneberg Kristen Tollevsen Lågerøya Guttorm Tor Nilsen Grønneberg1779 2 03.01 Inger Marthe K Hans Mathisen Grønneberg Inger Hansd. Haugen Ellen Johanne Nilsd. Grønneberg Halvor Rasmussen Ø. Halsen Tore Nilsen Grønneberg Torger ? Tjøstolfsen1782 8 09.03 Mathis M Hans Mathisen Skåra Anne Hansd. Lamøya Anne Catrine Larsd. Eftang Morten Hansen Huseby Lars Jansen Stålåker Nils Larsen Skalleberg1786 30 20.08 Lars M Hans Mathisen Kleppåker Kari Andersd. Klåstad Anne Andersd. Kleppåker Truls Andersen Skalleberg Tore Nilsen Klåstad Paul Andersen KleppåkerKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kjell, og mange takk for at du fremdeles gir plass i dine tanker for mine problemer. Foreløpig kan jeg bare si at dine kommentarer stemmer også med mange av de spørsmål jeg har grublet over. Jeg må ha litt tid på meg nå før jeg tør å tenke videre. Men- igjen takk til deg !!! Einar ____________________________________--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.