Gå til innhold
Arkivverket

[#25171] Gunnhild Pedersdatter Buk\Bock, Røros.


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Ad giftermålet i Trondheim 1810: Jeg ville uansett si at du bør ta en titt selv også, slik at du kan notere deg navnene.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei Grethe. Takker igjen, du er kjempesnill som hjelper meg. Det hadde vært hyggelig å møte deg en gang siden du også bor i oslo.Jeg ser at du har funnet barna, dette stemmer nok, da jeg også har funnet Carolina og Anne M. Peternella er riktig. Men at de hadde en datter Marit er ukjent, men jo flere barn jo bedre :)Sto det noe i kirkeboka hvem som var forlovere på Knut og Gunnhild? og hvor han var fra?For å finne Knud Skorgen må vel også la seg gjøre nå som kona er på plass.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Jeg ser at de hadde en peter født 1823, så da faller ting på plass, jeg har rota litt med disse to, så nå ser jeg at de hadde to Peter. Men å finne konfirmasjonene til disse har jeg ikke klart, jeg har søkt på mye, men jeg tror de kan være konf. i Bakke, da de bodde på Bakklandet. Men jeg vet ikke hvilket hus familien bodde. Jeg trodde også at Knud og Gunnhild hadde flyttet siden de ikke finnes som døde noe sted.... Vet ikke helt hvor jeg skal lete her.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Som sagt var jeg bare innom en sveip på Deichman, men jeg mener at jeg noterte disse navnene som forlovere: Ole Nilsen og Amund Stoke(?). Det er for øvrig veldig greit å orientere seg i lokalet. Både kataloger og filmer er lett tilgjengelige... (men jeg glemte selvfølgelig å notere filmnr, mulig det var NT 29).Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo Grethe.Jeg lure på om det sto noe fødested på Knud oLSEN Skorgen i kirkeboka, jeg har ikke hatt tid å dra innom. Men jeg har funnet noen som kan passe i 1801 telling for wedøe, møre og romsdal, Ole olsen,66år og Karie Pedersdatter,53år. Barn: Ole, 28år, Peder,24 år, Tosten, 20 år, Knud, 18 år, Ole, 13 år, Hans, 11 år, Gurie, 26 år. Ole og Peder(de to eldste) var også nasjonal soldater. Men om dette er rett familie vet jeg ikke, disse bodde på Skorgen.Hilsen Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg mener å huske at det bare sto Knut Olsen Skorgen og arbeidsmann og at fødestedet ikke var nevnt. For øvrig var det vel en Jørgen Skorgen som var fadder for datteren til Knut, Peternella? Har du for øvrig notert noen faddere for de andre barna til Knut og Gunhild?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei. Jeg tror at dette er rett Knud, men man kan jo aldri være sikker. Så det er vel bare å finne en familie i skorgen med sønner som Knud og Jørgen. Men det finnes ikke bygdebøker for området har jeg hørt, så det må bli kirkebøker om ikke andre på nettet vet av Jørgen da. Når man ikke har fødselsdato og år kan det bli vanskelig. Men det må vel la seg gjøre å løse dette og.Faddere på de andre barna, ja, jeg skal ga faddeere på caroline mener jeg, men finner det ikke i farta. Skal lete litt til.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Faddere på Carolina var vanskelig og tyde har jeg skrevet, men en av de var Ingeborg Olsdatter, det kan jo være en av Knuds søstre?Takker deg for interessen til å hjelpe meg!Så får man håpe at Knud hadde søsken som het Jørgen og Ingeborg da. Faren deres kan ha hett Olaus eller Ole. Siden Knud hadde en sønn som het Olaus, så kan denne være oppkalt etter farfaren? Kanskje en av Knuds døtre ble oppkalt etter farmoren`? For eks Marit???Det var vel vanlig å kalle opp slik?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

God kveld!I FS (Pedigree Resource File) finner jeg Knut Olesen, døpt 24. mars 1776, Skorgen, Tresfjord, Møre og Romsdal, sønn av Ole Larsen og Marit Olsdatter. Legger ved lenken og håper den fungerer [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=560733273&lds=2®ion=-1®ionfriendly=&frompage=99>Lenke. Ole Larsen, sønn av Lars Olsen og Berte Knutsdatter, gifter seg 3. juli 1759 med Marit Olsdatter Lenke. Marit Olsdatter er født 1734, Salthammer, Veøy, Møre og Romsdal LenkeDenne Knut Olsen synes da å være identisk med den nasjonale soldaten på Skorgen i 1801. Husk at alder kan være +/- i folketellingene. I 1801 bor også Ole Larsen og Marit Olsdatter på Skorgen, omtalt som husbondens, dvs. Ole Olsens foreldre. På gården er det i tillegg en Lars Olsen som er tjenestefolk sammen med Knut Olsen, og disse kan være brødre og sønner av Ole Larsen og Marit Olsdatter.Når jeg søker på Veøy og Tresfjord på DIS-Norges nettsider, Slektshistoriske kilder, får jeg opp at dagens kommune er Vestnes. Under lenken folketellinger og manntall dukker folketellingen 1801 for Veøy opp m.v. Lenke. I FS finner jeg en Lars Olesen, døpt 09.08.1767, Skorgen, Vestnes, sønn av Ole Larsen og Marit Olsdatter Lenke. Det kan jo tenkes at denne Lars er identisk med Lars Olsen som bor på Skorgen i 1801 og som er en mulig bror av Knut Olsen Skorgen.Jeg finner også Ole Olesen, døpt 29.09.1764, Skorgen, Tresfjord, sønn av Ole Larsen og Marit Olsdatter Lenke. Ole OlesenJeg finner også en Ingeborg Olsdatter, døpt 06.02.1763 i Veøy, datter av Ole Larsen, men jeg er slett ikke sikkert på at dette er søsteren Knut, Ole og Lars på Skorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Takker Grethe. Jeg vet ikke åssen du finner frem til alt, det er helt utrolig hva du finner altså.:) Har de flere barn? Disse bodde på skorgen, var de husmenn eller drev de gården og eide de den?Står det noe om det? Du sendte med en lenke på folketelling og manntall 1801, den kunne ikke åpnes.Men takk så langt, hilsner fra Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.