Gå til innhold
Arkivverket

[#25182] Finne-manntallet?


Gjest Erik Bjune
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Bjune

Hei!Har fått spørsmål fra en nabo om jeg vet noe om Finne-manntallet, hvilket jeg ikke gjør.Er dette et manntall fra et spesielt tidspkt eller er det 'tatt opp' flere ganger? Dekker det et spesielt område eller større deler av landet??Ligger det evt søkbart på nettet?Fikk følelsen av at han mente dette skulle ha noe med områder på indre Hedmarken å gjøre?mvh erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Finnemanntallet ble foretatt 1686 og kom i stand etter et reskript til Visestattholder Just Høg av 5. desember 1685. Han ble pålagt å sørge for at fut, sorenskriver og seks menn satte opp manntall over 'alle slags finner' i hvert fogderi i hele Norge. Tellingen ble gjort i 1686.Denne tellingen som er unik, ligger ikke på nett, men finnes i bokform utgitt av Kjeldeskriftfondet av Erik Opsahl og Harald Winge 1990.Det er de såkalte 'svedjefinnene eller skogsfinnene' som er i tellingen. De holdt til i de store skogene langs svenskegrensen og sporadisk rundt hele Sør Norge. Jeg har kjøpt mitt eksemplar på Riksarkivet for en rimelig penge.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mary G.Tangen

Finnemanntallet finns også på Statsarkivet. Det er ganske ok å lese. De fleste skogfinnene er med, og de fleste plasser hvor det var finner 1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I siste utgave av Genealogen forteller Jan Myrvold om de ulike varsjonene av Finnemanntallene, bl a viktige, unne utrykte, manntall fra Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.