Gå til innhold
Arkivverket

[#25191] Kan ordet 'moster' ha forskjellig betydning?


Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

I sammenheng med et skifte i 1816 (se tema 24858 i diskusjonen) så kommer spørsmålet om betydningen av ordet moster.Normalt betyr vel moster 'søster av moren', men kan det tenkes andre forståelser/bruk av ordet?mvh Trond Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Mors søster, jeg har aldri hørt noen annen betydning av ordet. I et skifte vil jeg vel tro at det iallefall skulle dreie seg om mors søster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Innan ein familie vil gjerne ordet 'gå i arv', slik at eg t.d. snakkar om både Kristine-moste og Søgni-moste, sjølv om dei var mostrer til mor mi. Men ein slik bruk ville vel neppe kome inn i eit skifte så sant eg var til stades og kunne forklare meg. Men dersom slektskapen skulle avgjerast ut frå forklaringar frå meir perifere personar, kunne ein vel tenkje seg at det kunne gå litt i surr - altså om eit vitne skulle seie noko slikt som 'eg høyrde Aase snakke om Søgni-moste, så det må ha vore mostera hennar'. Håpar nokon forsto kva eg ville fram til her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Beklager, men nå tenker jeg i svenske baner. Det kan godt hende at det også ligger en annen betydelse i ordet her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Takker for gode forslag. Muligens er Aase inne på det som er forklaringen her - for det som passer best ut fra tidligere arbeide med slekten er 'søstre til far'. Men jeg tar likevel 'moster' som et varsku på at tidligere lagte stener nødvendigvis ikke er lagt riktige. Her bør vi sjekke grundig en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.