Gå til innhold
Arkivverket

[#25183] Ingeborg Nilsdatter 1671-1744, Nedre Standal i Flora, S&F


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Ingeborg Nilsdatter giftet seg 14.8.1698 på Svanø med Truls Olsen Horne. Jeg lurer på om hun er datter av Nils Larsen, som døde januar 1699 i Nedre Standal Lenke.Ellers finnes det en Lars på Nedre Standal i 1665-manntallet - Ingeborgs farfar?Jeg vet ikke om det finnes noen bygdebok for Flora. Er det likevel noen som kan bekrefte eller afkrefte at Nils og Lars er Ingeborgs forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har netttop lest at det finnes en bygdebok av Albert Joleik (Florasoga). Noen med adgang til denne boka som kan se på Nils Larsens familie for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keth Øren

Ifølgje Florasoga vart ekteparet Nils Larsson Nedre Standal, 52 1/2 år og Helge Einarsdotter, 46 år, jordfesta den 27. januar 1699.Nils Larsson Nedre Standal var tidlegare lensmann.Nils Larsson er ikkje nemnd i 1666-manntalet i Florasoga. Men det står ein Lars, 60 år, der. Han hadde sønene Arne, 36 år, og Anders, 13 år. Lars Olavson er første gong nemnd i 1630.Nils Larsson hadde truleg dottera Ingeborg og sonen Anders, 23 år i 1701. Truleg var Karsten Nilsson Nedre Standal også son til Nils. I 1754 er det nemleg skifte etter Akslun Nilsson N.Standal til bror og systerborn; dvs. etterkomarane til syskjena Anders Nilsson Standal, Karsten Nilsson og 'Dårte Horne sine born Mass 20 år, Gudni 14 år, Anne Andersdotter g.m. Lars Olsson Apalset' (Florasoga s. 698)Er Dårte Horne etterkomar av Ingeborg Nilsdotter, skulle vel slektskapet vere fastslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for informasjonene.I tema 25156 har jeg fått opplyst fra bygdeboken for Naustdal, at Ingeborg hadde 6 barn (Per, Helga, Sigrid, Nils , Sissel og Ola, født ca mellom 1702 og 1720. Per var neste bruker på Horne. Det ser ut som om jeg må finne ut om han hadde en datter Dårte.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Nei, Dårte Horne har barn på 20 og 14 år i 1754 og kan derfor slett ikke være barnebarn av Ingeborg Nilsdatter.Men jeg tror Dårte Horne er identisk med Dorthe Andersdatter, som giftet seg i 1733 på Svanøe med Knud Gundersen Horne. Lenke Det passer godt med datteren Massi, født ca 1734 ( 20 år gammel i 1754)Sannsynligvis er Dorthe datter av Anders Nielsen N. Standal. Rart at Ingeborgs etterlatte ikke er nevnt i Akslun Nilsson N. Standal`s skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keth Øren

I Florasoga står dette om skiftet:1754 sk. etter Akslun (Absalon, min anm.)N. Standalen, til ekkja (enken, min anm.)Magrete Andersdtr. (barnlaust) og til bror- og systerborn: Nils A. lensmann, Otte Liset, Jakop Stndl. Anders Kleiva, Lars Indre Vøvring, Einar Merkjingsvikja, + Dårte Horne sine born Mass 20 år, Gudni 14. Anne Andersdtr. g.m. Lars Olavson Apalset, - og andre broren Karsten Nilsson sine 6 born.Det står altså til bror -og systerborn, men det verkar som om berre to brør av Akslun (Absalon) er nemnde, nemleg Anders og Karsten. Ingja syster er nemnd, og det er merkeleg.Dårte er heilt riktig dotter til Anders Nilsson og gift med Olav Olavson Horne.Det er sjølvsagt mogleg at forfattaren av Florasoga ikkje har tolka skiftet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for oppslag igjen.I skifte er det kanskje snakk om søskenbarn (Dårte Andersdatter Horne), ikke søsterbarn. Jeg lurer på om det er mulig at Ingeborg ikke er nevnt fordi hun eller hennes barn fikk sin arv før 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Barbara.Bare en liten hilsen.Ingeborg Nilsdtr. er min tipp x 4 oldemor gjennom datteren Sigrid Trulsdtr. Helge Einarsdtr. var datter av Einar Andersen , Sortevik og Thrine Carstensdtr.Nils Larsen var trolig født rund 1647.I manntallet 1663-66 finnes en mann 16 år gammel på gården Horne i Førde.En tilfeldighet, eller hva? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Rune,Ingeborg Nilsdatter er min 6x tipp-oldemor gjennom datteren Helge Trulsdatter. Hvem er egentlig Helge Einarsdatter? Er hun Nils Larsens kone? Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Barbara.Svaret på spørsmålet ditt gav du selv, bekreftelsen finner du i innlegg nr.3.Ha en strålende helg.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Beklager, det hadde jeg helt oversett - sannsynligvis fordi jeg konsentrerte meg på det kompliserte skifte nederst i innlegg 3. Hjertelig takk for opplysningene om Helges opphav. Nils Larsen, 16 år i 1666 på Horne, kunne være den rette gutten. Det undret meg at vår forfar ikke var med på Nedre Standal i 1666. Da er han kanskje heller sønn av 76 år gammel Lavridtz Knudsøn, ikke av Lars (alder ikke oppgitt) på N. Standal i 1665.En fin helg til deg også!Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.