Gå til innhold
Arkivverket

[#25175] Nytt søkesystem III


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Temaet Nytt søkesystem II er stengt for der druknet konstruktive feilmeldinger i andre meldinger som ikke fortjener oppmerksomhet.Meldinger om feil eller mangler til det nye søkesystemet kan derfor legges inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Utskrift - funksjon fra Manntall 1663-66 for Sunnfjord prosti virker ikke hos meg.F. eks. Gard inneheld standal: Jeg får 4 tilslag og velger post 1528 Ned. Standal. Dersom jeg klikker på Utskrift, forsvinner listen nederst på siden. Utskriftet viser bare logoen, overskrift Manntall ..... og 'Sidan 23.1.1998 51.214491 sider. I dag: 63987' Hele tabellen er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Min Mozilla fungerer fint nå, men hvordan skal jeg få løst følgende problem:Jeg er inne på f.eks. koppskatten, og er usikker på skrivemåten på en gård, men kjenner navnet på en nabogård. Tidligere kunne jeg velge det kjente gårdsnavn, velge ett bruk og bla forover eller bakover til jeg fant det 'ukjente' gårdsnavnet. Dette hadde også den fordelen at jeg kunne finne gårdsnavn som ble brukt på kildetidspunktet og som ikke har vær brukt siden. Eksempel: I Stryn, Sogn og Fjordane var det en gang en gård som ble kalt Hammerstad. Den heter nå Lien - altså umulig å gjette seg til. Slike finns det faktisk mange av. Nå får jeg ikke bladd gjennom gårder i rekkefølge, og da blir det problemer å finne fram.Konkret prøver jeg i ovennevnte fylke i koppskatten for 1645 å finne nabogårder til 'Køllisdall'. Er mulighetene der, bare at jeg ikke ser dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Barbara:No er det kome utskriftsknapp på søkelista også. Den vil i alle tilfelle berre skriva ut dei funne personane.Tor:Eg har justert litt slik at at no kan du bla heilt fritt nede. Når du søkjer vil du berre få søkelista, med lenkjer på alle funne. Klikkar du på ei av dei vil du få sjå garden vedkomande bør på (for teljingar), hendinga personen deltok i (for ein del kyrkjebøker) og elles personen plassert i sin samanheng.I tabellen nede kan du bla heilt fritt. Førre vil gje deg førre garden, neste den neste. Fremst den fremste garden i teljinga osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om dere ikke finner samme feil som innsenderne, blir da også III fjernet?Nå har jeg ventet over 1 uke som Jan sa, men det har ikke hjulpet så mye.Feil i FT 1801. Får ikke bladd igjennom det antall personer som er funnet. Men det går ganske bra om man vet alt på forhånd, men...Ved søk på etter- og fornavn med 0 funn da finnes ikke knappen for å fjerne søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for rask tilbakemelding og løsning. I koppskatten ser 'bla-ingen' ut til å fungere fint. Jeg får imidlertid ikke kopiert tabellene inn i regneark for manipulering o.l., men dette ser ut til å være browser-avhengig. Det går fint i IE, men ikke Mozilla. Jeg håper du etter hvert kan finne en løsning på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

III blir ikkje fjerna så lenge folk brukar det til det det skal brukast til; melda om feil.Så til 1801: Eg søkjer etter Ole i Bergen, finn 598 og kan bla 10 og ti. Trykkjer eg på ein av dei ser eg huset.Så set eg på Etternamn Børjar på t. Finn då 20, kan framleis bla mellom dei to sidene og klikka meg inn på kvar av dei.Eg kan også velja Alle termar og framleis T. Så kryssar eg av Tangen, Thaaning og Thomassen og finn fire personar nede.Eg kan ikkje med min beste vilje sjå at det er noko gale. Men fortel du kva du har søkt etter, så kan eg gjera det same og sjå om det blir feil.Eg der det manglar knapp for å fjerna søket. Den skal nok koma. Men det gjer same nytten om du enten skriv noko som finst oppe i søkeboksen eller forandrar verdi i B-boksen til den blanke linja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Tor:Eg prøvde i Netcape 6.2, som er det same som Mozilla 5.0. Merkte ein tabell i DA, kopierte til clipboard, opna Excel og limte tabellen inn. Den såg heilt fin ut.Så lagra eg DA-sida og opna ho i Excel. Såg sjølvsagt verre ut, men sjølve tabellane kom heilt fint fram.Eg har nyare versjon på kontoret; skal prøva der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(7) Landsdekkende 1801. Det gjelder Høen grd. Nordrehoug Buskerud. 57 personer 1 grd. og der ligger vel det hele. Øverste tabell viser 10 personer av 57. Ingen kjente, trykker på neste side og 11-20 kommer opp med 2828 personer på 1415 gårder og personene bor på Wegsteen gård. Om jeg så trykker på neste side igjen som skulle vært 21-30 får jeg bare 6365 pers. 215 gårder.På nytt 1-10, sjekket hva som sto i tabellen under og der sto hele Høen, regner jeg med for det var mange der. Så da kan man kan altså ikke bla i øverste tabell samme hvor mange hundre som bor på en gård så lenge det finnes bare 1 gård.Skal det være sånn? Og hvorfor kom ikke da hele gården med en gang uten den øverste 'bla' tabellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Feilen med klipp og lim i Mozilla ser ut til å gjelde bare koppskatten (testet: Sogn og Fjordane). Folketellingene ser ut til å fungere som de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg er inne i ft-1801, Oppland, Froen og søker førenamn - alle termar - 'La' for å fange opp både Lars og Laurits.Får opp Ladver og Lars, og haker ved Lars før jeg klikker på søk. Får opp 58 personer ved navn Lars.Ettersom sønner og døtre som bodde hjemme, ikke er registrert med patronymikon i denne tellingen, velger jeg å bla meg gjennom listen på 58 Lars'er. Jeg klikker på 'neste side', og kommer da rett inn på prestegården. Det bodde riktignok et par Lars'er der, men jeg skulle gjerne sett den komplette listen over de 58 Lars'ene. Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit Knudsen:Slik skal det gjerast. No gav du meg opplysningar som gjorde at eg kunne finna ut kva som var galt og det er retta.Når det gjeld kva som kjem nede så har eg fanga opp signal om at folk synest det kjem for mykje på skjermen. Systemet er då at når ein har søkt og funne vil berre lista over dei funne koma opp. Så må ein trykkja på ein av dei for å sjå heile garden nede (eller t.d eit utdrag frå eitt-nivåkjelder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Aud:Eg gjorde som du og fekk opp ei liste med Lars-ar, 58 i talet der 10 vart vist. Trykte eg på neste side fekk eg dei ti neste. Men trykte eg på den første av dei 10, Lars Andersen, fekk eg opp prestegarden nedunder, fordi det var der han budde. Men oppe på skjermen var framleis lista over Lars-ar og eg kunne trykkja på den neste på lista for å sjå vedkomane. Med andre ord, eg kunne bla meg frå Lars til Lars på lista oppe og få garden han budde på nede. Når eg hadde sett på alle dei ti første, trykte eg Neste side og kunne trykja meg inn på kvar desse ti.Blir det ikkje slik hos deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hm, dette var merkelig. Jeg forsøkte to ganger i går og èn gang i dag, og da jeg ba om 'neste side', forsvant lista over de 58 Lars'ene og bare oversikten over alle som bodde på prestegården kom opp.Men når jeg prøvde igjen nå, virket det som det skulle. Unnskyld bryet, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Databasen FT 1801 for Støren ST har feil overskrift: Døde i Amsterdam 1876 - 1927!! Innholdet i basen ser ellers ut til å være som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Aud:Det kan godt tenkjast at det gjekk galt i går. Og så, avhengig av lesarainnstillingane dine, kan du så ha fått opp sida du henta i går når du såg etter i dag. Og i alle høve, ingen grunn til å unnskylda seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Astrid:Eg trykte skeivt her for nokre minuttar sidan. Dermed kom alle basar opp med feil namn. Det rettar seg automatisk derseom du går inn i basen frå databaseveljaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trudde den var i orden. Eg har i alle høve ikkje merka noko problem. Eg prøvde nett både i landsomfattande søk og direkte i ei folketeljing; begge deler fungerte slik eg venta det skulle.Forel meg kva du prlvde på, så skal eg også prøva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Går inn på 1801 frå øvre linje, trykkjer på Finn gardar direkte utan å velje noko i venstre kolonne, får 'Siden kan ikke vises'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.