Gå til innhold
Arkivverket

[#25176] Canadaeksperter: Har dere ideer?


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Jeg har prøvd meg her før og fått interessante innspill, men de har ikke ført fram:Min farfars eldre bror Peder Kristian Johannessen (han skrev også Johansen og/eller Johannesen, han KAN ha brukt Pedersen siden faren het Johannes Pedersen), født i Drammen 30. mai 1886, reiste fra Oslo 13. februar 1909 med Wilson Line fra Oslo til Hull [se Lenke ], derfra skulle han videre til Canada med Canadian Pacific Line. I følge hva jeg hørte i familien da jeg var temmelig liten (alle med kjennskap til dette er selvfølgelig nå døde), endte han opp i Manitoba, sansynligvis i Winnipeg, men jeg har ikke funnet spor av ham 'over there'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Du finner familien i 1900 her: Lenke Det er den eldste sønnen Peder Johannes., men fødselsåret er feil gjengitt. Han ble født 30. mai 1886 og ble døpt 18. juli 1886 i Tangen kirke. Familien bodde da i Skippergaten på Tangen, men etter at moren Bergitte døde 22. november 1895 flyttet de til Grønland i Strømsø sogn. Min farfar Georgs fødeår er også feil gjengitt i folketellingen, han ble født 1. februar 1890 (døpt 7. april 1890 i Tangen kirke, konfirmert 30. april 1905 i Strømsø kirke).Min farfar flyttet i 1911 til Tønsberg, og da flyttet faren Johannes med. Min farfar brukte alltid Johannessen (av og til stavet Johannesen) som etternavn, og så vidt jeg har sett brukte faren Pedersen som etternavn. Det eneste mulige gårdsnavn jeg kan tenke meg er Evjen, men det er litt 'far fetched'. Johannes Pedersen ble født og vokste opp på småbruket Evjen i Modum, og foreldrene hans har jeg sett i enkelte kilder brukte Evjen som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Nei, jeg vet faktisk ikke hvor/når min oldefar Johannes Pedersen døde, bortsett fra at det var etter 1914 og etter siste tilgjengelige kirkebok på mikrofilm fra Tønsberg (men det var en del år siden jeg lette). Absolutt verdt å ta det opp igjen!Bortsett fra det som jeg har nevnt her, er vel det eneste jeg vet om min grandonkel Peder Kristian Johannessen det min far (som døde i 1972, så hukommelsen er ikke helt pålitelig) fortalte: Peder skulle ha bosatt seg i Manitoba (i Winnipeg hvis jeg husker rett) og blitt en rik mann gjennom eiendomstransaksjoner eller arbeid som eiendomsmegler. Da han døde (vet ikke om det var i 30-, 40- eller 50-årene) ugift og barnløs regnet broren (min farfar) med at han skulle arve en god slump penger, men han arvet kun et lommeur som han fikk sendt i posten. All formue hadde han testamentert til en sykepleierske som stelte ham da han var syk... Artig historie, men jeg skulle gjerne skjekket om det er noe i den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Per B. Lilje

Så vidt jeg har forstått solgte Canadian Pacific Line's agent i Norge Albert Raffel billettene for hele reiseruten samlet som en pakke, dvs. 1) billett Oslo-Hull med Wilson Line, 2) togbillett Hull-Liverpool, 3) billett fra Liverpool til Canada (Quebec/Montreal om sommeren, Saint John, N.B., om vinteren) og 4) togbillett med Canadian Pacific Railway fra havnen til bestemmelsesstedet i Canada.Finnes det bevart arkiver fra Albert Raffel som gjør det mulig å finne ut hva som var bestemmelsesstedet i Canada for en emigrant i 1909?Canadian Pacific Line hadde en seiling pr. uke fra Liverpool til Canada (Montreal med stopp i Quebec om sommeren, St. John om vinteren) i 1909, men jeg har ikke på nett funnet nøyaktig seilingsrute. Min grandonkel ville ha ankommet Liverpool om ettermiddagen mandag 15. februar 1909, og jeg regner med at han da reiste til Canada med første mulige seiling med Canadian Pacific Line. Har noen oversikt over hvilket skip det var, og når det ankom Canada (St. John antar jeg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.