Gå til innhold
Arkivverket

[#25186] Ole Rasmussen Nerlien / Teigum


Gjest Anne Karin Enger
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Enger

Hei . Jeg søker opplysninger om Ole Rasmussen i 1776 kalt Nerlien. Han skal være født omkring 1745, noen sier i Torpa ?. I 1776 giftet han seg med Lisbeth Iversdatter Nedre Olstad f. ca.1749 i Gausdal. De ble mine tipp,tipp,tipp oldeforeldre.Allle opplysninger om disse er av interesse for meg. MvhAnne Karin Enger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg vet ikke om opplysningene nedenfor kan hjelpe deg noen vei videre, men jeg har gjort noen oppslag – som muligens kan være utgangspunkt for videre debatt:I 1801 bor Ole Rasmussen, 56 år (f. ca. 1745) og Lisbet Iversdatter, 52 år, på gården ”Wikkelsrud” i Gausdal (Gusdal). De har datteren Sigrid, 12 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10522.wc2&gardpostnr=76&personpostnr=1821&merk=1821#ovre>Lenke. Av tellingen framgår det at Lisbet er ”i det 2det ægteskab”.Funnet ekteskapene til Lisbet i FamilySearch:Gift 1. gang 1770 med Jon Engebretsen LenkeGift 2. gang 1776 med Ole Rasmussen LenkeAv f.t. 1801 ser jeg at Tøftum og Teigum er gårdsnavn i Gausdal. I FamilySearch finner jeg to Ole Rasmussen døpt i Gausdal omkring 1745, dvs. +/- 1 år. Gårdsnavnene Teigum/Tøftum er ikke nevnt for noen av disse ”kandidatene”, men jeg nevner de to dåpsinnførslene:Ole Rasmussen, døpt 1744, sønn av Rasmus Qvisboe (har ikke klart å finne ut hva dette er for en gård) LenkeOle Rasmussen, døpt 1746, sønn av Rasmus Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! I FS finner jeg Lisbet Iversdatter, døpt 1749, Østre Gausdal, datter av Iver Hansen [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500221753736&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke – en kandidat til din Lisbet?Hvis Iver Hansen er Lisbets far, finner jeg én Iver Hansen som gifter seg i 1734 i Østre Gausdal med Anne Halvorsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Et lite bidrag fra meg:a. Ole Rasmussen NerlienGENERASJONSNUMMER 1 Ole Rasmussen Nerlien Ole ble døpt 4. oktober 1744 Østre Gausdal, Oppland. Ole gifta seg med Lisbet Iversdatter nedre Olstad 30. mars 1776. Ole ble født på Kvisberg i Svatsum, bodde deretter i Nerlien og i Tøftum (Vikkelsrud) i Auggedalen. Overlot Tøftum til sønnen John Olsen men kjøpte gården tilbake i 1809.GENERASJONSNUMMER 2 Rasmus Olsen Kvisberg Rasmus ble døpt 16. juni 1720 Follebu, Gausdal. Rasmus gifta seg med Mari Larsdatter Bereslien 25. juni 1744. Rasmus og Mari hadde følgende barn: 1.Ole Rasmussen Nerlien gift med Lisbet Iversdatter nedre Olstad 2. Lars Rasmussen Nerlien 3. Siri Rasmusdatter Nerlien 4. Iver Rasmussen Nerlien gift med Synnøv Olsdatter Nesset. 5. Thron Rasmussen Nerlien 6. Siri Rasmusdatter Nerlien 7. Torger Rasmussen Nerlien 8. Ingeborg Rasmusdatter Nerlien 9. Kari Rasmusdatter NerlienGENERASJONSNUMMER 3 Ole Iversen Kvisberg Ole ble født ca. 1673. Ole gifta seg med Siri Rasmusdatter 6. januar 1709 Svatsum, Gausdal. Ole og Siri hadde følgende barn: 1. Magnhild Olsdatter Kvisberg. 2. Jon Olsen Kvisberg 3. Ragnhild Olsdatter Kvisberg 4. Ragnhild Olsdatter Kvisberg gift med Jon Engebretsen Hole 5. Helge (Magnhild?) Olsdatter Kvisberg 6. Rasmus Olsen Kvisberg gift med Mari Larsdatter Bereslien. 7. Kari Olsdatter KvisbergOle ble gravlagt 17. september 1741.b. Lisbet Iversdatter OlstadGENERASJONSNUMMER 1 1. Lisbet Iversdatter nedre Olstad Lisbet ble døpt 19. oktober 1749 Østre Gausdal, Oppland. Lisbet gifta seg med Jon Engebretsen Baarslistuen 27. september 1770. To barn i dette ekteskapet, Engebret og Anne. Lisbet gifta seg igjen med Ole Rasmussen Nerlien 30. mars 1776. Tre barn, John Olsen og to døtre. Lisbet døde 2. april 1823 Tøftum (Vikkelsrud), Auggedalen, Vestre Gausdal.GENERASJONSNUMMER 2 Iver Hansen søndre Solberg Iver ble født Solberg søndre, Bødal, Vestre Gausdal. Iver gifta seg med Anne Haldorsdatter Brettingen 9. juni 1734. Iver kjøpte først av Brettingen, Bødal, Vestre Gausdal og byttet deretter gård med Simen Engebretsen nedre Olstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.