Gå til innhold
Arkivverket

[#25173] dagarbeider 1919 på Lillefoss u/Goro, Høland, Theodor Olsen Foss, f. 1898


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Anna Edvardsdatter Skamo fikk en sønn 2/12-1918. 25 dager senere (27/12) gifter hun seg med Anders Hansen Fjell. Og tre uker senere (19/1-1919) blir sønnen døpt 'Erling Fjeld' (begge navn i kirkeboken). Som far til barnet oppgis Dagarb. Theodor Olsen Foss f 1898 med bopæl Lillefoss u/ Goro i Høland.Jeg kan ikke finne en eneste T(h)eodor født i 1898 (eller årene før) i kirkeboka. Derimot to året etter - den ene med far ved navn Ole og den andre med far ved navn Olsen. Begge kan altså teoretisk (nesten) passe. Folketellingen 1900 gir eksakt samme svar - de samme to mulige kandidatene (og ingen andre).Nå er det selvfølgelig ikke gitt at 'min' Theodor er født i Høland i det hele tatt. Men er det noen som tilfeldigvis 'kjenner' ham og kan fortelle meg noe mer om ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Vielsen fant sted i Grønland kirke i Kristiania iflg klokkerboka for Høland (kirkeboka er uleselig).Jeg har ikke lett etter tilsvarende nedtegnelse i kirkeboka for Grønland - for det er vel ikke noen mulighet for at faren til Theodor skulle stå oppgitt ved damens vielse til en annen mann der heller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiTror jeg har funnet familien. Er Borghild, Astrid, Hans Kristian, Alf, Marta Kristine, Johnny, Ragnhild Elise og Leif Anders 'kjente' navn? Dette skal være søsken til Erling.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Har nok dessverre ikke funnet T(h)eodor Olsen. Men fant en Ole Theodor f 28/4-99. Far Svend Olsen.Skal sjekke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ja, navnene er kjente - du har funnet Erlings halvsøsken.Ole Teodor er en av de to mulighetene. HVIS 'min' Teodor er født i Høland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har - etter beste evne - gjennomgått kirkebøkene for Høland fra slutten av 1800-tallet og så langt de går. Såvidt jeg kan se er Theodor Olsen Foss ikke døpt der, ikke far til andre barn, ikke gift der og ikke død der i dette tidsrommet. Så han er nok ikke fra Høland - og har nok forsvunnet igjen uten å sette andre spor etter seg??Men han hadde nok slekt der. For navnekombinasjonen T(h)eodor og Foss finnes flere ganger.Jeg må innrømme at jeg skvatt skikkelig da jeg fantdød 31/12-1923 (begr. 12/1-1924) 'snekkergutt JAKOB THEODORSEN FOSS', noe gnidder som jeg tolket som (Halen) og dødsårsak hjernebetennelse (KLOKK I 8 ark 7/7), og trodde at her hadde vi en annen sønn. Men han var født 1905 - og det var jo mer enn lovlig tidlig hvis faren var født 1898... Etter noen timers leting fant jeg dåpen (KLOKK I 7 ark 2/7) født 23/10 (døpt (28/12) 1905 Jakob Karsten, far snedker Theodor Johansen Foss (mor Laura(?) Kristiansdatter, bopæl kanskje Hoxmark?). Men altså ikke samme far, nei. Men kanskje samme slekt???Noen som kjenner til denne slekten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

Jeg kan ikke finne Teodor under gårdene Foss i bygdebøkene for Aurskog/Blaker, Enebakk eller Eidsberg. I bygdeboka for Fet kan jeg ikke engang finne gården (er det et underbruk av noe annet?).Er det noen som kjenner til andre Foss-gårder på østlandet - eller som tidligere spurt, en slekt som het Foss av 'andre' grunner?All hjelp og alle tips mottas i største takknemlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tom Askerøi

Nå har jeg saumfart samtlige kirkebøker for hele Akershus (som er skanna) etter T(h)eodor'er født i 1898. Det var tydeligvis ikke noe in-navn dette året - for det finnes bare en eneste en:f 24/12 Julius Theodorog han var sønn av en Ole (Nilsen f 1863))og bodde på Bergerud u/ Naddum nordre i Løken i Høland. Mor Anna Theodorsdatter f 1874.Det ser nesten ut som dette MÅ? være rett person?Ved FT1900 finner vi familien igjen på Gaukelund i Løken i Høland.Er det noen som vet hvordan det gikk videre med denne Theodor'en???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk skal du ha, Dag.Men er det samme person? Jeg har ringt Aurskog-Høland kommune og spurt etter evt lokale folketellinger fra tiden rundt 1918 - men det er ikke mulig å få noe svar. Og kan ikke godt ta ferie for å reise i blinde.Er det noen som vet om det (fremdeles) finnes noe slikt i arkivene i kommunen? Og evt. enda bedre: Er det noen som i så fall kan gjøre oppslag på Lillefoss og finne fødselssted for Theodor'en som ble far?Men får jeg bekreftet at det finnes så kan jeg forhåpentligvis gjøre det selv en dag til sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.