Gå til innhold
Arkivverket

[#25175] Nytt søkesystem III


Gjest Anette Skogseth Clausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Det manlga uib.no på lenka. Dermed var det berre innan uib ho fungerte. Det var vel litt lite. Men no er også alle andre inkluderte i det gode selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Ingen av linkene til folketellingene og søk (Databaseveljar) øverst på sidene til Arkivforum og Brukerforum synes å fungeremvh Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jan, Ad. innlegg (16) Det kan være lokale innstillinger hos meg, så ikke legg mer arbeid i det. Jeg ser du har nok av henge fingrene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ad innlegg 14:Skjermbildet er mye roliger uten den nederste listen. Nå 'hopper' det ikke lenger så fryktelig dersom man blar i søkelisten.Ellers er det FANTASTISK at man ikke lenger får noen personer dobbelt på utskrifter fra den siste og den nestsiste siden. Det var svært forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Får ikke opp lenke i debatt 17315, første innlegg FT 1900. Hele DA faller ut, akkurat som når det er overbelastning. Den har virket før. De andre lenkene lengere nede i andre innlegg virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Søker på vigde i Sund 1729 - 1815. 1 kolonne Brudens Fornavn 2 kolonne Alle Termer og siste kolonne bokstaven A. Huker av alle navn med Anne eller Ane og får opp 321 treff. Når eg kommer til siden som viser 121-130 og så trykker neste side, så bikker den over og eg kommer ikkje videre på sidene etter 130.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

BeritDet skuldast at det var lenke til ein servar som ikkje lenger er på nettet. Eg har no retta lenka i innlegget til rett adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Pkt. 33. Gikk nå heilt ut av Digitalarkivet, mulig at den hang en eller annen plass, men nå kommer eg gjennom slik det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Svar Pkt. 36. Bikke over, den klarte ikkje å gå videre på neste side, men hoppet over på ei eller annen vilkårlig side innen samme database, der det stod ca 2000 treff og så kunne en gå på neste side, men denne side hadde ingenting med det søket som eg starta med. Etter at eg gjekk heilt ut av Digitalarkivet, så resette det seg trulig, for etterpå å fungere heilt greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Hei. Jeg sliter litt med det nye søkesystemet. Var inne på FT 1801, Rakkestad i Østfold. Søkte på fornavn Siri og fandt ønsket person. Fikk utskrevet gården - det var litt tungvindt, synes jeg. Hvorfor får utskriftsformatet ikke lov å bli stående på skjermen sånn at det kan utskrives direkte som før? Og sånn at man kan komme tilbake med Tilbake-knappen? Etter å ha funnet Siri Larsdatter ville jeg finne en annen person og trykket Ta bort Søkeresultatet. Søkte etter Lars Tollefsen med Etternavn børjar på Tol og fikk opp beskjed om 16 personer. 10 personer ble vist. Trykket Neste side for å se de siste 6. Da kom listen med Siri´er frem igjen og ingen Tol. Vil det si at man skal helt ut av systemet for å søke på ny person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Utskrift: Sida di burde koma på skrivaren din direkte. Du burde eigentleg få opp ein boks der du vart beden om å velja skrivar. Etter å ha bekrefta valet skulle du koma attende til sida du startar frå.Den siste skal ikkje vera slik. Eg skal sjå på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg vil ikkje tru at gamle søk heng igjen lenger.Men viktigare, no kan avanserte søk brukast også på søk i einskilddatabasar. Ei kort oppskrift under søkefelta når du kjem inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hm - sidan eg har etterlyst avansert søk i alle basar, måtte eg straks teste om dette funka. Det fyrste eg konstaterer, er at det gjer det, så sant eg trykkjer på 'alle termar' og ikkje 'børjar på'. Det burde gjerne stått i instruksjonsteksten?Testobjektet [ck][h]r[ei]s vart så prøvd i døypte Innvik 1815-44. Eg fekk fram ei lang liste med alle variantar av Kristoffer og Christian, heilt flott, men brydde meg ikkje med å velje nokon av dei, og ville heller gå vidare med eit nytt søk. Men då blei eg ikkje kvitt dei! Eg gjekk heilt ut att til startsida, trykte databaseveljar, Sogn og Fjordane kyrkjebøker, og Innvik 1815-44. Då kom lista med [ck] og så vidare fram! Har eg gjort noko feil, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Etter ei runde på andre sider på nettet, gjekk eg inn på same måte og kom direkte til [ck]-lista. Eg valde då ein av dei, plukka han fram, og knappen 'ta bort søkeresultatet' var då blitt svart og kunne brukast. Ved seinare forsøk har eg fått lov å starte med blanke ark.Dermed ser problemet ut til å koke ned til følgjande: å få lov til å avbryte eit søk utan å måtte velje av lista. Så lenge eg ikkje hadde valt, var 'ta bort-knappen' grå.Elles er det endå eit stort hopp framover å få bruke avansert søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Jeg leter etter Amund Olsen Vanvik i databasen for døpte i Leksvik 1765-1841 (Nord-Trøndelag). Jeg får opp en liste med 88 ved navn Amund. Når jeg skal bla videre på lista etter de 10 første, ender jeg opp med 10 stk. Maren. Dette henger igjen fra tidligere søk. Det hjelper lite at jeg tar bort søkeresultatene og forsøker på nytt. Dette fungerte tidligere, men det er mulig jeg gjør noe feil? Jeg hadde de samme problemene i går med de de ulike basene for Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Åse:Den første feilen din klarte eg ikkje å få fram. Enten klarer eg ikkje følgja spora dine, elles frasvann han med det eg har gjort i programmet etter at eg slepte det laus på brukarane i natt.'børjar på'-feilen er teken bort. Elles er det slik at forskjellen på 'børjar på' og 'alle termar' er at den siste viser lista over funne termar, medan den første ikkje gjer det. I tillegg vil den siste fungera også med tomt søkeomgrep (og visa dei første 1000 termane), den første ikkje. For meg skurrar det litt med terminologien her, men eg vil ikkje gjera forandrignar før eg har fått på plass nokre andre søkefuksjonar. Om eg får det til slik eg vil skal det bli både enklare og raskare. Meir vil eg ikkje sei før eg ser det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det er mulig dette har vært nevnt i en av de tidligere trådene ...FT 1900 Hele landet fnavn = Lars enavn = Larsen gir 1730 stk. Hordaland 342. Velger Voss 28.Så til spørsmålet. Siden for Voss har nå ordinære søkebokser på toppen og viser 28 av 8112, men det er umulig å foreta videre søk. Dersom dette er som forutsatt bør søkeboksene fjernes. Jeg håper likevel at det skal bli mulig å søke videre fra dette nivået.Og ja, dersom jeg går direkte til Voss så kan jeg søke på alle detaljer. Men dersom jeg nå prøver å velge Voss fra Søk så havner jeg rett inn på det siste globale søket og kommer ikke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Otto Morken

Synes dette fungerer noe merkelig rart. Jeg går inn på folketellingen for Ringebu 1875 og vil finne Peder Larsen. Vet at han finnes der men gjør følgende for å teste søkeprogrammet. Bruker Fornavn, alle termer, og skriver P Får da opp liste over alle på P og velger Peder. Alle Peder kommer opp nedenfor. Så langt er det greit.Så vil jeg finne etternavnet. Velger Etternavn og alle termer på L men da kommer det opp en liste med alle slags fornavn. Jeg forventer å få opp alle etternavn som begynner med L.Prøver så å ta bort søkeresultatet for å begynne på nytt. Trykker knappen 'Ta bort søkeresultatet' Jeg forventer at den tar bort alt for å klargjøre for nytt søk.Når jeg da søker på nytt fornavn på samme måte som ovenfor kommer alle Peder opp nederst og ikke en valgliste som før. Gjør jeg noe galt? Virker ikke knappen for å ta bort søkeresultatet helt som den skal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Så vidt eg kan sjå virkar alt som det skal så lenge ein ikkje brukar alle termar. Denne er så ressurskrevjande at eg må ha nokre tjuknep inni program for at ikkje systemet skal knekka ned når alle brukar det. Den siste varianten var ferdig i firetida i natt og vart tydlegvis ikkje kvalitetssikra godt nok. Men det kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trude Stinessen

Hurra! Hurra! Hurra! for at man nå kan bruke klammer og trunkering ved søk i de spesifikke databasene. (Dette har tidligere, spesielt vært et stort problem i emigrant-databasene.)Jeg vil takke alle dere på DA for en fantastisk jobb med det nye søkesystemet. Etter at de fleste barnesykdommene er luket bort, står en nå igjen med et mye bedre søkesystem enn det gamle!!MEN jeg har likevel et spørsmål. Hvis en (i f.eks. emigrantdatabasene) søkerA.Etternavn B.inneholder C.stenfår en bare opp kandidater hvor minst ett av etternavnene begynner med Sten. Men siden en søker på 'inneholder' sten, burde en ikke da få opp navn med 'sten' midt i ordet - f.eks. KriSTENsen? Det er i hvertfall slik systemet fungerer på landsomfattende søk i folketellingene. Fra Emigranter fra Oslo 1867-1930:Etternavn inneholder sten gir 100 personerEtternavn inneholder *sten gir 0 personerEtternavn begynner på *sten gir 476 personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det skal nok koma seg etter kvart. Dette er kompliserte saker der det er lett for at noko eg gjer får konsekvesar eg ikkje kunne tenkja meg. Men det blir jobba med sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Otto Morken

Jeg glemte å nevne noe jeg lenge har tenkt å spørre om tidligere idag. Noen ganger leiter jeg etter personer fra folketelling til folketelling. Skrivemåten både for fornavn og etternavn kan variere.Savner derfor å kunne legge inn alders eller fødselsårintervall i søket på samme måten som det er mulighet til i søkeprogrammet til 'Registreringssentral for historiske data'Der fungerer det veldig greit og begrenser antall treff slik at det ikke blir så mye 'bla bla bla'.F.eks. Fødselsår fra ... til ... eller Alder fra ... Til...Dette ville bli bedre enn å måtte søke på kun ett år og kansje gjenta søket mange ganger. Alder eller fødselsår stemmer ikke alltid nøyaktig fra den ene til den andre databasen.Vil også gi litt ros til dette søkeprogrammet. Den nye Databasevelgeren ble veldig fin. Det er nå lettere å få oversikten over hva slags opplysninger du kan finne innen hvert enkelt område. Startproblemene med søk får vi tro ordner seg litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.