Gå til innhold
Arkivverket

[#25169] Severin Syversen, Østfold-Sverige, født ca 1860


Gjest Siw Agnalt
 Del

Recommended Posts

Gjest Siw Agnalt

Min ane Severin Syversen giftet seg med Magdalena Matthesdotter i Åberg, Lommeland, Sverige 17.april 1889. Hun er født 15.juni 1861. På bostedsadresse av vielsen står det Åberg på de begge men jeg har en mistanke om at Severin er norsk. Kanskje er det han jeg finner på folketelling 1865 for Id, far Syver Torgals., men sikker er jeg absolutt ikke. Noen som har kjennskap til disse personene? Eller har en idè om hvor jeg kan få info om innvandrerliste til Bohuslän?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det finnes ingen innvandrerliste, men du kan jo sjekke innflyttere i Lommeland, dvs. med kirkeboka. Om han ikke var derfra kan det jo hende at han bodde på Åberg ....Stenhoggern Severins far skal være oppgitt ved deres vigsel. Har du sjekket orginalkildene?De får ikke helt presist 9 mnd etter vigsel sitt første barn. Så kommer de som perler på en snor. DU kan jo sammenligne barnas navn med denne Severin's antatte slektninger i Id:-----Lommeland (O) Födda 1889-09-05 Emilia Boletta Åberg 1708-1920: Text Excel Q&A Severin Syversen Magdalena Matthesdotter--------------------------------------------------------------------------------Lommeland (O) Födda 1891-10-01 Selma Maria Åberg 1708-1920: Text Excel Q&A Severin Syverssen Magdalena Mattesdotter--------------------------------------------------------------------------------Lommeland (O) Födda 1895-07-13 Anders Theodor Åberg 1708-1920: Text Excel Q&A Severin Syversson Magdalena Mattisdotter--------------------------------------------------------------------------------Lommeland (O) Födda 1899-05-21 Agnes Maria Åberg 1708-1920: Text Excel Q&A Severin Syversson Magdalena Mathesdotter--------------------------------------------------------------------------------Lommeland (O) Födda 1901-04-05 Marta Sofia Nedre Lommeland 1708-1920: Text Excel Q&A Severin Syvertsson Magdalena Mattisdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

I heftet 'Husmannsplasser i Enningdalen' av Ruth og Sigurd Buer, finner jeg dette under om de på Bøen i tellingen -65.Plass under gården Idebøen 214/7: Saghorn (Saugholen). Plassen er ikke med i 1801 tellingen, heller ikke avmerket på gamle kart. Men det er familien Syver Torgalsen som i -65 tellingen står skrevet under Bøen som da bor på denne plassen. Følgende står også: Familien flyttet senere til Sverige. Elisabeth Johnsdatter var datter av John Engebetsen og Marthe Nielsdatter som i folketellingen i 1865 er oppført på Idebøenkasa. Disse foreldrene flyttet senere til Saghorn hvor Marthe døde 1870, John i 1871.Saghorn er ikke nevnt i 1875 tellingen.Her har du Syver på Bøen døpt: MINI Døpte Idd s. 152 nr 3. Syver Torgalsen født 8. januar, døpt 18. januar i Enningdalen. Foreldre ektefolkt Torgal Nielsen Knegterød og Kirsti Svendsdatter. Faddere: Niels Lieholt, Kirstine Jacobsd. ibid, Svend Torgalsen Idebøen, Marthe Henriksdatter ibid, Marthe Nielsd. Buer.Syvers far Torgal Nielsen var gift 3 ganger. Hans mor Kirstine Jacobsd er hustru nr 2, nr 1 het akkurat det samme...Om det ikke finnes innflytningslister til Bohuslän, kan det jo være mulig at du kan finne de utflyttet fra Idd i kirkebøkene.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Familien til Sverige. da ble det litt enklere. Jeg fant brodern gift i naboforsamlingen,,men så ingenting til øvrige familie i gifte eller døde (kilde Släktdata)-----Vigda Hogdal 1891-02-06Jens Theodor Syversen ÅhmåtHedda Augusta Olausdotter Åhmåt-----Det burde være en enkel sak i finne ut av det hele nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Agnalt

Jeg har vært mye inne på slaktdata.org, Nina, har funnet mye der på andre aner og også barna til Severin og Magdalena, finner også Magdalena som død i 1919, men der stopper listene så jeg finner ikke Severin som død. Det var veldig interessant å se at hele familien utvandret til Sverige, der har jeg nok noe å ta tak i. Jeg har kun sett på slaktdata ang viede og der står det ikke farens navn på Severin, kan nok hende at originalkilden har noe mer info, jeg får sjekke det. Men skal også sjekke søsknene til Severin i Sverige. Mye å ta tak i nå! Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Siw, du bør sjekke med biblioteket ditt - Svenske kirkebøker skal du kunne få lånt inn!Hvis de er filmet vel og merke, men det finner du ut av her: LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!På CD-skiven Sveriges befolkning 1890 fremkommer følgende om familien, som bor i Åberg i Lommeland:Syversen, Severin - stenhuggare - f. 1861 Id s:n i Norge - Gift man - far i familjenMatthesdotter, Magdalena - f. 1861 i Lommelands anex - hustru - Gift kvinna - mor i familjen- , Emilia Boletta - f. 1889 i Lommedals anex - dotter - Flicka i familjen - v (som vel indikerer at hun er vaksinert, tror jeg)Dette støtter vel teorien om at han er identisk med Severin Syversen i Idd i 1865-tellingen, men for å være helt sikker ville jeg gjort som Laila sier: bestilt inn f.eks. husforhørslengdene for den akutelle perioden og sett hvilken fødselsdato som oppgis der!Prøvde å se etter faren/stemoren, men kan ikke finne dem slik umiddelbart. Kanskje de er døde/flyttet tilbake til Norge igjen?Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har fått sjekket kirkebøkene Lommeland. Det står ingenting mer under vigsel enn det gjør på slaktdata.org. Fedre var ikke skrevet inn.Severin er ikke døpt i Lommeland, Sv., men på Idd som du trodde.MINI Døpte 1861-77, side 1 nr 9. Født 7.1.1861, døpt 27.1. Severin Syversen Foreldre: Syver Torgalsen Saugholen og hustru Elisabeth Johnsd. Faddere: Sven Torgalsen Folkesethkasa, Halvor Johnsen Idebøenkasa, Gunnild Olsd. Folkesethkasa og Bolette Johnsd. Idebøen.Da er Syver Torgalsen hans far. Se tidligere innlegg - dåp. Jeg ser jeg har glemt å ta med årstallet 1824 for dåpen hans.Du har nå kommet inn på Iddebøenslekta som er en stor slekt på Idd. Om du vil kan du jo bruke 'lettvintmetoden' ved å søke på Syver Torgalsen på FS. Da popper deler av denne store slekta fra Idd opp på Ancestral File. Damen som har lagt dette inn der er norsk, om det hjelper noe. Det står også en god del mere i boka som jeg refererte til. Den kom ut 1995 og er utgitt av Idd og Enningdalen Historielag. Det er jo også lagt inn noen viede/trolovede fra Idd på Digitalarkivet.Magdalena Mattesdatter fant vi døpt i Lommeland med födelse 15.juni 1861, med foreldre: Torpare Mattes Andersson under Åberg og hustru Br. (Brita?) Christina Andersdotter 34 år.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.