Gå til innhold
Arkivverket

[#25167] Jakob Olsen Bræe g 1811 m enke Berit Eriksd(Romdalsvik) Mittet. Hvor er han fra?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Enke Berit Eriksdatter Mittet, f Romdalsvik 1768 og d Mittet, Veøy 1821 gifter seg 3.g 1811 m dagarbeider, leieboer Jakob Olsen Bræe. Jakob er ikke født i Veøy, og spørsmålet er: Hvor kommer han fra, og har noen opplysninger om fyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ja, jeg tror det er mot Gudbrandsdalen og Otta en må søke. Mange døler kom over til Romsdal. Har vært inne på Rygh, Norske gårdsnavn, men ingen Bræe der. Linken i (3) viser også til Otta. Så spørs det om en finner forbindelsen til Jakob Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det finnes flere Jakob Olsen i Waage i FT 1801 Lenke Spesielt en av dem er interessant. Han er gift, men har barn som heter Ole og Ragnhild. Det samme som hans to barn med Berit Eriksdatter Mittet heter. Berits sønn Ole kan nok være oppkalt etter hennes forrige mann, hun kaller også eldste sønn i det ekteskapet opp etter første mann, så Ole er kanskje ikke ledetråd nok, men når Ragnhild kommer i tillegg blir det mer interessant.Har noen bedre kjennskap til Vågå og disse Jakober? Breden gård på Otta blir nemlig kalt Bræe. Har vært i kontakt med eierne av gården i kveld, men bare Jakob og ikke Olsen er Bredennavn, så han må eventuelt være tilknyttet gården som husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Et utgangspunkt ? Personnr 3813, Ole Hansen, husmann under Bræe mangler barn i alderen 18-24 år på 1801. Det KAN tenkes at Jakob Olsen er en utflyttet sønn født ca 1880 ? Men jeg skal ut over dette være forsiktig med å lage teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hos det genealogiske Norddalsarkivet, 2680 Vågå er det registrert fedrenes familieark hvor barna er innført i kronologisk orden fra dåpsregisteret i kirkebøkene. Hva med Ole Hansen's ( f ca 1844 ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Helge, takk for forslag. Jeg fant Norddalsarkivet, men Vågå er ikke søkbart på nettet for tiden. Men et søk i kirkebøkene er nok veien å gå. Jeg får låne inn kirkeboken hvis ikke noen har den og kan gjøre et søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Osvald. Jeg har prøvd å sende en mail direkte til deg til den adressen som er oppgitt i telefonkatalogen, men har ikke kommet gjennom. Mvh Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Helge, min epostadresse er osrydjo@online.no Jeg var faktisk ikke klar over at jeg lå inne med epostadressen i telefonkatalogen, skal få endret den.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Eik

Når det gjelder Berit, så har jeg to søstre: Berit f.1769 som døde to år gammel, og Berit døpt 16/7 1772 og konf. 1788 under navnet Berit Eriksdtr. Staurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.