Gå til innhold
Arkivverket

[#25178] Eilert Normann Vaag Olsen f. ca 1805 i Steigen


Gjest Harald Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kulø

Jeg prøver å finne min forfar som reiste fra Steigen i ca. 1845-46. Ifølge info led han skipbrudd utenfor Smøla og han var den eneste som overlevde. Han ble funnet i fjærestenene og pleiet tilbake til livet av Beret Anna Larsdatter Arnøy som han giftet seg med. Deretter slo han seg ned på Nordholmen utenfor Smøla og barna hans tok etterhvert navnet Kulø. Vi vet en del om livet hans deretter, men vil gjerne vite noe om hans foreldre og hvor han kom fra i Steigen. Han var enkemann da han kom til Smøla. Hadde han barn fra første ekteskap? Hva het hans foreldre. Hvordan kan han knyttes til Normann-slekten? Jeg er veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search/VRI finnes en Eiler Olesen døpt 11-12-1803 i Steigen med foreldre Ole Johnsen og Hartovikka Hansd. Han gifter seg i nov.1830 i Steigen med Maria Johannesdtr. f.1793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harald Kulø

Tusen takk for dette Carsten. Jeg skal søke videre her.Det jeg lurer veldig på er hvor navnet Normann kommer inn. Og også navnet Vaag. Kjenner noen til disse slektene, eventuelt om det finnes en gård ved navn Vaag i Steigen. Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lars Løkkebø

Det er et skifte på Vaag i Steigen som åpnes 22.05.1837 etter Karen Lund. Som ektemann er her oppført Eilert Olsen. Men om det er noen sammenheng vet jeg jo ikke.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Harald  Kulø

Hei Lars.Tusen takk for informasjonen. Har nå fått sjekket dette, og det stemmer at det var Eilerts første kone. Hun døde i barsel 1836 og det samme gjorde barnet. Han hadde et barn til, Ingeborg Oline Eilertsdatter, født 4. juni 1831, gift med Jakob Andreassen i Bodø. Her tror jeg at hun er i FT 1865 Lenke, men hva skjedde videre med denne familien? Hvorfor ble hun ikke med faren til Kuliøya ved Smøla?Mvh HaraldMvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det ser ut til at det ved Karens død var to barn til: Stener Olsen og Markus Johannessen med Eliaser Samsonsen, Lervigen som verge for sistnevnte.Dessuten Ingeborg Olina Eilertsdatter.Hadde Karen vært gift før?Det er skifte etter Markus Johannessen i Bodø i 1870 og der er Ingeborg Johannesdatter gift med Jakob Andreassen nevnt.Er det noe som ikke stemmer her?Jeg tar med at en Jakob Andreassen er nevnt i et skifte i 1874 i Bodø - i USA.Under Steigen er fem personer med navnet Normann nevnt i skiftene, men dette er et navn som hyppig opptrer i Hamarøy.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Kulø

Takk for dette, Inger. Det jeg har funnet ut til nå er at Eilert ble født i Steigen, på Saursfjord gård 17. nov 1803 som sønn av enken Hartovikka Hansdatter, f. 1769, er på Saursfjord i 1801 Lenke det er også hennes mor og barn) samt ungkar Ole Johnsen, Saursfjord, f. 1779 i Steigen, død 1806. Han giftet seg med Karen Maria Johannesdatter Lunner i november 1830 i Steigen. Karen døde i barsel 9. juni 1836. Ifølge bygdeboken bodde de på Våg. Karen var 37 år da hun giftet seg med Eilert, så det er meget mulig at hun hadde vært gift før. Jeg har lett igjennom giftemål i Steigen fra 1821 til 1830 uten å finne hennes første giftemål, men det kan ha skjedd før. Jeg finner heller ikke barna Stener og Markus. Hun kom sannsynligvis fra Lunner, men om denne gården hører inn under Steigen vet jeg ikke da jeg ikke er lokalkjent.Jeg finner en Markus Johannesen i Bodø i FT 1865 og han står som født i Bodø landdistrikt, 41 år. Er dette Karens sønn, tro, eller er det en annen Markus? At Ingeborg plutselig heter Johannesdatter er jo også litt rart, men det kan muligens være en feilskrift. Har du tilgang på skiftet slik at det er mulig å sende meg en kopi?Var det Jakob Andreassen som var i Usa i 1874, eller den det ble skiftet etter?Normann navnet vet jeg heller ikke hvor kommer inn. Det eneste stedet jeg har sett det nevnt, foruten innen familien, er i bygdeboken for Smøla.Det hadde vært veldig artig å finne ut noe mere da jeg har slitt med ham i mange år.Vennlig hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiFinner i ”Slekter og gårder i Steigen” av M.B. Hansen, Eilert Olsen gift med Karen Johannesdtr. på gården Våg i Steigen. Barn er Ingeborg Oline f. 4/6 1831 og Karen Johanne Licine f. 1836. Ved hjelp av skifter i Steigen, folketelling og denne slektsboken, har jeg funnet dette om hans aner på morsiden. Eilert sin mor Hartvicha Hansdtr. er i 1801 hjemme hos sin mor Siri (Sigrith) Trondsdtr. som bor i Saurfjorden i Leiranger prgj. (Steigen) der hun er gift med Peder Andersen (hennes 3. ekteskapDenne Sir Trondsdtr. var først gift med Hartvig Olsen som det er skifte etter 5/10 1767, de hadde datteren Karen i 1767. Siri giftet seg så med Hans Jensen og de fikk barna. 1. HARTVICHA 1769 – 2. Ole 1770 - 3. Peder 1773 – 4. Kirsten 1774. Det er skifte etter Hans Jensen 26/5 1775 (Peder er ikke nevnt i skiftet så han er trolig død.)Det er skifte etter Hans Jensen sin far Jens Olsen, Lund i Leiranger 6/6 1778 (står ikke hvem han var gift med) Men det er et skifte etter Kjersten Jensdtr. Lund i Leiranger som blir åpnet 22/5 1773 og avsluttet 14/8 1773 på Bertnes i Bodø. Her er en Hans Jensen, Lund i Leiranger 40 år nevnt som sønn17/5 1808 er det skifte etter Siri Trondsdtr. Hennes 3. mann Peder Andersen giftet seg siden med Anne Nilsdtr. fra Lund, og fikk barna 1. Sirianna i 1811- 2. Nils Martin i 1815Foreldre til Siri var Trond Olsen 1717-1777 Sørskott i Ledingen og Maria Jensdtr. 1730-1809 I skiftet til Trond er disse barna nevnt: Ole 1759 – Malene 1765 – Kari Kristine 1767 - Kirsten 1768. I slektsboken står i tillegg Peder Hagrup 1762 – Karen 1763 – Johanna 1770Foreldre til Trond Olsen var Ole Trondsen (Troensen) og Karen Nielsdtr. SørskottHer gjelder det å holde tungen rett i munnen, men jeg tror jeg har fått det rett. Skal se om jeg kan finner noe ut om Eilert sin far side, og hans kones slekt. Det stemmer at Karen var gift før, skal titte litt på det.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Kulø

Hei Hill-Gunn Her kom du med en god del nytt for meg. Tusen takk!Angående farssiden vet jeg at farfaren het Jon Thomaeson 1735-1800 og moren var Marit Torstensdatter 1740-1810. Men jeg vet ikke hvor de eventuelt var født.Jeg er veldig takknemlig for all mulig hjelp da 'Slekter og gårder i Steigen' ikke er mulig å få kjøpt, og jeg har heller ikke funnet den på Deichmann. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Skiftet i 1870 etter Markus Johannesen i Bodø nevner bare Ingeborg Johannesdatter, gift med Jakob Andreassen. De bor på Nystad i Bodø. Andre er ikke nevnt. Ingeborg Johannesen kan være feilskriving siden hun oppgis å være søster. Det må undersøkes om dette er de som du leter etter.Det er vanskelig å sende kopi av skiftene i Salten, det lar seg ikke klippe og lime fra den CDen jeg har, ergerlig. De må skrives av. Vet ikke om det er laget nye versjoner som kan kopieresJakob Andreasen nevnes som morbror til avdøde Ludvig Hansen, Vigen i Bodø. Jakob A. er død, i USA. Siden du ikke finner familien, kan det være at den er utvandret, men det kan også være en helt annen enn den du søker. Hvis du får flere opplysninger, kan jeg sjekke videre.Vennlih hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Nei, denne slektsboken er det ikke lett å få tak på, men du kan låne 'Folk og Slekter i Leiranger og Steigen' av samme forfatter. Men, den er det enda mye mer feil i enn det er i denne Slekter og gårder i Steigen. Alt må kontrolleres opp mot skifter, kirkebøker og folketellinger.Jon Tomasen og Marit Torstensdtr. hadde også barna: 1. Peder 1767 – 2. Birgitte 1770 – 3. Marit 1775 – 4. Dortea 1776 – 5. Ole 1779-1806Skifte i Saursfjord 6/10 1767 etter husmann Thomas Hansen, ektefelle Dorthe Pedersdtr. Barn. 1. Christopher 30 år – 2. Joen (Jon) 29 år – 3. Hans 24 år.Skifte etter Henrik Klæbo, Leirvik i Steigen 21/10 1761 hvor Dordi Pedersdtr. (g.m. Tomas Hansen) nevnes som hans søskenbarn.Skifte 21/5 1783 Soursfjord i Ledingen etter Marthe Nielsdtr. ektefelle Edias Hansen (hennes 2. ektemann. Datter av avdøde Marithe Torstensdtr. g.m. Joen Thomasen, Soursfjord.mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenSkifte åpnet 26/7 1799 etter Jacob Olsen, holdsmann, Soursfjord. Ektefelle Hertuvica. Jacob var Hartvikka Hansdtr. fra Saursfjord sin 1. ektemann. (derfor var hun enke ved ft. i 1801)Barn Johanne 6 år – Johannes 4 år – Hartvig 2 år:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Kulø

Dette var mye fin informasjon fra dere begge to, og masse å jobbe utfra. Tusen takk for at du har tatt deg bryet med å skrive av alt dette for meg, Hill-Gunn.Jeg lurer på noe angående Sigrid Tronsdatter. Hun er ifølge alder ved FT 1801 født i ca. 1746 og de andre barna fra 1759 og utover. Kan Sigrid være datter av Trond Olsen fra et tidligere ekteskap? Ellers var jo Maria Jensdatter veldig ung da hun ble født, og det gikk mange år til neste barn.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kan dette være Siris foreldre:Skifte etter Karen Andersdatter, Søerschot i Engeløy, 1758. Formue: 213. Ektefelle Tron Olsen.Barn: Nils Tronsen, 13 årKirsti tronsdatter, 18 årSiri Tronsdatter, 15 år. Siri oppgis være født 1743.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I skiftet etter Tron Olsen i 1777, Søerschot i Ledingen, står det også at det er hans 2. ekteskap med Marith Jensdatter. Kirsten og Siri er nevnt, Siri i Saursfjord, gift med Per Andersen.Da skulle vel denne Siribrikken falle på plass. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Kulø

Det var veldig fint å få litt mere greie på denne slektsgrenen. Nå skal jeg forsøke å låne bygdeboken og sjekke alle data etterhvert.Igjen tusen takk til Inger og Hill-Gunn for all hjelp.:-) Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heihar slektsboken som tekstfil, men der er jo en del pussigheterførst fra Våg22. Eilert Olsen, f. ca. 1803, g. 1830 m. Karen Johannesdtr Lund f. 1793. d. 1837, skifte 22.05.1837 Barn: 1. Ingeborg Oline Eilertsen 04.06.1831 2. Karen Johanne Lucine Eilertsen 00.00.1836 trolig d. i tidligså Saurfjord 9BB. Ole Johnsen og e. Hartovikke Hansdtr.: Eilert 1803.Det var ingen Eilert Normann i boken så denne jeg har kopiert ut her er den eneste med en kone som heter Karen.Karens skifte som er nevnt før her, hadde tre barn som tydeligvis hadde forskjellige fedreBarn (uten oppgitt alder)1. Stener Olsen2. Markus Johannesen3. Ingeborg Oline EilertsdtrMye tyder på at Karen ikke er fra Steigen.Har bare funnet Eilerts Barn i Steigenboken.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Steinar, du har nok helt rett i at Karen ikke var fra Steigen, hun var fra Lunde i Lands prgj. Oppland. Dette at hun kalles Karen Lund ved skiftet forvirret meg også en stund, siden jeg ikke klarte å finne henne verken på Lund i Steigen eller Lund i Leiranger. Men et kjapt søk på nettet og jeg finner hennes ene sønn (som er nevnt i skiftet) i Molvik på HamarøySTENER OLSEN (1818-1872) fra Torpa i Land/Strømsnes (foreldre Ole Olsen Rud / Karen Johansdtr Lunde) g1845m (i Lødingen) (nr.7) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420041334.jpg>Lenke ELEN SAMUELSDTR (1822-1900) fra Helland i Tysfjord (foreldre Samuel Jensen/Kirsten Kristianne Hansdtr)BARN: 1. Anton Stenersen f. 1845. Omkom ved ei tragisk ulykke 17.april 1873 da han, de to brødrene Søren og Ole og Sevald Olsen Jørnvik forliste på heimreisen fra Lofoten i en kraftig storm. Likene ble ikke funnet. Oppgitt alder 28 år. Bosted Ulvsvåg.2. Hanna (Kristine) Kristianna Stenersdtr f. 1846 i Kløtran. Hun ble g1875m Jon Andreasen Nes. Oppsittere på Nes, se der.3. Søren Karolus Stenersen f. 1849 i Molvik. Omkom ved samme ulykke som brødrene Anton og Ole 17.april 1873, 24 år gammel. Bosted Ulvsvåg.4. Emilie Sofie Stenersdtr f. 1851 i Molvik (døpt derfra sommeren 1852). Var i Ulvsvåg i 1873, men reiste så til sin tante Trine Olsdtr på Segelfor i Rødøy og fikk tjeneste der. Seinere ukjent.5. Ole Andreas Stenersen f. 1854 i Steinsosen. Omkom sammen med brødrene Anton og Søren 17/4 1873, 18 år gammel. Bosted Ulvsvåg.6. Theodor Holst Stenersen f. 1859 på Hillingan. Tjente i 1875 i Ulvsvågfjell hos Benjamin Iversen. På Nes 1882. Losjerende fisker hos søstera Hanna og hennes mann på Nes 1891. Ble g1892m Lovise Marie Arntsdtr fra Hansbakkan. De ble oppsittere på Liland, se der.7. Amalie Joakime Stenersen f. 1863 på Drag i Tysfjord. Konfirmert fra Sørkil 1879. Hun ble g1885m Daniel Petersen Nes. De var oppsittere på Nes, se der.Karen og Ole Olsen Rud kan ikke ha vært gift, for på Uteide i Hamarøy finner jeg BERGITTE JONETTE OLSDTR (1836-) fra Strømsnes (far OLE OLSEN RUD) g1861 (Hemnes) m Konstituert lensmann GUSTAV JULIUS PLEYM (1818-) fra Trondheim (Pleym/Sara Margrete)På denne slektsiden finner man så Karen Johansdtr Lunde igjen http://onshus.no/html/wc156/wc156_100.htm og her er foreldrene i 1801 Lenke og her er Karen som pleiebarn hos sin onkel LenkeVel, da var gåten om Karen sitt opphav løst, da var det bare å finne opphavet til denne Markus Johannesen som er her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Litt mer om Karen Johansdtr Lunde:Det fortelles at Ole Olsen Rud rømte fra heimbygda sammen med ei jente, Karen Johansdtr Lunde, som var kommet på kant med familien sin (pga Ole). De fikk barnet Stener Olsen i heimbygda 31.10 1818. Karen hadde visstnok vært gift tidligere, med en Jakob Grimsrud - en eldre kar som ungjenta nærmest var blitt tvunget til å gifte seg med på grunn av økonomiske vanskeligheter i familien. Det endte imidlertid med skilsmisse (?), en svært sjelden hendelse i den tida. I muntlig tradisjon fortelles det at Karen og Ole rømte nordover, men at faren til Karen sendte lensmannen etter dem. Lensmannen nådde dem igjen på Dovre og tok Karen med tilbake. Ole fortsatte nordover sammen med sønnen Stener. Seinere kom imidlertid også Karen nordover, men det ble aldri noe ekteskap mellom Karen og Ole. De ble derimot begge gift på hver sin kant, Karen med Eilert Olsen fra Våg - Ole med Karen Malena Jensdtr fra Saursfjord. Ole og Karen Malena bodde ei tid i Saursfjord, senere på Lakså i Folda, men flyttet så til Strømsnes og Hamarøy i 1834. Ole Olsen Rud, som ble kalt Torp-Ola, livnærte seg av gårdsbruk, skogsdrift og snekring. Det fortelles at han 'arbeidde likkister og mangt anna'. Han snakka dialekten sin heile livet.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei til dere alle tre! Tusen takk for veldig mye fin informasjon. Ikke rart at jeg ikke har klart å finne Karen Johannesdtr. som født i Steigen eller omegn. Stakkars, for en skjebne enkelte kvinner hadde på den tiden. Utrolig at dere klarte å finne henne så langt av gårde. Men det var artig å vite hvordan hun kom seg nordover og en spennende historie.Hvor har du denne informasjonen fra, Børge? Er du i familie med henne? Hun døde da barnet Karen Johanne ble født 9. juni. Og barnet døde allerede 26. oktober 1836.Historien fortsetter også etter at Karen Johansdatter er død. En dag i ca. 1843 reiser Eilert sammen med noen andre sørover i båt for å handle. De forliser utenfor Smøla, og Eilert driver mer eller mindre livløs i land på Arnøya. Her finner Berit Anna Larsdatter på 19 år ham i fjæra og sier: 'denne mannen skal jeg gifte meg med'. De bringer ham i hus, pleier ham og får liv i ham igjen. Et par år etterpå gifter de seg og bosetter seg på Nordholmen under Kuli, de får 10 barn og lever lykkelig til Eilert dør i 1874.Nå skal jeg sette meg til for å sortere all informasjonen som har kommet frem. Det kjempemoro når jeg får sånn fin hjelp.Nå er nesten alle mysteriene løst, bortsett fra Markus og hvorfor Eilert Olsen Våg også kalte seg Normann. Dersom noen vet noe om forliset utenfor Smøla hadde det vært artig å vite hvordan det gikk med resten av mannskapet.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.