Gå til innhold
Arkivverket

[#25188] Ble norsk statsborger før 1900. Hvor finner man opplysninger om dette i dag?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei! Hvis man ble norsk statsborger i gamle dager, nærmere bestemt mellom 1873 og 1900, hvor kan man finne opplysninger om dette i dag? Foregikk slike handlinger hos politimyndigheten på stedet?Det gjelder Martin Toreson, oppr. svensk statsborger som flyttet fra Sverige til Skjeberg i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Magne,Jeg har stillt det samme spørsmålet til både Riksarkivet og Statsarkivet på Kongsberg.Begge svarte at svenskene før år 1900 kunne kalle seg norske uten å søke statsborgerskap. Årsaken til mitt spørsmål var det samme som deg. Jeg hadde en svensk oldefar som plutselig var norsk.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dere begge har nytte av å se på kildereferansene til Myhres del av bokverket Norsk innvandringshistorie bind 2 (utg 2003).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jørstad

Hei Jeg nok ikke hjelpe med hvor slike opplysninger finnes i dag. Selv har jeg et dokument ut stdet av Den Kongelige Norske Regjerings Justis- og Politidepartement fra 1894 som gir min svenske oldefar --- 'Statsborgerret fra den tid, han aflægger den i Grundlovens § 51 omhandlede Ed til konstitutionen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.